mamman

Trådstartare
(varning lång tråd)

Lillponnyn är bra på att löpa och har definitivt vinnarskalle. Men vi har lite problem som jag undrar om någon mer galopprutinerad har några idéer om hur vi ska lösa.

1
När han inte får löpa hur fort han vill börjar han ibland bocka/krumbukta sig. Inte ens den mest välbalanserade ryttare lyckas då sitta kvar. Det har hänt på banhoppning vid ett par tillfällen (en galopponny fyller ju även en funktion som "vanlig" ponny som hoppar och går dressyr). I går hände det på banan på väg ner till start. Skulle cantra lugnt men det gick i racerfart ner till de andra vid 1200 m (de cantrar motsols mot starten). Resulterade i lös häst och ingen start :cry:. Kan man få honom att sluta med detta? Är det något som även händer stora galopphästar?

2
När dottern försökte bromsa började sadeln glida framåt mot halsen, kan man förhindra det på något sätt, förutom att dra gjordarna ännu hårdare?

3
Pållen har alla sina nerver utanpå, kommer fram både hemma i stallet och på banan. Han är också väldigt svårfödd och faller lätt ur så vi har svårt att hitta en foderstat som bygger munskler/hjälper honom att behålla hullet utan att gå rätt ut i nerverna. Har någon tips på bra foder som skulle kunna funka??

Sv: Problem

Jag är absolut ingen expert och experterna kommer säkert in och svarar sen också! :)

1. Jag vet inte hur det är med ponnygalopp, men kan man inte få leda honom till start som man kan få med fullbloden? Dom kan ju få dispans om att leda till start med eller utan ryttare.

2. Kanske behöver ponnyn en vanlig hederlig svanskappa? Tror inte riktigt det finns något annat sätt om sadeln glider bakåt.

3. Hur mycket kraftfoder får han? Ett fullblod/galopphäst får ju en herrans massa kraftfoder, våra står på ca 8 kg kraft/dag plus hö. Jag har fått lära mig att det funkar inte att minska kraftfodret på en häst med nerverna på, utan dom blir snarare bättre i temperamentet om man ökar kraftfodret! Jag har tidigare(innan jag kom in i galoppvärlden) alltid hört att man ska plocka bort havren/minska kraftfodret på en häst som är hispig, men har märkt att det är så fel det kan bli. Ju mer kraftfoder, desto snällare häst! :)

1
De ska cantra till start, får inte ledas. Om man vill, dvs har en stökig häst eller en häst som har en tendens att tävla ner till startplatsen, så kan man få gå ner före de andra till start. I ponnyns första start så blev de påridna vilket gjorde att han drog några hundra meter men sedan gick det att få stopp på honom. När de har gått ner före har det gått bra, men i söndags var de så många som ville gå ner ensamma att två fick gå ner efter det stora gänget. Vår pålle fick gå ner sist. Efter lite strul började dottern få ner honom i hastighet, men när han kommer ur kurvan ser han de andra vid starten. Och de ska förstås besegras... (att det var åt fel håll har han inte förstått än).

2
Det var just min fråga - finns det svanskappor till tävlingssadlar? Lyckas inte lísta ut hur en sådan skall sättas fast? (Sadeln gled framåt vid "broms", har inte varit något problem tidigare)

3
8-10 kg hösilage, 1 liter original pellets, 1 liter krossat korn (som blöts), han har precis slutat få ett par dl protein pellets (tidigare mer men som successivt har ersatts av orignal), lite linolja, e-vitaminpulver. Litet "hopkok" efter råd från olika håll. Tyvärr har vi inte haft någon analys på hösilaget denna vinter, men det ska vara bra kvalitet. Till hösten ska jag ordna analys själv. Har funderat på att ta bort kornet, ge lucern till höten/sensommaren och ev börja med något "antinerv"-specialfoder direkt.

Är det något som även händer stora galopphästar?

Finns tack och lov inga fullblod som kan bocka som ponnies!:angel:

Problemet med ponnyhästar är att de är mycket mer självständiga än fullblod. Min shettis gör precis som han vill, när han vill och jag skulle nog aldrig få honom att lyda mig. Tack och lov är han gravt mutbar så han gör som man vill bara han får lite käk. Men det är alltid på hans villkor.:love:

Kan tyvärr inte råda hur ni ska göra med ponnyn - men köp en stor häst så fort dottern blir stor nog..:o

För övrigt tror jag att montésadlar har en ring att fästa svanskappan i.

Nja, vi byter nog inte ut honom....

Hörde att samma tävlingsdag så hade sadeln på en av de stora fullbloden åkt fram på väg ner till start så det fick sadla om vid starten. Så det verkar inte vara helt unikt, men nu har vi lånat fasta gjordar, får se om det går bättre.

Vid en av segerintervjuerna på Strömsholm idag så nämndes att hästen brukade bocka av sin ryttare. Så även de kan tydligen!

Likheten med shettisar är inte så stor, men ibland märks det att mamma connemara har planterat lite tjurighet i huvudet på honom. Annars är han mest lik pappa fullblod (tycker vi). På något vis ska vi i alla fall ta oss igenom problemen, så stora är de inte.

Idag gick det i alla fall bra!

http://dayviews.com/#!/ponnymamman/506566910//

Senast ändrad:

Vet inte hur det ser ut i galoppbutiken idag, men för flera år sedan gick det att köpa underlägg till galoppsadeln som skulle motverka glid. Det var lite klibbigt tror jag om jag minns rätt, läggs närmast mot hästen. De gjordar som har resår i båda ändar och är lite formsydda och fasta (vet inte vad de kallas) har fungerat jättebra tycker jag och hindrar att sadeln glider bakåt (då borde dem väl vara bra mot framåtglid oxå), fast det är ju träningssadeln förstås... En vanlig övergjord kanske, om ni inte redan använder det?

Bara några funderingar och tips, lycka till!

Nu när jag har sett ponnyn (hade glömt bort de gamla bilderna) så inser jag att det inte är en vanlig ponny utan mer som ett fullblod så undrar jag om inte helelastiskt med övergjord är det bästa. Och ett blått sadelunderlag och gjordskydd precis som Kalahari föreslår.

Alltså sadla som man sadlar galoppörer i vanliga fall.

Tack - tror att ni är något på spåren!

"Förr" när hon red på lånade ponnyer och oftast med lånad utrustning hade hon under sadeln alltid ett svartgrått eller blått underlägg som närmast påminner om ett tunnt liggunderlag. Ett liknande gråsvart har inhandlats från England, men tror att hon brukar nog ha en vanlig liten hoppvojlock under, i vilket fall som helst vet jag att hon hade det på Strömsholm, ska kolla hur det var den dagen när sadeln gled!

Övergjord är obligatoriskt, och underlägg under gjordarna förstås. Hon har normalt helelastiska över- och undergjordar, men lånade fasta gjordar till Strömsholm. Fördelen med dem var att de var smala och gick att dra igenom "remmarna" på sadeln (Zilco 600 gr tävlingssadel).

Tack!

Såg inte hur din granne red ;), men dottern rider nog helt ok.

(I det här löpet blir hon i starten hindrad av en ponny som står still och spärrar hennes spår, hon kommer in i filmen efter 16-17 sek och avancerar sedan framåt zick-zackandes mellan de andra. Slutar som tvåa. Vet inte hur mycket som syns av ridstilen men hon fick stilpris om jag inte minns fel:), vilket i o f kan ha varit lite tröst för att hon redde ut den tokiga starten)

http://www.youtube.com/watch?v=1_t5OqJ6i-U

Senast ändrad:

Lägg det liggunderlagsliknande underlaget närmast hästen, annars har det inte så stor effekt. Man kan också fukta det lite innan så sitter det ännu bättre fast. :)

Annars funkar ett vanligt hederligt fuktigt sämskinn som används för att tvätta bilar bra. Vi använder dem dagligen i stallet och till löp och det gör underverk på glidande/ostabila sadlar (och på runda åringar utan hals.... :angel: ).

I vardagen gillar jag det bättre än de stora underläggen eftersom det är ett mycket mindre område hästen blir riktigt svett på.

Ja, vanliga sämskskinn använde vi alltid förr. Fördelen med plastgrejorna är nog att man inte behöver något mer under en tävlingssadel.

Snyggt ridet! :bow: Var inte Madde Jardby med? Vad heter hennes ponny?

Om det är samma segerintervju vi pratar om så var det inte grannen som red i loppet, han rider inte lopp. Det var Josefine Kelly som vann på Irish Lad som dumpar Rein ibland.:angel:

Vi har dubbelt till loppen, plus brösta i många tilfällen.... :angel:
Men har heller aldrig sett någon sadel glida i lopp!

Tack! Sämskinn ska inhandlas. I loppet när sadeln gled hade hon anti-glidunderlägget, men det var inte fuktat. Bytte på Strömsholm för att inte ha samma där.

Hemma tror jag (hjälp vilken dålig koll jag har!) att hon ganska ofta tränar med vanligt schabrak för att få det lite mer "omstoppat", äger tyvärr ingen träningssadel. Dvs när hon tränar på banan (ca 1 gång per vecka) annars blir det i vanlig allround eller hoppsadel.

Tack!

Hon har inte mött Madeleine Jardby än, det skulle skett i det loppet där sadeln gled... I det här loppet var det en quarter som vann.

Jardbys ponny heter Poker Face, är nog mycket snabbre än vår (den enda som slagit qurtern), men de har ju lite andra förutsättningar än en vanlig ponnymamma...

Stämmer att det inte var jockeyn som brukade ramla av, tänkte fel (eller inte alls..), så vi tänkte nog på samma intervju, tror det var lopp tre eller fyra?

Tack! Sämskinn ska inhandlas. I loppet när sadeln gled hade hon anti-glidunderlägget, men det var inte fuktat. Bytte på Strömsholm för att inte ha samma där.

Hemma tror jag (hjälp vilken dålig koll jag har!) att hon ganska ofta tränar med vanligt schabrak för att få det lite mer "omstoppat", äger tyvärr ingen träningssadel. Dvs när hon tränar på banan (ca 1 gång per vecka) annars blir det i vanlig allround eller hoppsadel.

Om den glider i träning också och hon vill ha shabrack så lägg bara antiglid underst och shabrack/padd ovanpå! :)

Liknande trådar

Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 966
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar