Problem när jag ska rida ut

fiaskurken

Trådstartare
Söta lilla hästen vill ALLTID bli riden i paddocken, något hon tydligen fått för sig på senare tid. Skogen och banan ligger åt varsina håll, och ska jag rida ut blir det dragkamp :smirk: Hon backar, slår litegrann fånar och snurrar runt som en galning, övertygad om att jag kommer att släppa henne och låta henne springa ner till paddocken :mad: Jag driver och petar till henne med spöt, då går hon framåt några steg, sedan börjas det om igen. Efter mycket om och men har vi kommit iväg, men rätt vad det är slår hon på en tvärnit och jag får bestämt försöka få henne framåt igen. Grejjen är den också att jag flög av innan sommaren (inte denna häst) och slog mig rejält, så nu är jag lite harig när hon börjar sådär, tror att hon ska springa hem till stallet och slänga av mig på vägen. Dessutom hittar jag inte så bra i skogen där jag rider nu... Men det var ju inte det som var problemet :D

Är det bara att vara j-igt envis och banka på henne med skänklarna så hon förstår att hon inte får som hon vill... Jag blir helt slutkörd :D TIPS NÅGON?? :bump:

Fortsätt, inte för att du ska vinna utan att hon ska förstå vem som bestämmer annars kommer du ingen vart. Lite lock o pock men det kommer . Har haft samma problem.

Varför inte gå halva vägen var. Rid en stund inne i paddocken först så hon får sin önskan och och eftersom du respekterade hennes vilja så kommer hon troligen att respektera din vilja att rida ut en sväng i skogen efteråt. Första gången kanske ni inte kommer så långt, men det räcker ju att hon går från banan en bit utan protester, nästa gång kommer ni ytterligare en bit och till slut så kommer båda bli glada och nöjda skulle jag tro. Glöm inte berömmet för varje meter ni kommer ut i skogen.

MVH/

Testat det också... men hon vägrar gå ut ur paddocken överhuvudtaget, även de gånger jag tänkt rida den korta biten upp till stallet för att "bara" sitta av. Beröm får hon massor när hon gör som jag vill. Men det är inte okej att hon ebter sig såhär tycker jag. Tack för tips!

Kan du inte börja ridturen med en promenad mot skogen, och väl där hoppa upp?

Då var det värre :smirk:..Det är inte Ok, men själv skulle jag vara glad om jag hade en häst som trivdes SÅ bra på banan, min tycker inte alls :(

Tomt på andra förslag :)

MVH/

Min häst har också gjort så, fast vi rider aldrig på banan :p
Han står på bakbenen, vänder på en femöring, skenar och bockar och jag vet inte allt :crazy:
Det jag har gjort är att driva på honom extra mycket.Börjar han små trava ett par steg tar jag ner honom till skritt.Låt hästen bjuda fram så mkt att den nästan faller in i traven.
Funkar inte det så låt den gå på en liten volt i bra tempo ett tag och testa att gå framåt.
Annars: Rygga, gå fram.Varje gång den tvekar eller håller på och fåna sig så rygga ett bestämt antal steg.
Och sen finns det ju det sista alternativet rygga hela rundan..:idea: HAn gör aldrig om det igen sen :smirk:

Jag tror inte att hon är så förtjust i banan egentligen, för hon anstränger sig inte det minsta utan försöker bara komma uindan med allt jag ber henne om... Och rider vi ut med hennes bästis så är hon så ivrig så man kan tro att hon har myror i brallan :D Tack för alla tips...

:rofl: Men hon kan nog inte rygga... tror jag. Iallafall inte rakt utan kanske ner i närmsta dike :cool: Äh jag får kämpa på och inte ge mig helt enkelt!

Har köpt en häst som hade gått på ridskolan och i början när jag ridit på banan, ville jag unna henne den lyxen att skritta av ute i skogen....och det ville hon inte alls! Som ridskolehäst for man till stallet, efter ridning. Det var tvärstopp, direkt utanför banan och man inte gick till stallet. Tyvärr så är jag envisare än min envisa häst och idag har hon lärt sig att uppskatta skritturerna före och efter, men det tog tid, och framförallt förtroende att övertyga henne.
Börja med att leda henne dit du tänkt. Gå samma väg tills hästen har fått det som rutin, då kan det hända att hon accepterar det för hon "vet" vilken runda ni ska gå. Har du möjlighet så ha nån annan häst med som draghjälp. När det är OK, byt runda eller gör den lite längre. Promenera första gångerna till det oxå blir rutin. Rid sedan.
Tillslut blir hon så trygg i era rundor att du kommer att gör a´t utan vidare. Funkade iaf på oss :bow:

Har hästen alltid varit så här?? Hur brukar det sluta? Det värsta du kan göra är att ge upp och vända hem igen när hon håller på. Då lär hon sig snabbt att det bara är att bråka lite så får hon komma hem igen.

Försök att inte ge dig utan försök kämpa dig igenom det hela.

Fick hem en problemhäst som gjorde likadant. En tur på 10 min tog en och en halv timme första gången. Han tog två steg sen reste han sig rakt upp och försökte vända, hela rundan runt.

När jag luskade lite visade sig att förra ryttaren hade hoppat av och lett hem hästen varje gång han gjorde så, när de kom hem gav hon honom stryk :eek: :( :confused:

Det tog två sådana rundor för mig, sen förstod han att det inte hjälpte. Efter det hade jag världens underbaraste häst!!!

Kämpa på!!! det funkar!!

När en häst inte vill gå ut själv beror det ofta på att den är flockbunden. Den har inte heller tillräckligt förtroende och respekt för ryttaren för att denna ska kunna ersätta flocken. Din häst känner sig antagligen tryggare på ridbanan för det är nära stallet och kompisarna. Ute i skogen är hon ett lätt byte för sabeltandade tigar och andra odjur.

Att arbeta med hästen från marken kan vara ett sätt att förbättra hästens förtroende och respekt för människan. Om du inte vill börja i den änden får du ta matchen från hästryggen istället. Jag ger några tips på hur man kan göra, men utan att ha sett er IRL, vet jag naturligtvis inte om det är till nytta för dig och din häst.

Min häst gillade inte att lämna stallet ett tag. Han växte fast och rörde sig inte ur fläcken. Jag bad fint om framåt, sedan lite mindre fint. När det inte hjälpte plockade jag fram spöet. :devil: OBS! Jag piskade honom inte utan började dutta rytmiskt och lätt med spöet på bakdelen. Jag ökade kraften i duttarna successivt (fick tyvärr ta i ganska mycket några gånger) tills hästen gjorde en ansats till att gå framåt. Då slutade jag genast och började om med fin fråga osv. Så småningom gick han snällt, men det krävde tålamod från mig. Om man blir arg eller rädd är det lätt hänt, åtminstone för mig, att man bråkar onödigt mycket med hästen och bara jagar upp den. Om hästen börjar trava istället för skritt, låt den göra det, den rör sig ju framåt. Minska tempot lite senare istället.

Annat som kan vara till hjälp är att hästen verkligen har respekt för framåtdrivande hjälper och har förstått betydelsen av att svara direkt och så mycket som ryttaren vill.

Om hästen försöker vända är det ju viktigt att man vänder tillbaka den åt rätt håll och sedan börjar om med framåtdrivande hjälper. För att handskas med vändningar och tendens till stegringar är det praktiskt om man har lärt hästen en nödbroms, vilken innebär att man böjer in hästens huvud med en tygel, helt slack i den andra och samtidigt flyttar undan hästens bakdel. Då kopplar man ur hästens motor=bakdelen och kan få framänden åt det håll man vill igen. Nödbromsen bör övas på ridbana först innan den används i skarpt läge.

Tills du har löst stoppen skulle jag inte ta någon lång ridtur utan vända hemåt igen så snart hästen går dit du vill. Allteftersom hästen blir bättre kan man öka ridturens längd och vända hemåt på olika ställen. Vänder man på samma ställe varje gång antar jag att man flyttar problemet dit istället.

För en del hästar som inte vill lämna stallet kan det hjälpa om man gör det väldigt jobbigt för hästen att vara vid stallet. Jobbet kan t.ex. bestå av intensivt arbete i trav på små volter, flytta hit och dit m.m. Efter en stund föreslår man hästen att promenera ut i skogen för att vila. Vill den inte det, så jobbar man igen osv.

Jag är inne på din linje helt, både när det gäller markararbete och hur du handskas med problemet. För jag har gjort markarbete. Notera alla att det här har hänt "plötsligt" och det går hur bra som helst ibland och ibland inte alls. Så det där med flockprat låter ju logiskt, men vet inte om det stämmer i det här fallet.
Hon gör likadant med ägaren ibland, tydligen. Hon gör så att hon kör stenhårt i paddocken först tills pållen kommer på att det kanske inte var roligare det... Och visst det kan jag ju göra också, men jag vill ju att hon ska kunna ridas ut utan problem och att hon ska veta vem som bestämmer. När vi väl har kommit iväg är det ju aldrig några problem... Jag ska jobba på.

Hon gör likadant med ägaren ibland, tydligen. Hon gör så att hon kör stenhårt i paddocken först tills pållen kommer på att det kanske inte var roligare det... Och visst det kan jag ju göra också, men jag vill ju att hon ska kunna ridas ut utan problem och att hon ska veta vem som bestämmer. När vi väl har kommit iväg är det ju aldrig några problem... Jag ska jobba på.

Det känns som lite fel väg. Man vill väl inte att pållen ska börja tycka det är tråkigt på banan utan istället tycka det är roligt ute :confused:

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
Träning Jag har ett litet problem med min häst, han är en valack på 19 år som tidigare tävlat mycket inom hoppning. Han är oerhört otrygg att...
Svar
19
· Visningar
2 874
Senast: mimma
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Nu har jag haft min fantastiska ponny i ganska precis 7 månader, och vi hsr nog kommit in i en testperiod... Det började för ca 2...
2
Svar
27
· Visningar
5 107
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar