Problem vid promenader med 1.5 åring...

E

El Karisma

Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon emellanåt tror att hon kan hoppa, skutta runt och busa hur hon vill! Inte skojigt med tanke på att man rör sig bland fordon och människor...

Hon har, som tur är, inte lyckats slita sig ännu! :banana:

Skall jag byta riktning och helt enkelt försöka ignorera hennes beteende när hon får sina anfall eller... ??

TIPS MOTTAGES MED OERHÖRD TACKSAMHET!!!! ;)

Sv: Problem vid promenader med 1.5 åring...

Mitt tips är att : tömkör henne istället eller emellanåt. Jag tycker då att man har bättre koll på hästen då.
Lycka till !

Att ignorera gör det inte bättre utan snarare sämre. När du inte reagerar när hon gör sådär så kommer det att fortsätta (kan även bli värre) eftersom du inte sätter någon gräns, hon prövar dig in i det minsta för att ta reda på villken rangordning ni ska ha. Använd kroppspråk och röst (inte skrika), t.e.x ett Nej med betoning på e. Då lär hon sig att e betyder att det är fel. Att använda kroppen är effektivt om du använder dig av hästens språk. Då kommer det inte ta lång tid innan problemet är löst för hoppningsvis. Det gäller att vara konsekvent specielt när man har med unghästar att göra. Det är det som kommer att bli grunden till din kommande ridhäst. Ett tips är att träna horsemanship med din häst. Det stärker banden mellan er, förtroendet kommer att öka, din häst kommer att bli tryggare med dig som ledare och du får en väluppfostrad häst. Det finns många duktiga tränare innom horsemanship om man inte vill använda sig ut av en bok som också kan vara väldigt givande. Lycka till med din vän, hoppas ni kommer att få ett lyckligt liv tillsammans!

Rya till åt henne och ta ner henne när hon hoppar eller skuttar runt, och så ställer du dig nära hennes bog så du får kraft att hålla emot om hon drar iväg med dig.
Det är viktigt att du berömmer när hon gör rätt och går fint, men hon måste veta när hon inte gör önskvärda saker.
Min unghäst var ganska skuttig en period, speciellt om man ledde iväg henne själv (kan vara lite nu med, men mycket mindre) men efter att jag lärde henne att bråk inte var passande så är hon en mycket ledbar häst av alla. Klart att situationer fortfarande kan uppstå i enstaka fall, det är ju en unghäst, men överlag är hon mycket lätt att hantera.

Fyrametersgrimskaft så att du har lina att ta av när det behövs.

Kapson så att du kan böja hennes hals mot dig och köra in en armbåge framför bogbladet så att du bromsar framdelen.

Spö så att du kan peta henne bort från dig med knoppen när hon trängs, och flytta baken utåt om hon börjar spunka. Hästar tycker att det är skitjobbigt att behöva flytta ut baken på en liten volt. Inte går det så bra att stegra eller spunka då heller.

Lena handflator, till berömmet när hon gör rätt! :smirk:

Tack för era svar! :bow:

Jag använder mig av ett 5 m långt rep när jag leder henne, väldigt praktiskt!!

Jag tror inte att tömkörning är ett bra alternativ just nu. Detta iom att jag känner att jag vill kunna hantera henne "från sidan" före jag ställer mig bakom...

Jag har nog förstått att jag på något sätt måste få hästen att förstå att hon gör fel när hon studsar runt som en gummiboll, men på vilket sätt jag skall få fram min åsikt har jag haft problem med!! Det är sådana tips och råd jag är ute efter!

Dela gärna med er av era erfarenheter och knep (mer eller mindre bra)! :idea:

Som ovastående skrev, kapson på och ta tag i den när hästen skuttar iväg. Den är rätt så mycket skarpare än t.ex. en grimma så hästen brukar lyssna bättre på det.
Ett spö i handen som man kan hålla upp framför hästen i luften som broms om den tränger sig framåt är också en idé.

Detta funkade på min.

Hej på dig El Karisma!

det du skrev" Skall jag byta riktning och helt enkelt försöka ignorera hennes beteende när hon får sina anfall eller... ??" körde jag med på min tjej när hon var "liten" -Jaha är du färdig nu eller? Ofta så bytte jag riktning, gick en volt eller två när man märkte att hon "WOOAAW". Hade oxå en känsla av att hon kanske skulle sticka men aldrig! Jag hade repgrimma på henne ifall att....men kapson är nog bra den med. Min tjej ville vara med mig, jag har jobbat mycket med hennes förtroende och den dagen hon sticker ifrån mig? Då har jag nog gjort henne mycket ont.... Gå efter magkänslan, mellan dig och din häst. Gå små lagom rundor dagligen så ska du se att brallandet ger sig. Ja och så dessa mjuka sköna handflator som Svea skrev...:-)
Krama din häst!!

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
E
Träning Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Alecto
·
E
Träning Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon...
Svar
16
· Visningar
1 161
Senast: El Karisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama