Projektarbete!

S

_sofia

Hej!!

Är det någon som har tips på vad man kan göra för projektarbete på gymnasiet 100 poäng?? :confused:

Självklart vill jag göra något häst.relaterat men jag måste kunna knyta det till biologi, kemi eller fysik!

Skriv jättegärna om ni har några bra ideér!! :idea:

Mvh
Sofia :banana:

Sv: Projektarbete!

Till biologi borde du ju kunna koppla det mesta som hör till häst...
Jag skulle tycka att det var kul att läsa ett arbete där man undersökt vad olika ryttare själva äter under en tävlingsdag och dagen före(distans, hopp, dressyr, western,galoppjockeys, fälttävlan). Jämföra de olika grenarna och räkna på hur mkt kolhydrater, protein, fett mm de får i sig och vad de borde äta för att kunna prestera på topp.

ja gjorde en film :) gick naturbr, hästinrikting.. lättsom en plätt,,

bara filma o redigera o få toppbetyg :D
(lät ju glamoröst iaf :P)

Jag har gjort ett liknande. Har gått naturbruk inriktning häst och körde in en av ponnyerna som projekt.

Högsta betyg!

Här får du en massa ideér. Jag bara slängde ihop dem på måfå men ibland behöver man få lite inspiration så man kan fundera vidare på vad man är intresserad av att skriva om. Lycka till med uppsatsen.

* Jämför silage och hö. Hela processen hur man väljer vall och varför. Vad händer i den inplastade silagebalen. Finns skillnader i hur hästen tillgodogör sig de olika produkterna. Varför väljer man hö eller silage till sin häst. Vilka värden vill hästen ha (MJ/SmRp, Ca/P) varför? och kan bonden påverka värdena på sin vall och i så fall hur.
* Hur använder hästen sina muskler och hur fungerar dom.
* Hur arbetar en hovslagare (hästtandläkare, vetrinär), varför skor och verkar han som han gör, hur fungerar hästens hov, olika typer av beslag hur och varför.
* Hur en sadel ska ligga för att fungera bäst för hästen, varför just så, intervjua en sadelutprovare, varför är det skillnad mellan sadlar (hopp, dressyr, islands, bomlös osv)
:banana:

Hej!

Tack för alla bra tips!!
:banana:
Är lite nyfiken på dej som gjorde en film, vad handlade den om?

Låter också intressant med tex muskulatur och veterinär inriktning men det är svårt att göra praktiska exempel.

Men tack igen och hoppas jag får ännu fler tips!! :bump:

Jag gick natur och gjorde mitt i biologi om Hästsläktets Utveckling. Det var roligt och intressant. Högsta betyg fick jag oxå!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 483
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka