Problem!Tungan över bettet

S

sol24

Jag har ett problem. Min treåriga islandskille är under inledande inridning och vi har tränat med tränset sedan några månader. Problemet är att han lägger tungan över bettet!!! Jag har provat tredelat bett samt tredelat med tungfrihet men det blir samma oavsett. Idag testade jag ett rakt tränsbett och ha la tungan över det med. Någon med erfarenhet av detta? Vad gör jag?

Sv: Problem!Tungan över bettet

HHmm...konstigt...ingen som haft detta problem?? Tacksam för svar

har inte problem med det men har du provat någon annan nosgrimma? har för mig att man använder remontnosgrimma just för det syftet men jag kan minnas helt galet å blanda ihop det med något annat!

kolla tänderan så de är ok. Sätt sen på ett tungfelsbett så han förstår att man inet ska putta tungan över.

Om du har uteslutit obalans i tänder, nacke, rygg och bäcken så kan det ju bero på stress. Att sätta tungan fel är ju ett tecken på att det finns ett eller flera obehag. Vad i din hästs grundutbildning skapar stress? Är det människan eller är det något i hästens kropp?
:)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Efwa
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka