Proteinbrist? Hur åtgärdar jag det?

Willja

Trådstartare
Vi har nu fått hem foderponnyn och jag tror han har proteinbrist.

Han är väldigt tunn över ryggen, men har stor mage. Han ser tjock ut runt magen, men är i övrigt tunn så att säga.

Han har haft fång och får därför inte äta vad som helst.

Kan jag chansa på att det är proteinbrist och öka proteinet utan att det gör skada? Vad ska jag ge honom i så fall?

Nu får han mestadels hö samt liiite krafft groov 60 och mineraler.
Höet han får nu finns tyvärr ingen analys på...

Kan jag ge honom lusern kanske?

Sv: Proteinbrist? Hur åtgärdar jag det?

Det verkar som om hästen stått på för låg kvot protein när den ser ut så.
Kan du inte ta en analys på ditt grovfoder? Utan det vet du ju inte vad ditt hö innehåller och då är det svårt att se till att kvoten mellan energi och protein är bra. Å andra sidan kanske hästen inom det närmaste ska ut på bete och då gör de veckorna knappast till eller ifrån.
För att säkra proteinet kan du lägga till lite soja eller krafft protein i foderstaten, (för att höja mängden protein, men öka energin så lite som möjligt. Lusern innehåller visserligen mycket protein, men energimängden är nästan lika hög som i kraftfoder så kvoten höjs inte lika mycket då. )

Jag har ett tillfälligt grovfoder nu och kommer att få ett analyserat foder i Juli så jag hoppas kunna låta bli att göra en analys.

I och med att han haft fång så får han ju inte äta så mycket gräs, men han går på ett lätt bete i alla fall.

Funkar Soja eller Krafft Protein på fånghästar?

Till en fånghäst hade jag inte valt ett proteinkoncentrat (kraftfoder). Att magen är glad och nöjd är prio 1 med fånghäst, så få foderbyten som möjligt, inget kraftfoder, bra grovfoder är vettiga punkter att titta på.

Av den anledningen hade jag gett lusern (grovfoder) för att säkra proteinet i foderstaten. Det är snällt mot magen och jag har för mig att det är HH som har sett positiva effekter på fånghästar, just av lusern.

Kvoten på foderstaten är inte så intressant, det har vi mer och mer gått ifrån som annat än vägledning vid foderinköp. Se till behoven och att de är fyllda istället, självklart vill man inte ha en tjock häst (oavsett fång eller ej!), men vår shettis som hade proteinbrist när han kom fick faktiskt lusern (och hösilage) och det visade sig att han gott och väl gjorde av med energin och det tog inte allt för långt tid innan hans toppiga ryggrad försvann i en normalmusklad ponnykropp.

Nu pratade jag nyss med en kompis i stallet, som inte alls tyckte att jag skulle ge tillskott då det enligt henne är så mycket protein i gräset. Han går i en hage som har gräs, men det är väldigt kort gräs. Enligt ägaren skulle det funka på honom trots att han haft fång. Får han tillräckligt med protein via gräset tror ni?

Jag funderar på att köpa en gräsbegränsare för att vara på den säkra sidan. Då lär han väl inte få tillräckligt med protein från gräset?

Proteinet i sig är inte - som forskningen ser ut idag - farligt för fånghästar. Men ja, jag hade hellre valt en betesbegränsare och kontrollerat mängder och innehåll genom att fodra grovfoder inne istället.

Vi har shettisen på kraftigt nedbetat gräs och ger istället hösilage i hagen (och inne på natten)

Jag har aldrig haft en fånghäst så det törs jag inte svara på. De som har erfarenhet kan det bättre.

Nu pratade jag nyss med en kompis i stallet, som inte alls tyckte att jag skulle ge tillskott då det enligt henne är så mycket protein i gräset. Han går i en hage som har gräs, men det är väldigt kort gräs. Enligt ägaren skulle det funka på honom trots att han haft fång. Får han tillräckligt med protein via gräset tror ni?

Jag funderar på att köpa en gräsbegränsare för att vara på den säkra sidan. Då lär han väl inte få tillräckligt med protein från gräset?

Det är mycket protein i gräset så här års så jag tror kanske det är bättre att inte mixtra så mycket. Hästen får förmodligen mer protein av att beta än den fått innan den kom till dig. (så det blir ju bättre än innan i vilket fall som helst) I juli kan du ju räkna ut en bra foderstat.

Problemet med att låta dem beta fritt är att man har dålig koll på hur mycket de egentligen får i sig. Låter vi vår beta med fullblodet dagtid proppar han i sig till han ser ut som en spärrballong, får kolik och sedan blir han givetvis dålig i magen. En obalans som ökar risken för fång.

Nu har han fått en betesbegränsare som han går med. Tyvärr så verkar han få lite skav av den... eventuellt byter vi hage till en med ännu mindre gräs för att slippa den.

Nu när jag kikat närmre på honom så inser jag att han även är lite småfet. Alltså tunn över ryggen och halsen, men bukig och för mycket fett runt revbenen. Dessutom har han mycket vinterpäls kvar...

Hur i hela friden gör jag för att "banta honom" samtidigt som jag vill bygga upp musklerna?

Rätt mat så ordnar det sig. Vår var ungefär likadan när han kom, men med tillägget loppor, löss och eksem. Föga attraktivt, ändå köpte vi honom.

Vår fick lusern morgon och kväll, inte mycket, men ett par nävar. Därtill rätt rejält med hösilage med bra balans. Nu fick vi honom i november så då var det ingen näring i gräset att tala om, d v s vi hade bra koll på hans intag.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 004
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: Amk
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 499
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 748
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka