"Propp" för hovböldshål

F

Fleyta

Min häst har varit hos veterinären för hovböld i förra veckan. Veterinären skar upp ett hål i sulan och hästen fick gå en vecka med bandage på hoven. Efter detta fick jag ta av bandaget och uppdraget var nu av veterinären att sätta en "propp" med hjälp av bomull i hålet så att inte smuts skulle tränga in.

Jag har försökt med diverse knep; torr bomull, blöt bomull, bomull med diverse bakteriedödande medel och bomull med tjära - inget stannar kvar. Proppen ramlar ut gång på gång, håller sig inte ens en halv dag. Har försökt att lägga många lager så att åtminstone något lager sitter kvar, men icke... Någon som har några tips och knep?

Sv: "Propp" för hovböldshål

Jag tog bomull som jag dränkte med jodopax och tryckte in. Dock kan man ibland får peta i "lite i taget" så att det blir ganska hårt packat i hålet. Jag tog sedan en söm och petade ut bomullen när det var bytesdags.

Min "propp" satt kvar!

Jag tog babyservetter och petade i med en söm. Därefter dränkte jag allt i jodopax. Lindade sedan med powerflex och silvertejp så att det blev ett typ galoppbandage.

Desert_Wind skrev:
Jag tog babyservetter och petade i med en söm. Därefter dränkte jag allt i jodopax. Lindade sedan med powerflex och silvertejp så att det blev ett typ galoppbandage.

Har funderat på att sätta något över, men stänger man inte in det då? Dålig luftcirkulation?
Hästen i fråga går på lösdrift så bandage är svårt att ha då det blir blött.

det är i princip omöjligt om hästen går ute :(. Men jag kom att tänka på att det finns ju sådana skydd man sätter på hästen istället för skor, borde man inte kunna sätta en sån över? Så slits inte bandaget av marken liksom... jag har inte provat, men är kanske värt ett försök?

Silvertejp har jag oxå använt, och det är bättre än något annat material men det slits av det med om man inte byter väldigt ofta...

För oss fungerade proppen utan något utanpå. Jag gjorde som hovslagaren sa åt mig att göra, bandage hade hästen bara de första dagarna efter öppningen.

Samma här, pillade i bomull indränkt i jodopax. Jag fick trycka i den med en spik och pilla ur med samma verktyg.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 510
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 856
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka