Promenadhäst?

L

lisa

Vad anser ni att en promenadhäst är? Jag menar, vad kan man använda den till?

Att det inte handlar om hård träning i hoppning eller dressyr föstår jag såklart. Men kan man bara skritta en promenadhäst, eller kan man rida "normala" uteritter (lite trav, lite galopp) och lättare träningspass på ridbanan?

Jag tycker detta verkar variera ganska mycket om man läser annonser, vissa "promenadhästar" verkar bara kunna skrittas korta turer (läs. helst inte ridas alls...) och andra verkar mest mena att hästen inte är utbildad utan mest vart skogsmulle....Det är ju inte samma sak!

Vad menar ni med en promendhäst?

Sv: Promenadhäst?

En promenadhäst för mig är en häst som inte tränas för tävling, eller som inte MÅSTE träna på en viss nivå. (En del tränar ju ganska hårt utan att tävla...) En häst som lever utan större prestationskrav, helt enkelt. Men det behöver inte vara på en särsklit låg nivå om inte hästen har en skada eller så som begränsar tränandet.

Rörigt blev det, men jag hoppas du fattar lite...

En häst som inte klarar annan motion än korta skritturer, dvs ingen träning alls, skulle jag kalla sällskapshäst.

Promenad häst för mig är: som du skrivit, skritta i skog och mark men även kunna lägga in lite trav och kanske lite galopp.
Men att man tar det lite lugnt me hästen, för om man säljer en häst som promenadhäst så måste de ha eller varit nått fel på hästen el så är den gammal.
Men en gammal häst kan ju trava och galoppera litegrann bara man inte tröttar ut den.
Min åsikt!!

pinky skrev:
En promenadhäst för mig är en häst som inte tränas för tävling, eller som inte MÅSTE träna på en viss nivå. (En del tränar ju ganska hårt utan att tävla...) En häst som lever utan större prestationskrav, helt enkelt. Men det behöver inte vara på en särsklit låg nivå om inte hästen har en skada eller så som begränsar tränandet.
En häst som inte klarar annan motion än korta skritturer, dvs ingen träning alls, skulle jag kalla sällskapshäst.

Håller med om begreppet promenad häst. Men i annonser kan det betyda att hästen haft skada som gör att den inte håller för hårdare ridning, så det är viktigt att kolla exakt varför benämningen används och vad benämnaren så att säga menar med definitionen.

Jag håller också med de föregående.

En promenadhäst skall hålla för lättare ridning annars är det en sällskapshäst.
En promenadhäst tränas inte för tävling utan är mer en "skogsmulle" som man inte kan kräva för mycket av på ridbanan (även om man mycket väl kan rida den där).

För mig är en promenadhäst:
en häst som är ridbar (går att rida i skritt trav och galopp) men man har inga störrekrav på form och rörelser. Alltså en skogsmulle.

Är hästen så att man skrittar den och travar IBLAND så är det ingen promenadhäst utan en sällskpshäst.

Men sen är ofta promenadhästar gamla eller har skador. Eller en travare som inte "duger" till träning och tävlingsridnig. Inget dumt om travare men det är ju byggda för att trava fort men det finns undantag.

Jag kallar min häst promenadhäst eftersom hon inte tävlar... Tränar dock regelbundet dressyr (LA-Msv) och hoppning (inte så högt men tuff gymnastikhoppning, skulle tippa att hon i dagsläget borde nolla 1.20 om den där på ryggen rider ordentligt) samt rider i skogen förstås.
Men hon kanske inte är en promenadhäst, men vad är hon då? Förutom en Wanessa alltså :smirk:

ingen promenad häst väl :D
mer normal träning utan tävling?? ingen aning.. :smirk:

såg min på gränsen till promenadhäst.. skrittas, travas o galopperas.. tränas inget "stort" kanske lite lätt dressyr me form o "kontrollövningar".. pållan är 19 år = måste ju hållas igång! :)

sanwan skrev:
men vad är hon då? Förutom en Wanessa alltså :smirk:
Allroundhäst?
Jag håller med, det är svårt att definiera de som ligger nånstans mellan tävlingshäst och promenadhäst. (Men när har man användning för såna kategoriseringar?)

AnnA_ skrev:
Allroundhäst?
Jag håller med, det är svårt att definiera de som ligger nånstans mellan tävlingshäst och promenadhäst. (Men när har man användning för såna kategoriseringar?)

En allroundhäst är en sådan som tävlar i både hoppning och dressyr, enligt mig.
Men det är svårt att veta vad man ska svara när folk fråga om man har en tävlingshäst "eh, jo, alltså hon har tävlat men inte nu. Fast vi tränar."

Tycker att svaren här på forumet just visar på att deffinitionen är lite luddig; ofta är det nog bäst att kolla upp så den man pratar med har samma uppfattning som man själv om promenadridning; annars kan det bli som med hästen som skulle promenadridas och då fick galoppera en timme i skogen...

Tror att det är så svårt att veta vad folk menar just för att hur skiljer man på gammal/skadad häst som kan jobba mer eller mindre (skritt till "normala" skogsturer) till hästar som inte tävlar men annars tränar hemma för skojs skull. Allroundhäst är inget begrepp som man brukar använda så ofta för dessa "aktivare icketävlande "hästarna.

Dessutom är det väldig skillnad på vad man anser som en normal uteritt/träning. Själv vill jag skritta ca 15 min, trava 40 och galoppera 5 - 10 min för att kalla det "normal" uteritt, men många i mitt stall skrittar 40 min, travar 5 - 10 och galopperar 1 - 2 min normalt.

För mig är en promenadhäst en häst som inte tränas så hårt eller kanske haft en skada som gör att den endast får arbetas i lungn trav
annars tycker ajg att de kanske är en äldre häst som inte bör ridas utan bara lungna skritt turer i skogen utan att ridas och kanske annat arbete
Mvh Feffe_liten

Jag anser att min häst är en motionsridningshäst! :idea: .
Med det menar jag då att hon rids i alla gångarter ca 1 h om dagen, mest i skogen men även lättare dressyträning på bana i bra form. Hoppas lite lagom under metern, även naturhinder i skogen.
Hon är 19 år och har haft en skada, men den är utläkt och det enda som skiljer henne från en annan häst är väl åldern och att hon inte hårdtränas inom någon gren pga skadan hon haft, och de få tävlingar jag är med på är bara för nöjes skull på låg nivå.

Men oftast menas ju med promenadhäst en häst som kan ridas nästan som vanligt men att man ska vara observant på en gammal skada den har haft tidigare. Eller att den inte passar för annat än lätt arbete och motionsridning.
Ett bättre namn för promenadhäst är motionsridningshäst, eftersom man med promenadhäst ofta kan mena att den bara ska ta det lugnt, t.ex. bara ridas rakt fram i skogen mest i skritt o trav för att den kanske inte håller för mer.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross