Proteinbrist?! NÅGON??

Sv: Proteinbrist?! NÅGON??

Har nu gett honom Lucern sedan 17e.
Har REDAN börjat se skillnad. Visst buken är kvar. Men man ser betydlig skillnad på ryggen, bogarna, halsen!
Lite svårt att bedöma utifrån bilder. Men jag har redan märkt skillnad, ändå ha rhan bara ätit det i typ två veckor..

9633707.jpg

9634132.jpg

Före Lucernet:

9710618.jpg

9710617.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har nu gett honom Lucern sedan 17e.
Har REDAN börjat se skillnad. Visst buken är kvar. Men man ser betydlig skillnad på ryggen, bogarna, halsen!
Lite svårt att bedöma utifrån bilder. Men jag har redan märkt skillnad, ändå ha rhan bara ätit det i typ två veckor..

9633707.jpg

Han ser väldigt blank och välmående ut! FIN, tycker jag. Något stor buk men rund och fin i överlinjen. :)

Vad kul att höra! :)
Jo han är lite tjock! Den försöker vi träna bort ;)

Att hästen inte sätter muskler eller sätter muskler på fel ställen beror på att den rids fel... Men om man vill hjälpa hästen att sätta muskler så skulle jag varmt rekomendera Krafft Protein:banana: Det behövs bara pyttelite(typ 100 eller 200 gram) för att man ska märka skillnad:bow: Men kom ihåg att blöta upp det bara;) Annars får hästens mage svårt att ta åt sig proteinet.

Och om hästen får för mycket protein kissar den ut det. Så det är ingen fara så(så länge man inte "öser" i hästen protein då:p ) Men kom ihåg att så mycket som möjligt av det protein som hästen får i sig ska komma från grovfodret;)

Lycka till!

Ja men sen bygger hästen inga muskler om den inte får i sig protein. iaf vad jag hört?
Han har varit fin i musklerna tills jag märkte att han började falla ur.
Men börjar bli bättre..

Jaha krafft protein.. Fast nu har jag redan börjat med lucern.
men kändes som säkrare att ge honom lucern då grovfodret vi har nu inte har någon analys :/

Tack iaf :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är klart att hästen behöver protein för att bygga muskler:bow: Men det var bara som jag skrev:angel:

Men om du tycker att lucernet inte räcker till kan du ju alltid prova Krafft Protein:p :angel:

Min pålla har blivit jättefin på bara ett år efter att jag började ge henne Krafft Protein och träna för duktiga tränare:bow:

Om du vill se hur fin hon blivit finns det bilder här:

www.Magic-Cinderella.pixbox.se

Får räkna ut foderstat till hösten med analyserat hö och skulle proteinvärdet vara dåligt i höet så vet jag att Krafft Protein finns :)

Gud vilken skillnad på din häst på bilderna.
Så grymt fin! :)

Nice, bra jobbat!
Du ser var lite protein kan göra ;)

Har gått igenom precis samma procedur med min lilltant.

IrpaSnirpa och Trazel: Åh tack, så glad jag blir :))

Gud vilken skillnad!! Tänk vad lite protein kan göra. Har själv samma problem med min hingst, han har tappat jättemycket manke och hals. Har själv börjat med lucern och ser redan skillnad! Så det kommer jag att fortsätta med =)

Verkligen stor skillnad! Nu är din häst väldigt FIN!
Jag hade oxå lite problem med min märr. Började även med lusernet (hackat strå) innan var det lusernpellets men hon blev less på det så det blev lusernhack istället vilket hon uppskattar.
Hon blev oxå väldigt fin på det, o jag tänker oxå fortsätta fodra henne med lusernhack ( + havre till hösten beroende på hur analysen i grovfodret är). Och så har även hon en fölunge vid sidan därför får hon stödfoder. Lusernhack funkar finfint på märren.

Jag märkte oxå att lusernet funkar bra, mycket bra på hästar, som har lite svårt o hålla hullet/eller har proteinbrist. Men det är individuellt.

Ska du fortsätta o fodra din häst med lusern nu oxå? Det kommer jag göra. Naturligt foder är ju bättre än "färdigfoder". :banana:

Gud vilken skillnad!! Tänk vad lite protein kan göra. Har själv samma problem med min hingst, han har tappat jättemycket manke och hals. Har själv börjat med lucern och ser redan skillnad! Så det kommer jag att fortsätta med =)

Tack :) Ja verkligen! Lucernär verkligen toppen!

Verkligen stor skillnad! Nu är din häst väldigt FIN!
Jag hade oxå lite problem med min märr. Började även med lusernet (hackat strå) innan var det lusernpellets men hon blev less på det så det blev lusernhack istället vilket hon uppskattar.
Hon blev oxå väldigt fin på det, o jag tänker oxå fortsätta fodra henne med lusernhack ( + havre till hösten beroende på hur analysen i grovfodret är). Och så har även hon en fölunge vid sidan därför får hon stödfoder. Lusernhack funkar finfint på märren.

Jag märkte oxå att lusernet funkar bra, mycket bra på hästar, som har lite svårt o hålla hullet/eller har proteinbrist. Men det är individuellt.

Ska du fortsätta o fodra din häst med lusern nu oxå? Det kommer jag göra. Naturligt foder är ju bättre än "färdigfoder". :banana:

Tack så mkt, vad glad jag blir :)
Joo det kändes så tryggt med lucern då det är ett grovfoder och inte ett kraftfoder.. :)

I sommar kommer han inte få lucern alls, pga av proteinrikt gräs :) Sen ska jag se vad analysen säger till hösten om det behövs.. Har vi ingen analys så tror jag att jag ska ge han lite iaf, så det inte blir som sist :( Känns såskönt att veta nu att det var proteinbrist han hade.

Har också hört som du sa att många hästar föredrar hellre hack än pellets. :)

Oavsett vad analysen i grovfodret är, kan man ju även ge hästen lusern! :) Det tänkte jag göra om märren inte håller sitt hull till vintern.
Hon får lusernhack även i sommar, för hon behöver "stödfoder" pga fölungen. Annars skulle nog hon ha klarat sig utan det om inte hon haft fölungen.

:banana:

Varför blöter du Krafft protein? Det är ju pelleterat precis som de andra krafftprodukterna. Vi har gett det torrt och hästarna äter det som vilket kraftfoder som helst.
Håller med dig om att det är bra att ta till när proteinkvoten ska upp.

men jisses vad tjusig han blev! Bra jobbat Sandra! :)

ja du är ju överallt.. liksom jag då...! :)
Vi är allt ena riktiga datanördar!

Hmm ja i sommar ska jag upp och vara lite i Luleå (ska på bröllop! ), men det är ju frågan hur mycket tid man har. Jag har ju SJUKT mkt kompisar som jag måste träffa när jag väl är hemma... Ska ni ha han på betet i Luleå eller tar ni honom till stugan?

Måste ÄN EN GÅNG säga att han blev riktigt fin efter foderbytet. hästen jag rider nu har samma tendenser till stor buk o att det är som att han "faller ur" i överlinjen, men ägaren bryr sig inte om att byta foder, vilket är JÄTTETRÅKIGT! :(

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 016
Senast: axel
·
Utrustning Har en 5årig paint som jag ska börja leta sadel till. Hon är inriden men jag har inte haft henne så länge och stått utan sadel hela...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: ellipsis
·
Utrustning Har insett att nej, det går inte att dressyra på samma sätt i en hoppsadel som en dressyrsadel, så nu tänker jag skaffa en dressyrsadel...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur