Protein-problem

Kaki

Trådstartare
Min häst behöver mycket protein, väldigt mycket protein då han är tunn i överlinjen och jag försöker bygga upp honom. Utan att MJ stiger för mycket...

Han får fri tillgång på oanalyserat hö och äter ungefär 15 kg om dygnet. Han får nu 2kg matildahavre om dagen (för den "ridbara" energin) och 1-1,5 kg pluss grön (för proteinet och mineralerna/vitaminerna). Dock har han en väldigt känslig mage (blir lätt lös) och jag (tillsammans med vet!) misstänker att han inte tål potatisproteinet som finns i plussen.

Har nu ingen aning om hur jag ska lägga upp en foderstat längre... Han tål inte betfor heller... Tror ni att det kan bli bra att ge matildahavre som nu eller ev lite mindre (kanske 1 kg) och några kilo (ca 3) krafft groov 125? (eller är det potatisprotein i det med? hittar ingen innehållsförteckning på kraffts hemsida)
Kan man blanda ett färdigfoder med havre? Eller borde jag snarare ge rent sojaprotein + havre + mineraler & vitaminer?

Vet du något protein-foder som inte innehåller potatisprotein?

Skulle gärna behövas 400g smrp till (utöver höets och havrens)/dag... och det får ju gärna vara ekonomiskt då jag ska försöka att ta över kostnaderna för hästen nu när jag fyllt 18. Tacksam för alla tips jag kan få! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Protein-problem

Det är i princip helt omöjligt o veta hur ditt hö är utan analys. För om du analyserat ditt hö kan ju du se om näringsvärdena är bra eller dåligt.
Annars så skulle jag slänga in lusernhack till hästen,så att hästen kan tugga o samtidigt lägga på sig.

Så gjorde jag ibörjan, men nu har jag alltid analyserat grovfoder. Min bonde har alla sina grovfoder analyserade,o man får även analysen i handen samtidigt som man köper grovfoder av honom.

Finns Kvarnbyfoders lusernpellets med mkt hög proteinkvot på 150 smrp! Funkar bra det med.
 
Sv: Protein-problem

Äter inte hästen lusern? Det borde vara det bästa tänkbara om hästen är känslig - dock får du förstås ge mycket mer av lusernet än av Pluss Grön för att få samma proteinmängd.

Man kanske skulle kunna lägga till lite sojamjöl dock för varje kilo lusern så att man får upp proteinhalten. Men jag funderar bara på om nu hästen är känslig för potatisprotein så kanske inte sojaprotein är bättre?
Jag tror mig ha hört att potatisprotein ska vara skonsammare än sojaproteinet nämligen.
Men hur skulle det vara med bryggerijäst då? Det har ju samma proteinmängd som sojamjöl per kg. *funderar högt* ("foderjäst" som det ofta säljs som har dock INTE lika hög proteinhalt, den är utblandad)
Den kan vara svår att få tag på (ren bryggerijäst) dock. Själv brukade jag köpa det på Svenska Foder (som bara finns i södra/mellersta Sverige tror jag).

Jag funderar även på om det verkligen är potatisproteinet som är problemet... kan det inte lika gärna vara havren och/eller den totala stora mängden kraftfoder? Eftersom du har oanalyserat hö dessutom kan det ju hända att proteinhalten faktiskt är alltför hög i den totala foderstaten... kanske innehåller höet redan en stor mängd per kg?
 
Sv: Protein-problem

Bonden jag köper hö av har ingen analys då han har så många olika åkrar spridda i kommunen så han tycker det är snudd på omöjligt att få en riktig analys. Dock har jag ju riktvärden som jag räknar lite på! Då hästen ser tunn ut så drar jag slutsatsen att han behöver mera protein. Han kan inte äta pluss grön pga potatisproteinet.

Vilka proteinfodermedel har inte potatisprotein i sig?

Kan jag blanda havre med groov 125 (eller innehåller det potatisprotein?)?

Är det endast sojamjöl som inte har potatisprotein i sig? Kan det vara ett bra alternativ?
 
Sv: Protein-problem

Är det endast sojamjöl som inte har potatisprotein i sig?

Självklart är det inte enbart soja som inte inenhåller "potatiprotein". ;) Det är bara färdigfoder som potatisprotein ofta blandas i (när man vill ha hög proteinmängd). Potatisprotein säljs inte mig veterligen i naturlig form (som löst foder).
Inget annat RENT foder (som ej är färdigfoder) innehåller potatisprotein!
 
Sv: Protein-problem

Okej :) Havren kan det inte vara för det har han fått i större mängd förut utan problem. Och stor mängd krafftfoder skulle jag då inte kalla det... Blir ungefär 4 liter krafftfoder/dag totalt.... uppdelat i 2 givor.

Lusern är jag tveksam mot just för att det har så lite protein i sig... och är rätt så dyrt i förhållande till proteinmängden. Just därför jag tänkte på soja... då jag gav det till min förra häst och han blev fin på det. Fast han var inte lika känslig.

Dock var det veterinären som sa att det finns hästar som visar en slags allergisk reaktion mot potatisprotein med lös avförning och ibland också ödem. Litar ganska mycket på henne även om hon inte är någon foderexpert.

Vet du något mer "rent" foder förutom bryggerijäst (finns inte här uppe) som innehåller mycket protein?

Vet du om Groov 125 har potatisprotein?
 
Sv: Protein-problem

Vet inet om Grooven innehåller det.

Men det finns ju, förutom redan nämnda, t ex:

*linfrökaka (ca 200-250g smb rp/kg)
*rapskaka (samma) (är ovanligare och kanske svår att få tag på)

Och säkert en del färdigfoder också!
 
Sv: Protein-problem

Linfrökaka låter ju bra! :) Vet du någon återförsäljare? Typ Granngården?
 
Sv: Protein-problem

Svenska Foder / hippo säljer linfrökaka dock dyrt ca 12-13 kr/kg, prova att få tag i annat fabrikat.
 
Sv: Protein-problem

Kvarnbyfoders lucernpellets har 150 gram smb, så det är mer än Groov 125 och billigare är det också!

Edel Avel har följande ingredienser:

Korn 23 %
Havre 20 %
Vetekli 15 %
Soja extraherad och rostad 11 %
Vete 8 %
Torkad drank 6 %
Vetefodermjöl 6 %
Betmelass 3,5 %
Kalciumkarbonat 2,7 %
Melasserad betmassa 2 %
Koksalt 0,2 %
Monokalciumfosfat 0,6 %
Foderfett 0,5 %
Magnesiumoxid 0,2 %
Vitaminer och spårelement
Det färdigfodret innehåller 135 gram i smb rp och inget potatisprotein.
 
Sv: Protein-problem

Då jag bor så långt norrut så finns inte så mycket att välja på.

Jag har Kraffts sortiment plus typ sojamjöl på Granngården i stan.
Sen tror jag Mustang finns hos en maskinaffär i byn brevid. Men jag vet inte om de har det kvar.

Har aldrig hört/sett varken kvarnbyfoder eller edel förut... Så tyvärr är jag nog lite instängd i ett hörn... Men tror du det kan fungera att använda Groov 125 (om det inte finns potatisprotein i) (har dessutom 20% på de säckarna så det är inte så dyrt just nu) som kraftfoderbasen och sen lite havre till för lite extra sprutt i ridningen?

Groov 125 verkar rätt likt lusern i sammansättningen. Och grooven har dessutom MER protein än kraffts lusern.

Hittar jag inget bra annat foder ser jag ingen annan utväg än att prova havre och sojamjöl med mineraler/vitaminer brevid.. men känns läskigt med ett så koncentrerat foder som sojamjöl. Vet någon någon annan som säljer linfrökaka? i Västerbotten?
 
Senast ändrad:
Sv: Protein-problem

Linfrökaka låter ju bra! :) Vet du någon återförsäljare? Typ Granngården?

Nej Granngården har inte det, mig veterligen.
Däremot har Hippo linfrökaka som säljs under namnet "Hippo Lin Cubes" men det är dyrt per kg. (man brukar dock inte ge sånna stora mängder av linfrö heller - max 0.5-1kg till stor häst)
Det borde väl finnas återförsäljare för Hippo där uppe med?
 
Sv: Protein-problem

Hittar jag inget bra annat foder ser jag ingen annan utväg än att prova havre och sojamjöl

Du kan ju PRÖVA sojamjöl! ;) Pröva att tillsätta ett par matskedar om dagen i några dagar så får du se... verkar det gå bra ökar du mängden till 1dl/dag i några dagar o väntar o ser... sen mer o mer om det verkar gå bra.
 
Sv: Protein-problem

Alltså ärligt talat, VARFÖR inte analysera ditt hö i så att du slipper GISSA vad du ska ge för tillskott?
 
Sv: Protein-problem

För att jag inte alltid kan göra som jag vill här i världen. Sen litar jag på att bonden vet ungefär vad hans hö innehåller. Det här handlar inte om hästens foderstat i sig... Utan vad jag skulle kunna använda som proteinfodermedel nu då jag ska undvika potatisprotein (som verkar finnas i väldigt mycket). Vet du något fodermedel med mycket protein som inte är potatisprotein?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 419
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp