Promenadhäst?

J

jessie36

undefined

Hej!
kan någon hjälpa mig att hitta rätt häst?
Jag är vuxen nybörjare, och letar efter en lugn och bra häst utan olater, trafiksäker, orädd, snäll att hantera...
finns det sådana hästar, kan någon hjälpa mig med pris, tips ideer och vad en uppstallning kostar ?

tack på förhand

Sv: Promenadhäst?

Självklart finns det sådana hästar! Titta på annonser, sätt ut annons själv. Stallplatserna varierar väldigt mycket i pris beroende på träningsmöjligheter och hur de är belägna. En promenadhäst kan du hitta väldigt billigt, men se upp för skadade hästar, risken finns att de inte håller och behöver mycket vård, då vill det gärna dra i väg i plånboken.

Lycka till i jakten på din häst! :)

du kan ju försöka hitta en häst du kan ha på foder först och se ifall den är lugn nog för din smak. då kan du ju alltid ångra dig ifall den visar sig ha några humörsvängningar eller om du inser att du kanske inte har tid/råd. jag rekommenderar verkligen lösdrift, det brukar vara billigare, hästen får röra på sig mycket fast den inte tränas regelbundet och blir lugn o harmonisk.lycka till!

det finns få hästar som är 100% lugna och hanterbara i alla lägen.
har sett flera exempel på lugn häst, rädd ryttare.
hästen tar över ledarskapet efter en tid.
till sist kan ryttaren inte sitta upp,inte sadla, rida annat än skritt i paddocken med hårda händer , inte ta in den från hagen eller kratsa hovar mm.
en häst måste motioneras och hanteras rätt för att vara harmonisk och säker.
det beror ju på vad du är rädd för. men en sak är säker, det är att hästen ganska snabbt kommer att märka det och utnyttja situationen.
det behövs ett bra stall där man kan få mycket hjälp samt en orädd medryttare som fostrar och rider hästen ordentligt.
tänk noga över vad du vill ha ut av dit hästköp.

läste inte din fråga ordentligt, det står ju inte att du är rädd.
men risken finns ju att du blir rädd om du är osäker i din hantering av hästen.