Problemhäst, eller har han bara ont?

C

Cronis

kompisens valack är drygt 4 år och honvet inte så mycket om hans bakgrund.
Hon köpte honom från en riktigt oseriös förmedlare som vid de 3 tillfällena hon var och tittade på honom hade gett honom lugnande.
När han vid jul klev av transporten var det en helt annan häst.
Hon tyckte väl att det var ok att han var extra spänd och skygg och antog att det var något övergående.'
Det var det inte.
Han hade (har) inget som helst förtroende för människor och när hovslagaren kom och skulle verka så blev han superstressad,kastade sig och hoppade omkring så det slutade med att dom fick ta ut veterinär som kunde sedera honom ordentligt.
Efter mycket träning kan hon nu lyfta hans fötter men det räcker med att det kommer in någon annan i stallet så blir han orolig.
Kommer någon annan än jag till hagen så sticker han.
Hon har ridit på honom ca 4 ggr sen jul och det går om hon är ensam, ingen annan är i närheten.
För övrigt är han inte så rädd för saker utan det är mänskliga varelser han är osäker på.

Min första tanke är ju att hästen har ont?
Så jag ska och har gett henne rådet att kolla igenom hästen, sen måste man ju övervinna hästens förtroende. Vilket inte alltid är lätt.
Men jag hoppas att ni med min mycket luddiga förklaring kan hjälpa mig(oss) lite grann. :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problemhäst, eller har han bara ont?

Det verkar ju som att hästen har fått förtroende för din kompis. Kanske har han ont eller har haft ont så att jan förknippar människor med obehag.

Problemhästar har ofta ont! De har inget annat sätt att visa sin smärta på än att bråka.

Det låter ändå som att din kompis kan nå honom. Lugn och ro, varvat med massa tålamod......

Jag har fått lite mera info nu, häst har inte ont, utan är frisk.
Han är genom kollad, många gånger, för hon trodde att han hade "fel" i kroppen sas.

Och det va, det jag sa till henne med, att problemhästar, visar sin smärta genom att bråka, och när det är för sent, så förstår man varför.
Men det va då jag fick svaret att han va genomkollad.

Tålamod, är A och O i sånna här samman hang, givetvis.
Och lugn.

Hur har han blivit genom kollad...

Kan det vara så att han bråkar för att han inte förstår?

Jag vet inte...
Han är ju kollad. Hon har ju haft honom ett tag, men med tanke på hand bakgrund är man ju lite osäker?!
Hur ska man jobba lixom

Det är ju mkt stor skillnad på vad som är genomkollat, beroende på vem som utfört kollen.

Veterinär
Fys
Massör
mm mm mm

Ja det är klart! Det ska jag ta reda på :)

Vilken tråkig sits!
För många år sedan "åkte" jag på en travhäst som var lite åt hållet du beskriver. Han var i travtävlingskondis (dvs relativ ok i kroppen ;) ). Den här hästen kunde man inte hämta i hagen - utom vid insläpp. Det gick inte att rida utan bomull i öronen och huva, man kunde bara sitta upp vid stallet och minsta sten, myrstack, pinne var livfarlig och kunde attackera.

Min känsla var att han inte riktigt litade på människor - han höll sig visserligen lugn i stallet och de situationer som han kände till men så fort något kom utanför denna ram blev han väldigt osäker. Den egna hypotesen är att han varit ett inte så socialt föl som plötsligt skulle ledas, lyftas hovar på, köras etc. Jag tror allt gick för fort när denna häst skulle "tämjas" och att han därför tyckte människor var otäcka. Särskilt som det blev ganska lite beröm och ganska mycket åthutning om han inte lydde. (Och nej- det var inte för det var ett travstall som jag skrev så här, men jag såg flera hästar i samma stall med liknade sätt samt att jag såg hur de hanterade fölungarna.)

Hur man skulle fått ordning på den här hästen vet jag inte och jag är glad att han skickades till trapalanda efter travkarriären.

Det är ju svårt att veta vad din kompis häst har varit med om. Det här är bara en idé om vad jag tror kan påverka hästar som har anlag för det (ett helsyskon med samma uppfostran var jättemysig). Och hur man ska få bukt med det om det "bara" sitter i huvudet....

Du säger att hästen reagerar och känner sig osäker på människor. Att hon som äger hästen köpte honom av en oseriös säljare, och att hon inte vet så mycket om hennes bakgrund. Hästen kanske har blivit slagen tidigare, eller vanskött? Iom att han inte alls verkar känna förtroende för männsikor, och ändå är frisk. Bara en tanke jag fick.. lycka till=)

Det är alltid jättesvårt att veta hur man ska tackla såna här problem, det är mycket lättare med en sån häst som min. Hon var ranghög när hon kom så hon tog befälet över mig direkt, det var liksom inga diskussioner där inte. Efter mer än tio år tillsammans vet vi fortfarande inte vem som egentligen bestämmer. :angel:

Liknande trådar

F
Träning Nu när det inte blev den bästamda hästen så började vi titta runt och fick hem massor av filmer på hopphästar. Vi provred massor men jag...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: Fladde
·
F
Hästvård Usch är så orolig över min häst :crazy: Nåväl här kommer min lilla berättelse: Nu när det inte blev den bästamda hästen så började...
2
Svar
26
· Visningar
1 862
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar