Protein till högdräktigt sto

Har man en "vanlig" häst som utför inget eller lågt arbete så klarar de rätt mycket utan korrekt foderstat. Har man däremot en högpresterande häst, och jag lovar, ett högdräktigt eller digivande sto är mycket högpresterande, så hinner det gå för långt innan man ser bristerna och de är ohyggligt svåra att ta igen.

Mitt sto förra året tappade rätt mycket, vid avvänjningen kunde man ana revbenen och hon var ganska muskelfattig, trots massor av foder. När jag sålde fölet fanns på nya stallet ett annat föl i samma ålder. De som ägde den visade stolt upp mamman och sa att "ja, hon är ju lite tjock så när fölet är avvand ska hon bantas". Behöver jag säga att hästen var MAGER?! Revbenen inte bara anades, de stack ut, och hon hade tappat ALLT över rygg och rumpa. Däremot var hon rejält bukig, och det var det som ägarna uppfattade som tjockt. Så denna stackars svultna krake skulle alltså bantas... Och DE visste minsann så mycket och kunde så mycket och ifrågasatte bl.a mitt föls avmaskning (jag hade gjort träckprov som visade på mycket mask, jag förklarade varför, att de andra i hagen inte varit avmaskade och då smittas min trots avmaskning korrekt) när de själva faktiskt inte hade en aning om hur mycket mask de själva har.

Ta inte illa upp nu, men bara för att du SÄGER att din häst mår prima så behöver det inte betyda att den faktiskt gör det. Det är ju ingen här som sett din häst och vet om t.ex du och jag har samma referensramar när det gäller "prima".
 
Tar inte illa upp alls eftersom jag allt för väl vet vad du menar. Precis som du säger har vi olika referensramar och det en part säger betyder något helt annat för en annan part. I mitt fall är jag dessutom ny här på Buke och har inte skrivit så många inlägg, därav vet ni väldigt lite om min kunskaps nivå. Jag önskar jag kunde visa bilder på min häst, men tyvärr har jag ingen tillgång till digitalkamera och har heller inga nytagna bilder på min häst.

Jag var på studiebesök på ett större stuteri förra året och tänkte att dem måste ha fina hästar, men tyvärr blev jag mycket besviken då deras digivande ston såg ut precis som det fall du skriver om. Jag vill inte att mitt sto ska se ut så därav min fråga i originalinlägget. Hon är i gott hull nu, men för min del får hon gärna vara i mycket gott hull. Jag överreagerade nog lite när jag skrev att hon tappat över rygg och rumpa. Jag har jämfört med bilder från i höstas och jag har nogrannt inspekterat pållan och hon har inte tappat, snarare tvärtom. Jag gör gärna ett hönshus av en fjäder och i det här fallet var det andra trådar här på Buke som utlöste det hela.

Men jag tar tacksamt emot råd från er här på Bukefalos, många av er verkar vara väldigt kunniga och villiga att dela med er av er erfarenhet.

//Palten :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp