Promenadhäst?

J

jessie36

undefined

Hej!
kan någon hjälpa mig att hitta rätt häst?
Jag är vuxen nybörjare, och letar efter en lugn och bra häst utan olater, trafiksäker, orädd, snäll att hantera...
finns det sådana hästar, kan någon hjälpa mig med pris, tips ideer och vad en uppstallning kostar ?

tack på förhand

Sv: Promenadhäst?

Självklart finns det sådana hästar! Titta på annonser, sätt ut annons själv. Stallplatserna varierar väldigt mycket i pris beroende på träningsmöjligheter och hur de är belägna. En promenadhäst kan du hitta väldigt billigt, men se upp för skadade hästar, risken finns att de inte håller och behöver mycket vård, då vill det gärna dra i väg i plånboken.

Lycka till i jakten på din häst! :)

du kan ju försöka hitta en häst du kan ha på foder först och se ifall den är lugn nog för din smak. då kan du ju alltid ångra dig ifall den visar sig ha några humörsvängningar eller om du inser att du kanske inte har tid/råd. jag rekommenderar verkligen lösdrift, det brukar vara billigare, hästen får röra på sig mycket fast den inte tränas regelbundet och blir lugn o harmonisk.lycka till!

det finns få hästar som är 100% lugna och hanterbara i alla lägen.
har sett flera exempel på lugn häst, rädd ryttare.
hästen tar över ledarskapet efter en tid.
till sist kan ryttaren inte sitta upp,inte sadla, rida annat än skritt i paddocken med hårda händer , inte ta in den från hagen eller kratsa hovar mm.
en häst måste motioneras och hanteras rätt för att vara harmonisk och säker.
det beror ju på vad du är rädd för. men en sak är säker, det är att hästen ganska snabbt kommer att märka det och utnyttja situationen.
det behövs ett bra stall där man kan få mycket hjälp samt en orädd medryttare som fostrar och rider hästen ordentligt.
tänk noga över vad du vill ha ut av dit hästköp.

läste inte din fråga ordentligt, det står ju inte att du är rädd.
men risken finns ju att du blir rädd om du är osäker i din hantering av hästen.

Om du är helt nybörjare, eller bara ridit mycket kort tid, rekommenderar jag dig att rida åtminstone ett par år till på ridskola innan du skaffar en häst. Det är inte bra att skaffa sig en häst utan tillräckliga kunskaper, det blir inte rätt.

Det är inte bara att kunna sitta kvar på hästen under ritt som är att rida. Man måste kunna såpass mycket att man klarar av att hålla hästen i rätt form och att den håller för det den ska. Foder och sådant är också något som är viktigt att man har koll på eftersom det ju är hästens bränsle och utan rätt foder mår hästen inte bra.

Kan ju lägga till att ridningen inte är allt! det krävs mycket teori också (något ma inte lär sig överdrivet om på en ridskola)! läs mycket böcker, håll hästen frisk, allt om hästen (hästens biologi, utfodring och avel) och hästhållning i praktiken är tre böcker som är väldigt bra! lycka till! :bump:

Jo det var typ det jag menade med mitt inlägg, just det att ha häst är inte bara att sitta kvar på hästen osv. Det är så mycket runt omkring, med foder, skötsel etc. Man måste kunna ta hand om sin häst också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar