Promblem med låga trackter, kilar?!

I

isglass

Hej!
Jag har ett 16 årigt sto som växer väldigt mycket framme i tån men inget i trackterna! Hennes bakhovar är värst!

Jag har haft problem med hasledsinflamation och tror att de låga trackterna kan ha en viss del i det hela.:devil: Funderar på att sätta på kilar bak men är orolig att det kan vara för stor förändring eftersom hon är 16 och haft problem i benen, men samtidigt kan ju problemen i benen bero på hovarna:confused: . Vad tror ni! Hur stor förändring är det med kil? Ska jag pröva det? Någon som har erfarenhet?! Eller finns det någon annan lösning, någon "special" sko eller något!

Är jätte tacksam för svar och hjälp:)

Sv: Promblem med låga trackter, kilar?!

Har med en pålle med låga trakter, min förra hovslagare sa att man kunde sätta in en kil om man ville. Komm nämnligen in på det för att min häst blev halt för andre gången inom ett år.
Hade hon på veterinär klinik för behandling av hältan och tog det snacket med min veterinär (hovsalgaren tyckte att jag skulle rådfråga med veterinären med). Veterinären tyckte inte att jag skulle lägga in en kil då det i detta fallet kunde göra mer skada än nytta.
Grjorde lite andra ändringar i träning, och skoning (började sko om hon oftare) för att plocka bort ev orsak till hennes hälta. Hon har varit jältfri i flera, flera år nu. Och något år efter hennes hälta bytte vi hovsalagre som faktiskt efter en längre tid så småning om fick upp hennes trakter lite.

Jag tycker du ska ta och rådfråga din veterinär om vad h*n tycker om kilar och vad din hovslagare tycker. Det finns kanske annat att ändra på ex ridningen/träningen. För som du säger så kan det påverka hästen väldigt mk att sätta in kilar då man ändrar hela hovstälningen som påverkar hela benet och sedan hela hästen.

Så prata med din veterinär och hovslagare och se vad de tycker!

Tack för svaret:)

Jag har pratat med både min vet och hovslagare. Min vet. sa att trackterna var låga, vill få upp de, men va osäker med kilar. Hon har prata med min hovslagare (de har lite kontakt dom emellan) min hovslgare är oxå osäker eftersom det blir en förändring. De är osäkra båda två, känns som de inte riktigt kan ge mig ett svar. Låter mig avgöra:confused:

Förresten.. Vad fick du ändra i ridningen/träningen?
Har inte fått några sånna hänvisningar från min vet. bara den första månaden:(

min pålle är låg på alla 4 fötterna, I kroppen lågstäld fram och överbyggd bak.
Hennes hovar hade nog inte så mkt med hennes hälta att göra (kotledsinflm. på ena fram), utan hennes kropp.

Fick inga instruktioner från veterinär utand et var jag som började att fundera varför kotledsinflamationen komm tillbaka efter ett år. Jag gick igenom alla möjliga allternativ bit för bit för att komma tillrätta med problemet och få en hållbar häst.
Komm på att hon fuskade en hel del när jag red. Så jag började tömmköra henne igen en massa (tömkörde henne mkt som unghäst) och från marken kunde jag kontrollera henne så hon inte kunde fuska utan fick börja jobba rätt så hon satte under sig och lättade fram.
Fick tips av en att hästar som lätt fick inflamationer i leder var det bra att börja med en skrittur i ca 10 minuter på asfalt innan man började jobba hästen.
Vet inte hur pass det funkar då jag brukar ha en skrittur på asfalt innan jag kommer till grustaget jag brukar rida i.
Ridning på asfalt (som sjävklars gör med en häst som är lite i gång och frisk) stärker leder och ligament.

Nu vet jag inte hur pass haserna på en häst blir om hästen fuskar i sitt dagliga arbete och inte jobbar korrekt, är väll mest vanligt att det är framkoterna som tar stryk.

Låter ju lite jobbigt att inte veterinär eller hovslagaren vet hur pass bra det blir med en kil.
Kanske värt en chansning om hästen ofta får inflam. i haserna. Men det kanske finns någon här inne som har mer erfarenhet av det, då vi valde att inte sätta några på min pålle.

min pålle är låg på alla 4 fötterna, I kroppen lågstäld fram och överbyggd bak.
Hennes hovar hade nog inte så mkt med hennes hälta att göra (kotledsinflm. på ena fram), utan hennes kropp.

Fick inga instruktioner från veterinär utand et var jag som började att fundera varför kotledsinflamationen komm tillbaka efter ett år. Jag gick igenom alla möjliga allternativ bit för bit för att komma tillrätta med problemet och få en hållbar häst.
Komm på att hon fuskade en hel del när jag red. Så jag började tömmköra henne igen en massa (tömkörde henne mkt som unghäst) och från marken kunde jag kontrollera henne så hon inte kunde fuska utan fick börja jobba rätt så hon satte under sig och lättade fram.
Fick tips av en att hästar som lätt fick inflamationer i leder var det bra att börja med en skrittur i ca 10 minuter på asfalt innan man började jobba hästen.
Vet inte hur pass det funkar då jag brukar ha en skrittur på asfalt innan jag kommer till grustaget jag brukar rida i.
Ridning på asfalt (som sjävklars gör med en häst som är lite i gång och frisk) stärker leder och ligament.

Nu vet jag inte hur pass haserna på en häst blir om hästen fuskar i sitt dagliga arbete och inte jobbar korrekt, är väll mest vanligt att det är framkoterna som tar stryk.

Låter ju lite jobbigt att inte veterinär eller hovslagaren vet hur pass bra det blir med en kil.
Kanske värt en chansning om hästen ofta får inflam. i haserna. Men det kanske finns någon här inne som har mer erfarenhet av det, då vi valde att inte sätta några på min pålle.

Din häst låter lite som min med.. Hon har oxå låga trackter på alla fyra fast värst på bak.. Hon är oxå överbyggd. Tack för dina tips ska verkligen tänka på det!:) Vill kunna förebygga att det inte blir infl.:bump:

Min D-ponny har också låga trakter, speciellt fram.

Vi har också varit stup i kvarten hos veterinären, olika kliniker och hovslagare, tills vi för ca 1 månad sedan fick reda på att det var "svåra skador på flera olika stället på djupa böjsenan vänster fram"

Vi var tvungna att åka till stenestad kliniken och magnetröntga, då vanlig röntgen inte visade något.

Veterinärerna där rekommenderade "kilskor" eller "kilplattor"
så därför satte vi på det, på båda fram.

När vi sedan ringde och rådslog med vår ordinarie vet. sa han att det var en mycket bra idé, och samma sak sa hovslagaren.

Nu ska han stå i ca 5 månader, innan vi vet hur framtiden ser ut.

Men hade min häst inte blivit halt, och skadad vet jag inte om vi satt på kilskor.
Min hovslagare försökte höja trakten på andra vis, genom något sorts speciell skoning.

Dock kan det vara hans låga trakter som är till en del ansvariga för skadan.

Hoppas ni löser det;)

/PL

Vi har också varit stup i kvarten hos veterinären, olika kliniker och hovslagare, tills vi för ca 1 månad sedan fick reda på att det var "svåra skador på flera olika stället på djupa böjsenan vänster fram"

Vi var tvungna att åka till stenestad kliniken och magnetröntga, då vanlig röntgen inte visade något.

När vi sedan ringde och rådslog med vår ordinarie vet. sa han att det var en mycket bra idé, och samma sak sa hovslagaren.

Men hade min häst inte blivit halt, och skadad vet jag inte om vi satt på kilskor.
Min hovslagare försökte höja trakten på andra vis, genom något sorts speciell skoning.

Hoppas ni löser det;)

/PL

Tack för svaret!!:) Hoppas din häst blir helt återställd:banana:
Min häst har "problem" i sina bakben Har haft infla. i sina haser. Vet. trodde att det bland annat kan bero på hennes låga trackter, men kan även bero på mycket andra faktorer. Mitt dilemma är om jag vågar sätta på klisko eller om hoppas att det hjälper med att sko oftare och på ett "annat" sätt, ändra min träning. Det är sssssssåååå svårt, vill ju bara att hon ska må bra:love:

Hoppas ni löser det;)

/PL

Har oxå en häst med låga trakter, dessutom är han sabelbent. han var halt för ett år sen. kotledsinflammation på vä fram. Har bara varit aningens knackig på det benet hädanefter. Blev regelbundet behandlad av kiropraktor för låsningar i ryggen som sannolikt var orsaken till hältan..har aldrig hört talas om kilskor, har bara hört att om man sätter på kilskor ändrar man benställningen hos hästen och därmed vinklar och belastningen på hästen så att det kan göra mer skada än nytta. Det enda vi får göra i nuläget är att sko med så kort tå som möjligt...:crazy: Kan det vara till hjälp till att börja med?:)

Har aldrig hört om det där med skador på djupa böjsenan, hur upptäcktes det? Var hästen halt ofta?

skulle vara intressant att veta då ja försöker förebygga hältor i både ridning och behandlingsmässigt :D

Har oxå en häst med låga trakter, dessutom är han sabelbent. han var halt för ett år sen. kotledsinflammation på vä fram. Har bara varit aningens knackig på det benet hädanefter. Blev regelbundet behandlad av kiropraktor för låsningar i ryggen som sannolikt var orsaken till hältan..har aldrig hört talas om kilskor, har bara hört att om man sätter på kilskor ändrar man benställningen hos hästen och därmed vinklar och belastningen på hästen så att det kan göra mer skada än nytta. Det enda vi får göra i nuläget är att sko med så kort tå som möjligt...:crazy: Kan det vara till hjälp till att börja med?:)

Har aldrig hört om det där med skador på djupa böjsenan, hur upptäcktes det? Var hästen halt ofta?

skulle vara intressant att veta då ja försöker förebygga hältor i både ridning och behandlingsmässigt :D

Jag är faktikst ingen direkt hejare på sådant här, men man försöker ju.

Det började med att han blev smått halt i mellan åt.
Ena dagen fullt ren, andra dagen näst intilll blockhalt.
Till slut fick vi åka in till veterinären, och där konstaerade dom att det var kot och hovledsinflammation på båda fram!

Jaha, åka hem, vila och skritta.
Tog ett antal behandlingar, sen blev han bra.

Sätta igång honom, lungt och försiktigt.
Men efter ca. 1 vecka började han halta igen, och han var inte lite halt, utan blockhalt.

Tillbaka till veterinären, som trodde (precis som jag)
att det var en hovböld.
Dock hittade vi ingen, fick någon medicin och åkte hem.
Vilade, blev bra ca 2 veckor, men halt igen, och så var det bara att åka tillbaka.

Denna gången hittade vi en hovböld, fick ny medicin och hem för vila och igångsättning i lungt lungt tempo.

Men icke, dålig blev han igen så för sjuttielfte gången var det bara att åka tillbaka.

Veterinärerna stod som frågetecken.
Dom kunnde inte hitta någonting alls!

Röntgen visade inget, men ändå så var han blockhalt.
Så vi fick helt enkelt boka en tid på stenestad hästklinik för magnet röntgen, och där fick vi då äntligen svaret!

Som sagt var det skador på djupa böjsenan, vilket är ganska allvarligt.

Det kan bli bra efter vila, men när man börjar rida igen så får hästen ont.
Vilket i sin tur leder till att hästen då haltar.

Ursäkta för en lång förklaring, men det var ungefär så här det gick till.
Det började i slutet av Mars , och han ska nu stå till Januari ungefär innan vi vet hur det blir.

Hovslagaren trodde att det kunnde bero på hans låga trakter, då han belastar benen fel o.s.v...

Vi var helt enkelt tvungna att sätta på kilskor, för att få upp trakterna på honom, Så att han kan avbelasta de ställena där hans skada sitter.

Men jag tror absolut att det är en mycket bra början med
att sko med en så kort tå som möjligt.
Hade inte ponnyn min blivit dålig, hade vi försökt att få upp trakterna genom att sko annerlunda.
Men eftersom det nu blev så akut, hade vi inte mycket att välja på.

Lycka till! ;)

/PL

Jag hade fått rekomenderat kilsulor till min fullblodskorsning som hade inga trakter alls. Jag kan säga att de små trakterna som hon hade försvann så fort vi satte på kilsulorna. Dom "tuggar" ner trakterna. Det funkar säkert ett tag att ha kilarna som 'protestrakter' men inte i längden tror jag.

Min häst har haft som din, växt i tån men inte ett smack i trakten, bak var katastrof och han hade ont av det + att han även har veka kotor.

Hans trakter var så nere och små att växtproduktionen helt stannat. Efter sista hovslagarbytet så pratade vi om kilar, men hovslagaren ville försöka utan först. Han balanserade om honom till det bättre och slog på vanliga skor med lite längre traktarmar. Efter 6-7 veckor så hade han inte vuxit nåt alls så bara på med nya skor, efter ytterligare 6 veckor så började allt att lossna och komma igång så det fanns pyttelite att korrigera om ytterligare. Nu efter 8 veckor och tredje skoningen så har hans trakter vuxit till sig massor och helt balanserat om sig, vilket märks tydligt i hela hans kropp.

Jag tror att hans problem till största delen berodde på att han var felbalanserad, nu har växtproduktionen kommit igång ordenligt och nästa gång kommer han ha fullt utvecklade raka fina trakter bak och det bara på ca 4 månader. Kanske din häst behöver ha ringsko så att den får stöd helt baktill över hela trakt och strålområdet så att hela bakre hoven får vila.

Senast ändrad:

Jag hade fått rekomenderat kilsulor till min fullblodskorsning som hade inga trakter alls. Jag kan säga att de små trakterna som hon hade försvann så fort vi satte på kilsulorna. Dom "tuggar" ner trakterna. Det funkar säkert ett tag att ha kilarna som 'protestrakter' men inte i längden tror jag.

Tack för svaret!
Det är något jag kan ha i min tankar:idea:

Min häst har haft som din, växt i tån men inte ett smack i trakten, bak var katastrof och han hade ont av det + att han även har veka kotor.

Hans trakter var så nere och små att växtproduktionen helt stannat. Efter sista hovslagarbytet så pratade vi om kilar, men hovslagaren ville försöka utan först. Han balanserade om honom till det bättre och slog på vanliga skor med lite längre traktarmar. Efter 6-7 veckor så hade han inte vuxit nåt alls så bara på med nya skor, efter ytterligare 6 veckor så började allt att lossna och komma igång så det fanns pyttelite att korrigera om ytterligare. Nu efter 8 veckor och tredje skoningen så har hans trakter vuxit till sig massor och helt balanserat om sig, vilket märks tydligt i hela hans kropp.

Jag tror att hans problem till största delen berodde på att han var felbalanserad, nu har växtproduktionen kommit igång ordenligt och nästa gång kommer han ha fullt utvecklade raka fina trakter bak och det bara på ca 4 månader. Kanske din häst behöver ha ringsko så att den får stöd helt baktill över hela trakt och strålområdet så att hela bakre hoven får vila.

Tack för svaret!
Känns skönt att höra att det löste sig för din häst!:)
Ringsko vet jag inte riktigt vad det är..? Men det kanske oxå är ett alternativ:)
Hur fungerar dem?
Har du haft det på din häst?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Trav Jag har en häst som hade stora problem med sina hovar när han kom till oss. Han var spikad i sulan och det fanns i stort sett ingen hov...
Svar
17
· Visningar
4 010
Senast: martha
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Novali01
·
A
Hästhantering Hej! Jag har ett 12-årigt kallblodssto som varit i min ägo i 1½ år. Har ridit i flera år men aldrig haft egen häst förrän nu. Och nu...
2
Svar
21
· Visningar
4 831
Senast: Atoma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka