Protein rikt foder?

T

toketossan

Min pålle bygger muskler väldigt dåligt och jag har fått tipset om att testa ge honom lusern då det kanske kan vara protein brist och lusern innehåller mkt protein?

Kan inte så mkt om detta fodret och skulle gärna vilja veta lite om det, hur det skall fodras och vad som är för respektive nackdelar.. om någon orkar förklara? :)

Finns det andra protein rika foder?

Mvh

Sv: Protein rikt foder?

toketossan skrev:
Min pålle bygger muskler väldigt dåligt och jag har fått tipset om att testa ge honom lusern då det kanske kan vara protein brist och lusern innehåller mkt protein?

Kan inte så mkt om detta fodret och skulle gärna vilja veta lite om det, hur det skall fodras och vad som är för respektive nackdelar.. om någon orkar förklara? :)

Finns det andra protein rika foder?

Mvh

Det första som är bra att ha är en grovfoder analys...då är det lättare att veta exakt vad som saknas. Annars så får man experitera och gå lite på känsla.

Nya kraft groov är det mycket proteiner i.

Just nu så får han hö ensilage, krafft grund, mineraler, salt och foderjäst.. :)

Ensilaget är tyvärr inte analyserat, hur gör man för att få det analyserat och hur mkt kostar det?
Den andra som står i stallet tycker inte hö analys behövs så det har inte blivit av.. måste man analysera?

Mvh

Jag skulle också börja med en analys , så man vet, och inte behöver gissa vad som fattas hästen.

Lusern är ett utmärkt foder just om man behöver få upp proteinet. Fördelarna är att det räknas som grovfoder och att det tar tid att äta( hästen har att pyssla med;)) Den hackade blir en hel del i volym eftersom det inte väger så mkt!
Själv föredrar jag hackat strå eftersom pelletsen helst ska blötläggas. Min häst är en riktig grisfia och hon sprutlackerar hela boxen med det:crazy: . Tyvärr måste jag varva mellan hackad och pellets eftersom min häst har en viss tendens att tröttna efter ett tag.

Jag kompletterar alltid foderstaten i första hand med lusern när jag behöver få upp proteinet, och i andra hand Krafft pluss grön (200g smrp/kg).
Sen finns ju Krafft protein också (330g smrp/kg), men min häst tycker inte det är särskilt gott.
Soja är väl annars det billigaste alternativet.

Men jag tycker du ska börja med lusern i första hand, snällast mot magen;)

Vad kostar det att analysera hö och hur går man tillväga?

Mvh

Vilka värden är det man kollar efter när man analyserar?

Det du vill veta är hur mycket protein och energi höet innehåller, kostar ca 300 kr hos Analycen, vill du ha med mineralanalys så får du lägga till ca 200 kr. Du tar hörussar ur flera olika balar eller om du har löshö så tar du på flera ställen på skullen. Klipper ner det i tre centimeters bitar och skickar ca 1 liter i en påse i kuvert till det bolag du vill analysera hos. En följesedel ska medföljs där det står vad du vill ha analyserat och att det är för häst. Har du hösilage ska du skicka i början på veckan så att det inte ligger och jäser på posten under helgen. Lycka till!/Kicki

toketossan skrev:
Vilka värden är det man kollar efter när man analyserar?

Framför allt är det PROTEINET som brukar variera mycket, energin (MJ) brukar så gott som alltid ligga på ca 7-8MJ/kg foder - vad gäller hö. I silage kan det vara lite lägre, typ 5-6MJ/kg foder.

Silage är extra viktigt att analysera, för man behöver också veta TS-halten (hur mycket vatten det inenhåller). Ibland behöver man ge DUBBELT så mycket än vad man hade gett av hö...

Vad gäller proteinet kan det variera från så lågt som ca 15g till 80g/kg... Där gäller det att ha koll! Annars kan det gå illa efter ett antal månader då hästen faller ur pga proteinbrist. Då hjälper det inte att man gett ett par kg kraftfoder utan man måste ofta tillföra riktiga proteintillskott som soja, Krafft protein, linfrökaka, lusern osv. Man måste veta HUR mkt som krävs också, man kan liksom inte bara sätta till 1kg lusern och tro at nu blir det bra. I vissa fall räcker inte lusern på långa vägar! Man måste kanske också lägga till 0,5kg soja eller liknande.

Idealiska värden är i hö ca 7-8MJ och 6ggr så mycket protein dvs ca 40-50g protein/kg foder. Det ska alltså vara en KVOT på minst 6! (alltid 6ggr så mkt protein som det är energi - svårfödda kan behöver högre kvot)

Kvoten är lika viktig som behovet om man vill ha en välmående och muskelbyggande häst. Det ska även vara en bra balanskvot mellan kalcium och fosfor.

Så en analys vore inte fel! :smirk:

Jag utfodrar min häst också med lusern, jag upplever det bara som posetivt. Det finns två sorter: lusernpellets (som man ska blöta lite innan utfodring) och hackad lusernstrån (i samma form som hö ungefär). Jag använder lusernpellets, det hjälper till att få upp hästen i hull och att bygga muskler, min häst går på lusern + krafft grund och det är en bra kombination, min häst blir pigg men ej för pigg eller het. :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama