Problem vid longering!

A

AtletShipping

I skritt och trav går det utmärkt, hästen går i jämt lugnt tempo men när jag ber om galopp genom att röra pisken i cirklande rörelser och smacka då ökar han traven, om jag då gör det mer bestämt genom att svinga med pisken då fattar han galopp men bockar och far i väg i andra sidan av paddocken! Det går utmärkt att få han i trav genom detta men med då mindre rörelser men när det kommer till galopp vill han bara fara i väg med ett tjut.
Han kan galoppera bra under ryttare på volt men inte i longerlina. Det funkar ibland men efter ett tag bryter han av lr bara stivker iväg och tjuter lr bockar, precis som han tycker det är obehagligt. Givetvis så sänker jag pisken till marken när han gjort rätt så det kan nog inte bero på det.
Men varför vill han inte ibland?

Låter som att hästen inte är nog balanserad för uppgiften, helt enkelt. Att galoppera under ryttare, som kanske hjälper till lite med att hålla ordning på allt, är en helt annan sak än att galoppera alldeles själv i en longerlina.

Eftersom han fattar galoppen (dåligt skämt) så tycker jag du lugnt kan skippa den gångarten, och koncentrera dig på att leka och utveckla skritten och traven.

Det kan också vara så att ditt kroppsspråk brister när det kommer till galopp (även om han till slut listar ut vad du vill) och han känner sig antingen osäker eller tycker helt enkelt inte att du har rätt att be om galopp. Men... Galoppen kommer när den kommer, oavsett varför den inte funkar nu, egentligen. Så busa på med det ni kan, han galopperar när ni är redo för det.

Precis som Tassetass skriver beror det sannolikt på att han helt enkelt inte orkar med sig i galoppen.

Om du nån gång ändå frestas att begära galopp för att kolla så nöj dig med några steg och ge sedan kommando för sakta av INNAN han blir trött.

Jag fick annars en gång rådet här att inte låta hästen galoppera i longerlina eftersom det är riskabelt då hästen inte bär sig. Den kan lätt gå omkull och göra sig illa, det har jag tagit fasta på.

Kokopelli Mana

jätte bra att du frågade detta, har samma problem med sköthästen! vänster varv går bättre än högre, för han är lite halvt "låst" i höger bog (har börjat släppa), han är en gammal 20 årig travare som aldrig har blivit riktigt skött.. blir väl lätt så då..

Jo det var mest bara för att jag ville se hur han rörde sig utan ryttare och hur han klara galoppen.
Men det räcker att man smackar lr säger galopp bara så fattar han men han vet lixom inte hur han ska bära sig åt i denna situation utan får panik, det är nästan som han är rädd utan att ha en ryttare på sig och då inte kan kontrollera det, för det går fint med ryttare även om han gärna vill att det ska gå undan :)
Jag longerar han normalt aldrig annars, jag tycker det är för enformigt att bara drutta runt på en volt. :confused:

Jag låter inte mina hästar galoppera vid longering.
Det ger lätt förslitningsskador och om inte hästen går i en bra form på en liten volt så gör det mer skada än nytta. + att hästen kan gå omkull eller på andra sätt göra sig illa.
Jag tar galoppen från ryggen då jag själv kan hjälpa hästen att hitta ett bra spår och välja en bra väg.
Och det är jättejobbigt för en häst att förväntas gå i en kort samlad galopp vid longering.
Det krävs att man har en mjuk och bärig häst som orkar att hålla en lugn sansad galopp.
Annars blir det lätt som du beskriver att hästen "sticker undan" för att den helt enkelt inte orkar..

hästen jag sköter gör så att i vänster varv, när man vill ha galopp så rusar han fram å tillslut galopp. sen när han tycker det blir jobbigt så tvärstannar han å sparkar bakut. i höger varv, så blir det så direkt när man vill ha galopp av honom..
höger galopp kan han även bara ta i höger varv, annars får man itne fram det, oc det är inte förräns nu på senare tid jag ahr börjat få fram höger galopp över huvud taget på honom.

Sv: Problem vid longering!

Hmmm, skulle bara vilja säga att "longering" är inte bara en häst som springer på en volt. För hästen hör det i allra högsta grad till dominanslekarna varför det inte alls är konstigt att den reagerar på det här sättet. Det är vanligt både med att hästar hänger i andra änden av repet och ger sig på människan och försöker bita eller sparka.

Tror inte att du behöver be hästen galoppera alls om du är osäker på longeringen. Du vill inte förlora den leken - tro mig!

Nu vet jag inte vilka förebilder du har inom NH och hur du har lärt dig horsemanship. Men om du använder dig av 7 Games rekommenderar jag dig att jobba på de 4 lekarna innan "Cirkleing Game" som är lek nr. 5. Lekarna bygger ju på varandra och om du slipar på de tidigare 4 går det bättre med nr 5.

Be också max om 2-4 varv innan du tar in hästen till dig så lär du hästen att du är vila och att den kan komma till dig närhelst den blir osäker. Stå still i mitten och låt hästen springa utan att du "jagar" på den eller hela tiden har koll på den. Ge hästen uppgiften att sköta springandet och räkna med att han kommer att göra det, men var beredd att korrigera om det behövs. Snart lär sig hästen att du är nöjd så länge den springer och den blir uppmärksam när du vill något annat.

Om man hela tiden följer med hästen runt och "justerar" hästen med pisken, och dessutom låter den springa bara runt, runt - då lär man faktiskt hästen att den ska hålla sig undan och springa iväg från sin människa. När man trillat av hästen 40 minuters ridväg hemifrån vill man att hästen ska se människan som den trygga punkten i tillvaron och inte hagen hemma vid stallet!

Lycka till!
Camilla

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka