Protein till högdräktigt sto

P

palten

Har tidigare bara varit här och tittat och läst. Men har nu tagit mod till mig och frågar er foderexperter:

Har ett högdräktigt sto som jag tycker tappat LITE över rygg/rumpa. Hon har alltid varit lite takig över rygg och rumpa och är egentligen inte så hemskt mkt mer takig nu, men jag vill inte att mitt sto ska falla ur då hon väl börjar ge di och tänkte därför börja ge lite extra protein nu.

Men till frågan: Vad är bäst att ge? Var till Granngården idag, men de hade inte Krafft Protein hemma (som var det jag tänkt börja ge). Vill helst inte ge Krafft Breed eller Krafft Grön Pluss eftersom hon redan får extra mineraler.

Tips och svar mottages tacksamt!

//Palten :bump:
 
jag skulle ge soya!
högt proteininnehåll samt mycket billigare än kraffts produkter. Kom ihåg att man inte ska ge mer än max 100g soya per 100 kg häst annars kan det bli för mycket! + att man vänjer in det långsamt....
lycka till!
 
Jag skulle ge både soja och Krafft Breed (eller vad det heter) och skippa mineralerna!!

Vad innehåller höt?
 
Min har 5 veckor kvar nu. :love:
Vi har dåligt med protein i vårat hö(kvot 4.3). Jag ger Krafft PlussGrön och soya för att få upp proteinet. Fungerar utmärkt. :)
Skulle nog osså skippa mineralerna isf om dom inte "går ihop" med det övriga.
 
Tyvärr har jag ingen analys på höet :o :o. Jag vet att man ska analysera det och att det är dubbelt viktigt till ett dräktigt sto, men i det stall där hästen står tycker dem inte att det är så viktigt. Jag är ny inom aveln och litar på vad de mer erfarna omkring mig (stallägaren bla) tycker. De har själv dräkiga ston och har föl sedan tidigare. Vet att det inte är mycket till ursäkt, men så är det. Till nästa skörd ska det dock bli analys av! Vill bara tillägga att häromkring är det mer regel än undantag att inte analysera höet.

Men som jag skrev tidigare så ser mitt sto väldigt fin ut, lite tunnare över rygg och rumpa, men det är marginellt. Hon har gott om hull att ta av, men jag vill ge protein nu så att hon absolut inte tappar under di-givning.

Mitt sto står på fri tillgång på hösilage och hon äter MKT. I övrigt får hon: 2 kg korn/havre kross, 2 liter betfor/vetekli, e-vitamin och mineraler (krafft grön).

Hmm... Om jag tar bort mineralerna och lägger till Krafft Pluss Grön kanske?!

Bugar mig inför de mer erfarna och hoppas på svar! :bow:

//Palten :bump:
 
Nästa skörd??? :crazy:

Bara för att stallägaren inte gör analys betyder inte det att det inte går att få. Gör en själv! Det är verkligen jätte jätte jätte viktigt!! *dunkar huvudet i väggen*

Psst.. kika i min användarprofil så hittar du min fodersida om du vill läsa på lite...!
 
Man kan ju faktiskt göra analys själv... är inte fölet värt mer än att du kan lägga ut 300 kr till? Och att alla andra inte gör det är ju ingen ursäkt, du får väl föregå med gott exempel. Det låter som om din häst fått för lite protein ett tag nu eftersom hon är takig.

Jag skulle lägga till både Grön Pluss och soja.
 
Ingen i mitt stall är intresserad av att göra höanalys heller. "Inte så viktigt till våra hästar som inte är dräktiga", var svar jag fick. :crazy:
Så jag gjorde analys själv. :)
 
Jag stod/står också i ett stall där man inte tycker att en analys behövs, men efter att ha läst på lite själv och hört av andra duktiga här så inser man ju vad man gör. Nu har jag själv analyserat det hö min häst äter och även insett hur snett det var innan. :crazy: *stackars kusen*

Speciellt du som har ett dräktigt sto skulle gå ner i stallet och ta hö för en analys nu på en gång. Fem hundra med moms och du VET precis vad du ska ge henne för att må bra och klara fölungen bra. Tänk om hon får för lite kalk eller så? Det är så pass lite pengar för så mycket värdefull information som du inte kan få ut på annat sätt. Du ser ju inte om det är mycket eller lite fosfor i höt, om proteinet är lågt eller högt?

Det är väl investerade pengar till dina hästar. Lycka till!!!
 
Tack alla som svarat! :bow:

Lite info. Jag kan tyvärr inte göra analys nu, även om jag vet att det är viktigt. Anledningen är att höet håller på att ta slut och stallägaren kommer att ta hem nytt hö(silage). Tyvärr kommer h*n att köpa hem lite hösilage åt gången och från olika håll. Så om jag gör en analys nu kommer den endast att gälla ett par veckor. Det är anledningen till att jag tänkt vänta med analys till nästa skörd (i sommar).

Fortsätt gärna att svara!

//Palten :bump:
 
Om du får köpa eget foder så gör det, absolut!!! Analyserat eller inte, bara din häst slipper byta foder hela tiden!!
 
Jo, ska nog göra det! Måste luska runt lite i byarna och se vad bönderna har för hö-silage.

//Palten :bump:
 
Eller så pratar du med stallägaren om dom inte kan köpa in från samma ställe då du gärna vill kosta på dig en analys och då vill ha allt från samma skörd och ställe?!
 
Hr nu fått hjälp av en duktig person här hemma och räknat på ungefärliga värden och fått fram en vettig foderstat. Tur att det finns hjälpsamma människor! :smirk:

//Palten :bump:
 
Vaddå "ungefärliga värden"... Ungefär med hur stor felmarginal?
 
Men snälla du, hur har du råd att betäcka och sen riskera stoet och fölets eventuella framtid med att snåla in på en analys :eek:
Stallägarens kunskaper ger jag inget för, det är ditt sto det gäller och vet man inte hur viktigt det är med rätt foderstat till ett dräktigt sto, så ska man inte ge sig på avel över huvudtaget :crazy:
 
Jag tvekade att starta denna tråd ty jag misstänkte att den kunde sluta så här. Jag skrev ett vad jag tycker, vänligt originalinlägg, men blir nu ifrågasatt om jag ska syssla med hobbyavel överhuvudtaget. Jag vill på intet sätt bråka med någon, men jag tycker det är oövertänkt att bedömma någons kunskapsnivå utifrån några rader på Internet.

Jag inbillar mig på intet sätt vara ett proffs och jag vet att det är många här som besitter större kunskap än mig, men jag frågar och har många kunniga hästmänniskor (veterinärer, a-tränare, hästuppfödare mfl) omkring mig att fråga om råd. Innan jag startade denna tråd rådfrågade jag många här hemma om vad för foder jag skulle ge, men jag tyckte att det skulle vara intressant att se vad ni bukefalister skulle svara. Nu vet jag era svar och tackar er som tagit er tid att svara och förklara utan nedvärdering! :bow:

Tack för mig!

//Palten :bump:
 
Men nu är du väl lite obstinat tycker jag, det är ingen här som vill mer än det allra bästa för dig och ditt sto, och ändå ger du upp och tackar för dig för att du fått så goda råd av någon därhemma och mothugg här!
Vad hjälper de goda råden från veterinärer och stallägare mfl då? De vet inte vad foderstaten innehåller, och inte vi heller eftersom det inte finns analys på det viktiga grundfodret som sedan balanseras med vad som fattas för ett dräktigt sto?
Man blir ledsen av sånt här :cry:
 
Menar inte att låta obstinat eller på annat sätt tjurig, men jag blir lite ledsen när någon insinuerar att jag inte skulle vara kapabel att ta föl på min häst.

Att jag skrev "Tack för mig" var mer för att tacka för ordet i just det inlägget, inte för att dra streck från min sida.

Naturligtvis vill även jag det bästa för min häst, det är därför jag frågar om råd. Det är väl ingen som har annat än sin hästs bästa för ögonen?

Att jag inte gjort en analys tidigare beror på att de flesta runt om kring mig är "gamla hästkarlar". Sådana som besitter många, många års erfarenhet och tyvärr tycker de att höanalyser inte behövs. De brukar å andra sidan vara väldigt duktiga på att "läsa av" sitt hö och sina hästar, även om dem inte kan ge några värden på höet. Jag har lyssnat på dessa "gubbar" eftersom de har mycket annat vettigt att säga, men på senare tid har jag funderat mer och mer på det där med analys. Det är naturligtvis ingen ursäkt, men dock ett försök till förklaring.

Stallägaren har i alla år haft ett bra hö och hans hästar har alltid varit välmående, fina och högpresterande. Och jag försäkrar dig om att min häst mår ypperligt, skulle hon visa MINSTA tecken på att inte göra det skulle jag riva upp himmel och jord i jakt på det felaktiga.

Trevligt att även andra än jag själv bryr sig om min häst! :)

//Palten :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp