Protein & dräktighet?

Hera

Trådstartare
Hur mkt ökar egentligen proteinbehovet hos ett sto allteftersom dräktigheten går? Kan man säga i procent eller si och så mkt per kg kroppsvikt.

Ååh vad rörigt det blev, är helt förvirrad. Jag har fått tre olika foderstater från samma återförsäljare ( för ett visst krafftfoder) på samma analys.

Hon är ett lite halvblod, lättfödd och 21 år gammal. Vissa säger att åldern spelar stor roll, andra att det inte gör det.....

Från en som börjar få kalla fötter och börjar bli riktigt nervös...

PS hon är i mkt gott hull, pigg och glad :D
 
Sv: Protein & dräktighet?

Behovet ökar i % på energibehovet, och så är proteinbehovet 12g/MJ i ökningen. Hängde du med?
 
Sv: Protein & dräktighet?

Energibehovet kan vara väldigt olika. Viktigt se till att proteinbehovet täcks om man har en energimässigt lättfödd häst. Här är ett referat som avser en 500 kg märrs behov. Du får väl lägga på en femtedel eller ngt i den stilen till din häst



Feeding standards for mares: Recommanded nutrient allowances - Mare of light breed - 500 kg mature live weight….

Protein, gram:
Dry mare or
early pregnant mare 295

Pregnant mare
8th and 9th months 340
10th month 460
11 lth month 485
Lactating mare
1st month 950
2nd and 3rd month 770
4th month to weaning 660

från W. Martin-Rosset et al. / Livestock Production Science 40 (1994) 37-56
 
Sv: Protein & dräktighet?

Så här står det i senaste Foderbladet Häst från SLU;
Dräktighetsmånad
1-7; endast underhållsbehovet för energi. 6 g smb.rp/MJ
8; 15% energihöjning. Kvot 12 g smb.rp/MJ på höjningen.
9; samma som månad 8
10; 25% energihöjning. Kvot 12 g smb.rp/MJ på höjningen.
11; 30% energihöjning. Kvot 12 g smb.rp/MJ på höjningen.
// Linda
 
Sv: Protein & dräktighet?

Petar in min fråga här.. :)

Hur är det med unghästar då?
Från föl till vuxen ålder. En högre kvot vet jag att det är, men sen då? Energiökning, och i så fall hur mycket och när?

Och digivande ston? Är det Kvot 12 där också, eller högre? Hur stor energihöjning?

Och hur är det med mineralkvoterna på dräktiga/digivande ston, samt unghästar?

Mycket tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Protein & dräktighet?

Vi kan börja med unghästen. Den har något högre energibehov än den vuxna hästen har för underhåll. Tex har en 500kg vuxen häst ett MJ behov på ca 56 för underhåll medan en unghäst som beräknas väga 500 kg som vuxen har ett energibehov på ca 60 MJ. Detta gäller från avvänjningen till ca 0,5 års ålder. Då har den också ett proteinbehov på 9,5 g/MJ. Energibehovet sjunker sedan litet till ca 58-59 MJ tills unghästen sätts i arbete då det ökar igen. Proteinbehovet ligger till ett års ålder på ca 7g/MJ och därefter 6,5g/MJ.
Vid dräktighet ökar stoets enegibehov med 15% jämföt med underhållbehovet i den 8e och 9e månaden, 25% i den 10e, och 30%i den 11e. Arbetar stoet behöver hon mer. Proteinbehovet är (i tillägget) 12g/MJ.
Vid digivning mån 1-3 ökar MJ behovet med 100% och i mån 4 är det 70% högre än underhållsbehovet. Proteinkvoten lika under dräktighet och digivning.

Hoppas det inte blev rörigt
 
Sv: Protein & dräktighet?

Jo, visst är det en OK riktlinje. Men jag har själv sett och efter ett tidigare inlägg här på Buke fått PM från många stoägare där det blivit så fel trots att noggrannt följt denna riktlinje.

En del individer är väldigt lättfödda, dvs för att hålla sitt hull behöver de betydligt mindre antal MJ än genomsnittshästen av samma typ. Oftast tillhör dessa individer en ponnyras eller är kallblod men enstaka sådana finns också bland varmblod.

Om en häst som har en för sin typ lågt energibehov får en proteinmängd beräknat på en kvot i st för en absolut mängd kan det bli för litet. Ett sto som ligger på minus i muskelmassa och proteinintag –även om hon får tillräcklig många MJ- när hon fölar rasar vikt på ngn vecka och det kan ta ett halvår eller mer att reparera.

Därför är det viktigt och riktigt att göra som trådskaparen - att räkna över proteinintaget i sig.
 
Sv: Protein & dräktighet?

Jag som då är så himla rädd att något ska bli fel och ältar allting hundra ggr :D Jag tänker på dem som fortsätter att ge samma foderstat år efter år utan att veta analysen på grovfodret.

Jag som fodrar med Krafft Nya Groov, mineraler och soja (tycker att det har haft en bättre effekt än Krafft Protein) bör väl ändå känns det som ha en bättre förutsättning, med tanke på årets hövärden än
de som bara ger havre/korn ett år som detta då proteiner överlag värkar vara lågt i grovfodret.

Bara en tanke, jag ser ju stor skillnad på min ridhäst som sen några månader tillbaka äter Krafft sen han kom i min ägo. Han har stått på samma foderstat i stort sett hela sitt 14 åriga liv. 1kg havre och 1kg korn......

För mig känns det tryggt att fodra speciell den dräktiga och unghästen med ett helfoder...
 
Sv: Protein & dräktighet?

Nejdå, inte rörigt.
Tack så mycket för svaret :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp