proteinfattigt hö

nira

Trådstartare
Jag behöver några råd om hur jag ska göra med mitt dumma hösilage... Det har ganska dåligt med både protein och fosfor.
Jag har försökt och försökt komponera ihop en foderstat till min fjording, med ett behov på 60 MJ. Men jag blir aldrig riktigt nöjd.
Eftersom jag står i ett stort stall har vi varit tvugna att ransonera höt och därför får jag eg. bara ta fyra kilo hösilgage om dagen :crazy: , men jag ska försöka kompromissa mig till mer.
Mina första foderstater landade på ca 7 kilo hö, men sedan ändrade jag det till 5 kilo + 2 kilo fjolårs halm. (tillsammans med kraftfoder såklart) I båda fallen måste jag ge mycket proteintillskott.
jag funderade lite på lucern, men insåg att det innehåller för mycket kalk och rubbar Ca/P kvoten...

Värdena på mitt hö är:
ts 84%
7,3 MJ
28 smp
3,6 Ca
1,3 P
0,6 mg

Kan jag tillsätta lucern tillsammans med ett fosfortillskott, eller kommer det blir för mycket mineraler? Om jag inte kan få tag i mer hösilager förrän nästa leverans, går det bra att tillsätta fjolårshalmen? Går det att ge maxgiva av soja tillsammans med ett annat protein foder?
Snälla hjälp mig jag håller på att bli galen, och jag vill inte vänta särskilt länge till på att ge min häst extra protein. Just nu är han ute på bete på dagarna och äter 5kg hösilage + 1 kilo halm och havre, betfor och foderjäst.

HJÄLP!
 
Sv: proteinfattigt hö

Jag kan inte räkna just nu , men generellt brukar överskott inte vara nån fara om de kommer från stråfodret. Du kan kombinera sojan med andra proteinrika foder om det behövs, och det kanske blir bättre i ditt fall att göra så?

Halm är ju extremt proteinfattigt, så ju mer halm du ger, desto mer proteintillskott måste du lägga till för att inte få för låg kvot. Det kan ställa till det när höet är lite dåligt från början...

Jag reagerade förresten på att ni bara får ta 4 kg hösilage om dagen???
Ska alla köpa in eget stråfoder utöver det, eller?
I ett stort stall måste det vara svårt att förvara och sortera alla olika hölass...

Jag bara funderade på det...
 
Senast ändrad:
Sv: proteinfattigt hö

vi har fått betala för antingen 4 eller 8 kg, och eftersom min räknas bland ponnyerna, fick han 4kg...
 
Sv: proteinfattigt hö

Ja, hjälp...
4 kg hösilage... Är det minishettisar som ska fodras, eller? :angel:

(Det här är ingen kritik mot dig, jag bara funderar på hur det är tänkt att fungera. :) )
 
Sv: proteinfattigt hö

fick en liten snilleblixt... om jag köper horsehage som en del i stallet har gjort och fodrar med både och... hur tror ni det skulle funka?
 
Sv: proteinfattigt hö

Någon annan som vill hjälpa mig? Hur mycket överskott av kalcium är farligt?
 
Sv: proteinfattigt hö

överskott av kalcium från grovfoder (inkl. lusern) är inte farligt på något sätt.. och sålänge forforbehovet hos din häst är täckt så gör det inget om du har lite för mkt kalcium från grovfodret..
 
Sv: proteinfattigt hö

lite snabbt räknat.

4 kg Hö
3 kg Halm
3 kg Green-power Grass (som lusern)
30 g Miner vit

detta ger 63 MJ (6,1g smrp/MJ)
Ca/p = 1,8
Ca/Mg = 3,1

överskottet på kalcium är här 50% men allt kommer från grovfodret.
överskottet på magnesium är dryga 10% (behov 8,8g, foderstat 10 g) så det är ingen fara..
åsså klarar du gränsen på 4 kg hö :) och mycket tugg för hästen din ändå, har han svårt med mineralerna så blanda med 50-70 g betfor (en näve strimlad torr betfor) (ändring: som självklart ska blötas)

Ha det bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: proteinfattigt hö

Att komplettera med HorseHage tror jag kan vara ett bra alternativ för din del eftersom HorseHagen brukar ha rätt bra proteinvärden. Ger du halm så sänker du bara protein/energi kvoten ännu mer och det är ju knappast det du vill. Har tyvärr inte tid att räkna för dig men testa du att räkna på 4 kg av ditt hösilage + kanske 2 kg HorserHage så får du se vart du hamnar. Behöver du sen upp ytterligare i protein så kan lucern vara ett bra alternativ. Mineralerna brukar man inte behöva oroa sig för att det skall bli för mycket av, bara kvoterna mellan kalcium och forfor och kalcium magnesium är rätt.
 
Sv: proteinfattigt hö

Tack så mycket!
Var får jag tag i green-power-grass?
Men jag är inte så säker på om jag får i min häst 3 kg halm...
 
Sv: proteinfattigt hö

green-power lanseras i sverige av Svenskafoder, precis som hippo-produkterna och fibergi.. kolla upp vart du kan köpa hippoprodukter och fibergi så hittar du nog green-power oxå :)
annars kan säkert den som säljer hippo och fibergi böra ta hem greenpower :idea:

ge halmen över natten så går det säkert i.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 582
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp