Protein/energi till föl?

Z

Zambezi

Hur stort foderbehov har ett sju månaders föl? Det står lite olika i olika böcker / informationsblad.
(T ex Kraffts rådgivare säger att fölet behöver betydligt mer protein än vad C.Planck säger. Försäljningstrick eller ...?)
 
Sv: Protein/energi till föl?

Hur gammal info från C. Planck?
 
Sv: Protein/energi till föl?

Ha! :o
Det har jag tagit ur "Hästens utfodring" som jag trodde var "Bibeln", men när jag nu tittar efter så är den från 1974! (Nästan på den tiden hästarna hade tre tår ...)

Ska jag med andra ord göra som Kraffts rådgivare?
 
Sv: Protein/energi till föl?

Nja... jag har inte hört så mycket gott om Kraffts rådgivare tyvärr. Kika på Hippocampus.slu.se (tror jag adressen är), eller Freefarms Opti-gnägg så hittar du siffror.
 
Sv: Protein/energi till föl?

Skulle du - lite snyggt inlindat för att inte vara elak mot någon - kunna berätta på vad sätt nämnda rådgivare inte är bra.
Det skulle vara intressant att veta för ett lätt offer som jag (=rätt ny på foder :crazy: )
 
Sv: Protein/energi till föl?

De jag hört om har gett foderstater baserade på MYCKET kraftfoder (och självklart av deras märke) och dessutom verkar de inte ha nån verklighetsförankring i vad hästar behöver. En kompis häst som reds lätt arbete, tränade nån gång i veckan, skulle enligt rådgivaren äta 7 kg hö och 4,5 kg kraftfoder...
 
Sv: Protein/energi till föl?

Jag *tror* att det är skillnad på rådgivarna ute i butikerna, och de som sitter och arbetar med foderrådgivning mer eller mindre på heltid.

Jag skickade in info om våra hästar och vårt hö lite på skoj, och de förslag jag fick var inte alls horribla. Generellt sett skulle jag ha gett något kg mer hö och något kg mindre kraftfoder, men deras förslag var helt ok. Energimängderna var ok, utom på en av hästarna, men han är väldigt svårfödd (vilket jag inte hade angivit) så det var kanske inte så konstigt. Däremot har jag sett ett makalöst dåligt förslag på foderstat som gjorts av en medarbetare ute i en av butikerna. *ryser*

Att de förslår sitt eget foder är inte särskilt konstigt (eller upprörande) tycker jag. Frågar man IKEAs inredningsarkitekt om råd så lägger h*n säkert inte in möbler från Mio eller föreslår att man ska sova på golvet. Men naturligtvis är det något man ska vara medveten om!
 
Sv: Protein/energi till föl?

Jag har två 7 månaders föl hemma. Har hört att de genom forskning har kommit fram till att föl/unghästar ska ha mer protein än vad man tidigare har sagt. Har också nära bekanta som är duktiga uppfödare och de säger samma sak, alltså mkt protein. Så jag kör på den linjen. Ger mina HippoBreed + soja (måste vara försiktig med den!) + fri tillgång till hö.
 
Sv: Protein/energi till föl?

Vilka näringsvärden ger du fölen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 221
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp