Promenadridet varmblod

E

Eeiram

Hej!

Jag har förstått att det är svårt för andra att svara på frågor om foderstater till en okänd häst, men jag frågar ändå.

Jag har ett (snart) 16-årigt varmblodssto.
Hon rids lite mindre nu på vintern då jag har svårt att hinna med pga skolan. Nu till våren (när ljuset kommer) tänkte jag sätta igång lite mer på "allvar" med ridningen.

Pga hästens ålder rida hon inte speciellt hårt. Dock är hon en pigg "gamling" så det händer att hon får jobba sig svettig ibland.

Problemet ligger i foderstaten.

Jag ger henne kraftfoder 2 ggr/dag, och hö 4 ggr/dag.
Kraftfodret jag ger henne är för tillfället havrekross (tidigare KRAFFT grund, pellets), vetekli, betfor och mineraler/vitaminer.

Hur skall jag veta vad för slags foder min häst skall ha för att hon skall må så bra som möjligt, och i vilka mängder?

Om någon tar sig tid att svara på detta vore jag väldigt tacksam, då detta är ett stort problem för mig!

Mvh Marie
 
Hur skall jag veta vad för slags foder min häst skall ha för att hon skall må så bra som möjligt, och i vilka mängder?

Att göra en höanalys är en bra början, sedan får man anpassa sig efter individen(dvs hästen).
 
16 år är väl ingen ålder ;) Än är hon väl inte gamling?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 670
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 818
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 594
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp