Jag har en 13årig valack som dras med knäproblem. Han har sedan 2017 konstaterade skelettförändringar som veterinären gjort klart för mig från början att det är 50/50 % chans att han håller som tävlingshäst. När det här upptäcktes behandlades båda bakknäna för inflammation, vi satte igång försiktigt och han höll ca 1,5 år med tävlingar och träning innan inflammationen blossade upp igen. I augusti förra året behandlades han alltså igen. Jag har varit otroligt försiktig med igångsättningen i vinter och han är ännu inte i full tävlingskondition pga att jag ville bygga upp honom långsamt och ge honom de bästa förutsättningarna för att hålla.
Nu är han ofräsch igen, ska till vet om en vecka och se hur det ser ut. Veterinären tror inte att han kommer hålla som tävlingshäst, och det tror inte jag heller.
Han är en herre med otrolig arbetsvilja och får han inte jobba blir han jobbig att hantera. Inte elak eller farlig, men han visar tydligt att han inte trivs med att bara lalla runt. Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!
Nu är han ofräsch igen, ska till vet om en vecka och se hur det ser ut. Veterinären tror inte att han kommer hålla som tävlingshäst, och det tror inte jag heller.
Han är en herre med otrolig arbetsvilja och får han inte jobba blir han jobbig att hantera. Inte elak eller farlig, men han visar tydligt att han inte trivs med att bara lalla runt. Nu till min fråga; hur hade ni gjort? Att för mig behålla honom som sällskapshäst är inte ett alternativ. Ska jag sälja som promenadhäst eller ta bort? Jag lutar åt det senare alternativet, samtidigt som man ändå kanske vill ge honom en chans, han kanske vänjer sig vid livet som "pensionär"?
Hjälp mig!