Proteinfoder Fånghäst.

Linnea_

Trådstartare
Jag letar efter ett proteinfoder som passar en gammal häst som haft fång. Jag tänkte även ge samma foder till en vuxen häst i lätt träning, men han har nog inte lika höga krav på fodret. Så har ni några förslag? Hur hög stärkelsehalt kan det vara? Lucernhack har jag hört kan fastna i tänderna på en gammal häst?

Sv: Proteinfoder Fånghäst.

Jag håller med om att melassfri lusernpellets och potatisprotein nog är det bästa men bor själv nära TS och det är svårt att få tag på här. Potatisprotein har jag inte hittat alls och den enda melassfria lucernpellets jag sett i ett stall är Racing greenline. Vet dock inte vart man köper den.

Jag har ofta turen att få tag på hö med lite protein och har därför valt att ge min häst (som eventuellt är IR) granngårdens protein special. Inte perfekt, men när valet står mellan denna, krafft muskel och soja känns det ändå som bästa alternativet.

Kvarnbyfoder, som säljer både melassfri lusern och potatisprotein (tillhör gris-sortimentet), har säljare över hela landet. Finns det ingen återförsäljare i er närhet, så kontakta huvudkontoret (eller den säljare som tillhör ert distrikt) så ordnar de nog en leverans till er. Jag har själv fått några säckar levererade hem till gården från dem, de är inte omöjliga.

Tack för svar alla.
Jo jag vill helst slippa betala alltför mycket och det enda stället jag kan komma på som säljer foder här är granngården. Får kolla på protein special igen.

Min gamla häst hade haft fång en gång, han fick uppblött lucernpellets från Krafft.

Har Granngårdens protein special till mina två nuvarande hästar (dock inga fånghästar) och dom håller sig fina.

delvis kl
Jag läste att det är 10% stärkelse i Kraffts pellets. Kan det funka eller är det dumt att chansa? Hur högt stärkelseinnehåll är rimligt i foder till fånghäst?

Sen lägger jag in en annan fråga här också: Min andra häst sticker mycket med mig, ibland "helt utan anledning" (tex från vanlig skritt). Jag har läst att de kan bli lite spralliga och få överskottsenergi om de får för mycket MJ jämfört med protein. Självklart är det inte den enda orsaken/lösningen men kan det göra skillnad?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar