nyttnick

Trådstartare
Nu kommer ni säkert fnissa åt min okunskap, men det bjuder jag på. Jag skulle vilja kunna köra min tvättmaskin och torktumlare samtidigt, men idag går inte det, för proppen ryker. Tror att golvvärmen i tvättstugan också går på samma propp.
Så, hur många A behöver jag? Idag sitter det 10A. Kan jag bara drämma i en propp som tål mer, eller får det några negativa konsekvenser? Finns det någon huvudsäkring eller dylikt på huset som begränsar?

Jag kan verkligen inte el, men blir jättetacksam om någon har tid att förklara detta.

Sv: Proppar

Det är helt säkert att en elektriker behöver hjälpa dig med detta. Kabeldimensionen (tjockleken) kan behöva ändras tex.

Eller så har du en bra kontakt med någon annan person som vet vad det handlar om, men det är inte så man SKA göra.

För att veta hur många A säkringen ska vara på måste man veta hur många watt alla maskiner drar. Samt om dom sitter på samma säkring/propp.

Om det sitter en röd plopp i botten på propphållaren skal du inte mixa med det, för då har kablarna begränsning på max 2400W/10A annat än att du kan byta till en 10A trög säkring.

Om färgen på "ploppen" är Grå kan du byta till 16A säkring, och tvätt och torktumlare kan då antagligen gå samtidigt.

Om du tvunget vill köra bägge samtidigt, är den enklaste lösningen en skarvsladd från köket till ena maskinen, annars tar du dit en elektriker som lägger 4kvadrat ledning och 20A propp.

Nej, man ska väl aldrig sätta i någon annan sorts propp än den som ska vara där? Hela poängen med propparna är väl att de SKA gå sönder om man överbelastar systemet, så att inget värre händer i stället?

2,3 kW klarar en 10 A säkring, så det överstiger nog det när du kör båda maskinerna samtidigt plus golvvärme. Det går inte att sätta i en säkring med mer ampere, de är större i storlek. En elektriker som kan kolla på det och dra en maskin till en annan säkring/slinga är nog lösningen för dig.

Oh, det där är en typisk Enya-fråga, jag brukar bjuda på att visa min enorma okunskap! :D Annars får man ju inget veta!

Jag har för mig en elektriker bytte bottenplatta hos mig för en massa år sedan när vi hade problem här.

Värst är väl när man inte blir trodd när det är något. :wtf: En propp gick hela tiden, men jag upptäckte att den gick när vi rörde oss på ett visst ställe, gjorde vi inte det funkade det.:idea: Folk trodde jag var fullständigt väck i planeten, hyresvärden likaså :cautious:... tills jag frågade elektrikern som var här av annan orsak. Han skruvade av en dosa i rummet där typ några sladdar skulle sitta ihop men gjorde inte det så när vi rörde oss där så trillade de i sär eller vad det nu var. Så JAG hade rätt och var således inte väck i planeten! :D:sneaky:

Antagligen kan du inte belasta det uttaget med mer genom att byta säkring, har du tur så finns det fler uttag i samma rum och isåfall sätter du in en av maskinerna där och hoppas på att det inte är samma säkring.
I annat fall så är det säkraste att ta dit elektriker eller ta bild på din anläggning och lägga upp.
Oavsett vilket får du inte "byta " några saker själv i dagsläget.

Det du behöver är 2 proppar på 10A och då 2 uttag eller
minst 16A till ett uttag

Senast ändrad:

Fyrtumsspik funkar (gammalt bondeknep) eller också svarvar man proppar i ren koppar (tivoliknep) och när det sen gått åt h*lvete och brunnit skyller man på en elektriker som varit död sen länge. :D

Tack alla! Som enya skrev så får man ju inget veta om man inte frågar. Ska ha hem elektriker av andra anledningar ändå, så får han ge ett utlåtande.

Fyrtumsspik funkar (gammalt bondeknep) eller också svarvar man proppar i ren koppar (tivoliknep) och när det sen gått åt h*lvete och brunnit skyller man på en elektriker som varit död sen länge. :D

:D
Men okunnig som jag är så förstår jag inte ens var du tänkt att jag ska göra av fyrtumsspiken O_o

Allra bäst tycker jag det är om man lägger tvättmaskin och torktumlare på olika faser. Då blir det jämnare belastning.

Men som du själv kommit fram till. Låt en duktig elektriker titta på det här. Han bör se till att försöka få så jämn belastning som möjligt på på huvudsäkringarna och inte bara säkra upp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka