När en häst inte vill gå ut själv beror det ofta på att den är flockbunden. Den har inte heller tillräckligt förtroende och respekt för ryttaren för att denna ska kunna ersätta flocken. Din häst känner sig antagligen tryggare på ridbanan för det är nära stallet och kompisarna. Ute i skogen är hon ett lätt byte för sabeltandade tigar och andra odjur.
Att arbeta med hästen från marken kan vara ett sätt att förbättra hästens förtroende och respekt för människan. Om du inte vill börja i den änden får du ta matchen från hästryggen istället. Jag ger några tips på hur man kan göra, men utan att ha sett er IRL, vet jag naturligtvis inte om det är till nytta för dig och din häst.
Min häst gillade inte att lämna stallet ett tag. Han växte fast och rörde sig inte ur fläcken. Jag bad fint om framåt, sedan lite mindre fint. När det inte hjälpte plockade jag fram spöet.
OBS! Jag piskade honom inte utan började dutta rytmiskt och lätt med spöet på bakdelen. Jag ökade kraften i duttarna successivt (fick tyvärr ta i ganska mycket några gånger) tills hästen gjorde en ansats till att gå framåt. Då slutade jag genast och började om med fin fråga osv. Så småningom gick han snällt, men det krävde tålamod från mig. Om man blir arg eller rädd är det lätt hänt, åtminstone för mig, att man bråkar onödigt mycket med hästen och bara jagar upp den. Om hästen börjar trava istället för skritt, låt den göra det, den rör sig ju framåt. Minska tempot lite senare istället.
Annat som kan vara till hjälp är att hästen verkligen har respekt för framåtdrivande hjälper och har förstått betydelsen av att svara direkt och så mycket som ryttaren vill.
Om hästen försöker vända är det ju viktigt att man vänder tillbaka den åt rätt håll och sedan börjar om med framåtdrivande hjälper. För att handskas med vändningar och tendens till stegringar är det praktiskt om man har lärt hästen en nödbroms, vilken innebär att man böjer in hästens huvud med en tygel, helt slack i den andra och samtidigt flyttar undan hästens bakdel. Då kopplar man ur hästens motor=bakdelen och kan få framänden åt det håll man vill igen. Nödbromsen bör övas på ridbana först innan den används i skarpt läge.
Tills du har löst stoppen skulle jag inte ta någon lång ridtur utan vända hemåt igen så snart hästen går dit du vill. Allteftersom hästen blir bättre kan man öka ridturens längd och vända hemåt på olika ställen. Vänder man på samma ställe varje gång antar jag att man flyttar problemet dit istället.
För en del hästar som inte vill lämna stallet kan det hjälpa om man gör det väldigt jobbigt för hästen att vara vid stallet. Jobbet kan t.ex. bestå av intensivt arbete i trav på små volter, flytta hit och dit m.m. Efter en stund föreslår man hästen att promenera ut i skogen för att vila. Vill den inte det, så jobbar man igen osv.