Problem!!! Svårfångad häst!

B

busigaankan

Hej... jag har tagit mig an en problemponny B-ponny. Han hade stora blodmasken o pälsätare hos tidigare ägare så dom rakade av han all päls å lät han stå inne i 3v utan mat o vatten innan jag fick nys om honom å köpte han... Han blev förståss både avmaskad och behandlad av vet innan han kom till mig... men är fortfarande mager och inte mkt till man o svans! Tog hem han i juni... Har ett mega problem bara...

Han rymmer stup i kvarten, vägrar bli fångad vare sig i o utanför har jagat in han när han varit ute med hjälp av bil/moped... i hagen kan man inte heller ta honom han lyckas få av sig grimman hela tiden och det funkar ej att locka med mat eller jaga runt han tills han blir trött! Inte heller om man typ sitter på huk med ryggen mot å pysslar med något för att få hans uppmärksamhet, han håller sig bara på avstånd då och springer iväg om jag försöker ta honom... Funderar skarpt på att avliva honom om det inte blir ngn bättring snart!! Hjälp...

Sv: Problem!!! Svårfångad häst!

Oj, jag skulle nog föreslå att du tar hjälp av mkt kunnig tränare! Hästen verkar, av din beskrivning, inte ha ett uns av tilltro till människor- vilket är nog rätt logiskt efter vad han varit med om innan han kom till dig.

har en häst vanvårdats så att den inte kan slå sig till ro i människas närhet skulle jag, om samvetet och moral inte fanns med ta bort den för allas skull.. en fara för sig själv såväl som andra om den rymmer och härjar på vägarna (som den då måste iom att du kan köra bil där den är)...

Ta hjälp av någon kunnig inom området snarast, och ser man ingen snabb och klar förbättring skulle jag ta bort hästen.

Jag skulle för det första bygga en inhägnad där han inte kan ta sig ut och som är så pass liten att han måste ha "kontakt" med dig när du går in, dock så pass stor att han kan röra sig ordentligt. Använd 2m gunnebostängsel om du så behöver, men han ska inte kunna ta sig ut. Kan han det så är det ju en fara för både honom och alla andra.
Sen vet jag inte hur länge du har haft honom, men sådant här måste man ge massor av tid!

Liknande trådar

E
Träning Hej, jag har ett stort problem. I lördags så skulle min medryttare hämta hästen, men hon ville inte bli fångad. Hon höll på å försökte...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Senast: Bellina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm