Sv: Promblem med låga trackter, kilar?!
Har oxå en häst med låga trakter, dessutom är han sabelbent. han var halt för ett år sen. kotledsinflammation på vä fram. Har bara varit aningens knackig på det benet hädanefter. Blev regelbundet behandlad av kiropraktor för låsningar i ryggen som sannolikt var orsaken till hältan..har aldrig hört talas om kilskor, har bara hört att om man sätter på kilskor ändrar man benställningen hos hästen och därmed vinklar och belastningen på hästen så att det kan göra mer skada än nytta. Det enda vi får göra i nuläget är att sko med så kort tå som möjligt...
Kan det vara till hjälp till att börja med?
Har aldrig hört om det där med skador på djupa böjsenan, hur upptäcktes det? Var hästen halt ofta?
skulle vara intressant att veta då ja försöker förebygga hältor i både ridning och behandlingsmässigt
Jag är faktikst ingen direkt hejare på sådant här, men man försöker ju.
Det började med att han blev smått halt i mellan åt.
Ena dagen fullt ren, andra dagen näst intilll blockhalt.
Till slut fick vi åka in till veterinären, och där konstaerade dom att det var kot och hovledsinflammation på
båda fram!
Jaha, åka hem, vila och skritta.
Tog ett antal behandlingar, sen blev han bra.
Sätta igång honom, lungt och försiktigt.
Men efter ca. 1 vecka började han halta igen, och han var inte lite halt, utan blockhalt.
Tillbaka till veterinären, som trodde (precis som jag)
att det var en hovböld.
Dock hittade vi ingen, fick någon medicin och åkte hem.
Vilade, blev bra ca 2 veckor, men halt igen, och så var det bara att åka tillbaka.
Denna gången hittade vi en hovböld, fick ny medicin och hem för vila och igångsättning i lungt lungt tempo.
Men icke, dålig blev han igen så för sjuttielfte gången var det bara att åka tillbaka.
Veterinärerna stod som frågetecken.
Dom kunnde inte hitta någonting alls!
Röntgen visade inget, men ändå så var han blockhalt.
Så vi fick helt enkelt boka en tid på stenestad hästklinik för magnet röntgen, och där fick vi då äntligen svaret!
Som sagt var det skador på djupa böjsenan, vilket är ganska allvarligt.
Det kan bli bra efter vila, men när man börjar rida igen så får hästen ont.
Vilket i sin tur leder till att hästen då haltar.
Ursäkta för en lång förklaring, men det var ungefär så här det gick till.
Det började i slutet av Mars , och han ska nu stå till Januari ungefär innan vi vet hur det blir.
Hovslagaren trodde att det kunnde bero på hans låga trakter, då han belastar benen fel o.s.v...
Vi var helt enkelt tvungna att sätta på kilskor, för att få upp trakterna på honom, Så att han kan avbelasta de ställena där hans skada sitter.
Men jag tror absolut att det är en mycket bra början med
att sko med en så kort tå som möjligt.
Hade inte ponnyn min blivit dålig, hade vi försökt att få upp trakterna genom att sko annerlunda.
Men eftersom det nu blev så akut, hade vi inte mycket att välja på.
Lycka till!
/PL