Propplösare

Görel

Trådstartare
Moderator
Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök?

Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats lösa proppen helt. Har rensat det jag ser, kört med bikarbonat och ättika och även diskmedel. Det blir bättre men inte helt bra. Tidigare skulle jag ha använt propplösare men eftersom det kommer att bli förbjudet snart behöver jag hitta en hållbar metod redan nu så jag har tid på mig att experimentera.
 
Rörmokare om det sitter så jävligt. Eller något verktyg liknande det de använder.
Jag kan ringa fastighetsskötaren i värsta fall men vill gärna klara mig själv och få tips om vad som kan användas som propplösare. Finns det något bättre än bikarbonat och ättika?
 
Jag brukar börja med att skruva isär vattenlåset och rengöra "manuellt" där, hjälper det inte kokar jag vatten och häller ner i avloppet, häller på typ en halv dl diskmedel, kokar mer vatten och häller igen, det brukar lösa upp det mesta.

Annars är det rensband som gäller, det borde man kanske be om hjälp från fastighetsägaren med dock om man bor i hyreslägenhet.

Jag tycker inte propplösare fungerar speciellt bra oftast ärligt talat så brukar aldrig använda dem.
 
Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök?

Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats lösa proppen helt. Har rensat det jag ser, kört med bikarbonat och ättika och även diskmedel. Det blir bättre men inte helt bra. Tidigare skulle jag ha använt propplösare men eftersom det kommer att bli förbjudet snart behöver jag hitta en hållbar metod redan nu så jag har tid på mig att experimentera.
Rensband om det sitter längre ner :)
 
Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök?

Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats lösa proppen helt. Har rensat det jag ser, kört med bikarbonat och ättika och även diskmedel. Det blir bättre men inte helt bra. Tidigare skulle jag ha använt propplösare men eftersom det kommer att bli förbjudet snart behöver jag hitta en hållbar metod redan nu så jag har tid på mig att experimentera.
Instämmer i kören om mekanisk rensning med rensband och sedan skölja med hett vatten.
 
Rensband och hett vatten om det inte hjälper att skruva isär vattenlås och rör dvs om stoppet sitter längre ned. Om inte det hjälper kontakt med fastighetsskötare som ringer rörmokare eftersom stoppet då sitter utanför bostaden.
Aldrig använt propplösare.
 
Jag gillar den här maskinen som jag fick låna av grannen vid stor utmaning, men den är ju lite dyr att ha hemma på hyllan själv:
https://www.ridgid.eu/se/sv/k25-handrensapparat

IMG_7531.jpeg


Vanliga rensband för mer rimliga utmaningar finns på Clas Ohlson och Jula exempelvis.
 
Vilka är era bästa knep för att lösa proppar i bad och kök?

Jag har problem med mitt badrum, badkar i lägenhet, där jag inte lyckats lösa proppen helt. Har rensat det jag ser, kört med bikarbonat och ättika och även diskmedel. Det blir bättre men inte helt bra. Tidigare skulle jag ha använt propplösare men eftersom det kommer att bli förbjudet snart behöver jag hitta en hållbar metod redan nu så jag har tid på mig att experimentera.
Jag spolar vatten i handfat, badkar och stora diskhon och så använder jag en vaskrensare för att få bort stoppet. Det funkar ganska bra, är det överjävligt ringer jag förvaltaren som kommer och gör samma sak och sen brukar det bli spolbil stammarna är från 70 talet…
 
Det är inte så roligt att jobba i en frätande sörja av propplösare när man måste ta till rensband.
Så jag har övergivit propplösare för mycket länge sedan.
Jag är ju min egen fastighetsskötare.
 
(Förstår känslan av att vilja klara sig själv. Min hyresvärd vill dock inte att en försöker för mycket med stopp, utan föredrar att en ringer om en inte får ordning på det med typ det du beskriver och/eller hett vatten.)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 932
Senast: Takire
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 284
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
803
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 836
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp