Proteinbrist?! NÅGON??

S

Sandran

Mitt halvblod har det senaste året varit jättefin i rygg musklerna!
Jag har nu börjat se att han blivit väldigt svank och bukig dessutom,
vilket jag tycker är konstigt då vi slutat med bal i hagen och nu äter 8 kg/dag (hö)
Är det så att han får för lite protein? Vi har ingen analys på grovfoder :(
Är det olämpligt att tillägga protein i en foderstat utan att analysera grovfodret.. hur fel kan det bli då?

Några månader sen:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/04830000-04839999/640x480/4837013.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/04830000-04839999/640x480/4836950.jpg?0

NU:

http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/9184828.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/9184826.jpg?0

han ser ut som en hängmatta i ryggen :(
Och halsmusklerna har också förvunnit tycker jag :(
Kan tillägga att jag rider/motionerar honom ca 6 dagar i veckan.
Och att han inte i övrigt har en jätterak rygg utan är lite svängd.
Men nu blivit väldigt svank :S
han är vääääldigt lättfödd även!
Kanske lite svårt att bedöma utifrån en bild, men någon kanske har något hum om det?

Han äter havre, betfor, mineraler och lite müsli.

Sv: Proteinbrist?! NÅGON??

Kan inte se NU bilderna..

Kan dock tycka att han även på de första bilderna har antydan till proteinbrist (lite tunn vid manken, halsen)

Kan inte heller se bilderna från nu. Det kommer upp censur (ser han sååå hemsk ut?)

Du är inte ensam om det...Kan va så att ditt grovfoder har lågt protein. Göra en analys på det, så får du se hur värdena ser ut.
Jag har något bättre i hösilaget som vi fått hem för ett par dar sedan, men jag måste ändå ge mina hästar proteintillskott (lusern) o foderjäst, tokosel. Uträknad foderstat.

Han kan ju sakna lite muskler, proteinbrist o om du gör en analys så ser du vad han behöver.
Men ger du honom lusern? Det kanske du kan börja med, lusernpellets kanske? Och tokosel, mjaaa..Bäst o göra en analys, så ser du om det grovfodret har selenbrist, så ge honom Tokosel.

E-vitamin behövs för muskeluppbyggande,o lusern (för hullet)inte alla hästar som gillar det. Jag har börjat ge mina hästar Foderjäst (Hippos) just för att märren ska få bättre APTIT! :devil: Hon är ju högdräktig, hon ratar det mesta av foder! Trots en uträknad foderstat.....

uj! ja, proteinbrist det var tydligt.

Om du inte har analys och inte vill/kan ta det nu innan betesläpp och så där så kan du byta ut några kilo av höet mot lusern.

Jo verkligen :( har funderat varför alla ryggmuskler bara försvann:(
Tror jag ska köpa lite lusern..! Eller finns det nåt annat alternativ?

Tror ni han får för lite kraftfoder? äter ett kilo om dagen + ett halvt kilo betfor (torr,innan blötläggning) tror ni det kan vara därför??
Har inte hunnit höja upp helt efter att de gått på baloch han bara ätit ca 10 dl om dagen...

Jag skulle nog ge hästen lusern isåfall. Det ger mera hull o lite muskler oxå. Men om man ser hur värdena i grovfodret ser ut då blir det ju lättare oxå!

Det finns olika slags lusern..Kvarnbyfoders lusernpellets, Lucernpiller (Hippo köper det via Dangroent eller nåt, danskt lusernpellets), Krafft Lusern, HippoExtra Lusern.

Min märr ratade just krafft lusern, ska testa HippoExtra Lusern. Vet inte alls om det är nån skillnad.
Hon föredrar äta grovfoder, men behöver faktiskt proteintillskott just för att hon inte skall rasa i vikt. Äter gärna betfor med foderjäst, det är sååååå gott, tycker hon :smirk:

Nej, jag tror att det är dåliga värden på höet. För mkt energi till för lite protein i höet, JO, visst du kan kompensera det med kraftfoder exvis soja, men det är mer risk att ge protein i kraftfoderform än i grovfoder. Så om du vill så kan du anlysera höet och se exakt vad som har gått snett. Och räkna ut exak vad du ska ge.
Men annrs röstar jag på lusern. Finns en hel drös med olika lusern sorter och fabrikat där ute.

Lycka till!

Ddet härär näst sista hösilage balen som vi använder innan vi köper torrhö,så känns ingens törre ide att analysera detta.
Ska jag vänta tills vi får torrhöet kanske? innan jag köper nåt tillskott?
Nästa bal håller i säkert 3 veckor...

Ddet härär näst sista hösilage balen som vi använder innan vi köper torrhö,så känns ingens törre ide att analysera detta.
Ska jag vänta tills vi får torrhöet kanske? innan jag köper nåt tillskott?
Nästa bal håller i säkert 3 veckor...

Nej vänta inte. Köp lusern med en gång och börja ge minst 1kg om dagen, gärna 1.5-2kg. Tills hästen börjar gå på gräs (sen behövs verkligen inget proteintillskott för gräs innehåller HÖGT med protein).

Men jag måste säga att jag tyckte INTE hästen såg hemsk ut på NU-bilderna. Den må ha en ganska stor buk (bara skönhetsproblem) men jag kan inte se att den skulle vara tunn på ryggen/överlinjen?
Jag tycker den ser sämre ut på de första bilderna.
Jag ser inte att den skulle ha proteinbrist. Skulle snarare tro att det är något annat fel om just ryggen tappat... t ex ny sadel (som passar dåligt) eller nåt som ändrats i träningen.

Men prova lusern du! Det är ingen fara med proteinöverskott när det kommer från grovfoder. (spelar ingen roll om du väljer pellets eller hackat lusern)

Ne ryggen är inte tunn, tycker jag heller, men blivit svankig.
Och det var i samband med att vi tog bort deras fria tillgång till att äta hö 4 ggr/dag.
Jo, jag har även köpt en ny sadel men har bara ridit med den ca 8 ggr. varvat med annan träning änridning och den gamla sadeln, så jag tror inte det har med den att göra. Den är även utprovad av sadelutprovare/sadelmakare.

Tack för alla svar..! Ska köpa Lusern imorgon! :)

Jag håller med dig om att hon ska börja ge lusern nu med en gång och fortsätta till han går på bara bete.
Men det jag reagerade mest på var inte magen utan halsen. Omusklad och tunn. Och för mig är det proteinbrist. Men visst visade magen och överlinjen på proteinbrist också.

Köpt lucern idag, han ÄLSKADE DET! :D
Återkommer med information om några veckor om förändring :P eller inte förändring! Tack allihopa! :)

Och vad var det för en fin filur jag hittade här? Snälla, mysiga, söta och duktiga Robban med nåra plus-kilon på kaggen! ;)

Hoppas det gått bra med foderbyte?

Kramis på dig!

och här var förresten förra medryttarn från Björsbystallet-tiden ... IGEN! :D

Eftersom du inte har någon analys av grovfodret är det omöjligt att veta hur mycket kraftfoder som hästen behöver.
Nu är det snart sommar och betestider så det kan kännas onödigt att göra en analys för så kort tid. (om hästen ska gå på bete) Tycker du ska göra som någon annan skrev. Köp Lucern och komplettera med eller lägg till krafft protein, för helt klart är det proteinet som fattas. Ökar du på kraftfodret så ökar du även energin i foderstaten och då saknas ännu mera protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 016
Senast: axel
·
Utrustning Har en 5årig paint som jag ska börja leta sadel till. Hon är inriden men jag har inte haft henne så länge och stått utan sadel hela...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: ellipsis
·
Utrustning Har insett att nej, det går inte att dressyra på samma sätt i en hoppsadel som en dressyrsadel, så nu tänker jag skaffa en dressyrsadel...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur