Problem med vänster sväng

U

ullis25

Min 6 åring har stora problem med och svänga vänster. Han böjer huvudet väldigt mycket och sen skjuter han ut bogen, så svängen blir bara större och större.... han är inte riden mer än sammanlagt några månader (skulle ha blivit kör häst från början), så kan dessa problem bero på att han är dåligt musklad? Har i bland tänkt att han gör det för och jäklas, drar sig mot ingången i paddocken och rider jag på ett fält så drar han sig mot det hållet stallet ligger. Han har lite lättare och svänga om jag vrider/pressar min höft överdrivet mycket åt höger=väldigt jobbigt för mig..
hur kan jag träna så han blir starkare?

Sv: Problem med vänster sväng

han fuskar nog lite, mycke ytterskänkel, och kontakt på yttertygeln, och forma honom runt inner.

man kan testa ställa honom utåt också för att få med ytterbogen.

Min hade också väldiga problem med det. Drogs sej alltid åt höger och man kunde dra hur mycket som helst med vänster och allt hon gjorde var att böja på huvudet utan att ens svänga ditåt.

Jag fick tipset att använda ytterskänkel & tygel. Men det fungerade inte när hon redan hade börjat dra sej utåt/inåt. Det som hjälpte då var att snurra henne helt runt med hjälp av tygeln åt det håll h*n svängde åt och sedan börja om från början med rakriktningen och mycket stöd samt skänkel.

Dessutom hjälpte det mycket att jag bytade sadel. Nått att kolla över kanske?

Det beror troligen på en kombination av stelhet/ojämn muskulatur och teknik (en inlärningsgrej också mao).

Det jag brukar försöka tänka är att INTE överböja hästen utan hellre räta ut halsen så den blir helt rak och försöka påverka ytterbogen och baken. Hästen har kanske svårare för att sätta under sig inre bakbenet och blir då som en banan, böjd bak, rak fram men med en böj i halsen :p försöker alltså tänka på att flytta ut bakdelen lite.

Men om du jobbar hästen framåt/nedåt lång och avslappnad i båda varv och testar flytta in/ut framdel och bakdel lite då och då för att hästen ska få träna upp sin liksidighet bör det bli bättre successivt.

Kom på en sak till: HALVHALTER! Mycket tydliga om det behövs, mindre om det inte behövs så tydligt såklart. Efter halvhalten flyttar man sedan ut rumpan lite för innerskänkel och sits. Ibland kan det behövas halvhalt i nästan varje steg och ibland räcker det med en-två plus lite innerskänkel för att det ska lyckas. Själva sidförande (inåt) brukar det räcka att man använder vikten till och att man vrider magen lite inåt.

När jag har motsatta problemet, att hästen trycker in bogen brukar jag ta många halvhalter enbart på innertygeln uppåt mot höften, att göra det ett par gånger precis i början av traven brukar räcka för att sen kunna rida enbart med sitsen.

Så här gjorde min travare när vi började omskola honom. Kom fram till att det helt enkelt berodde på mig. Om jag vek mig i sidan och därmed halkade över på hästens yttersida så svängde inte hästen. Om jag istället såg till att sitta ordentligt på inner sittben så gick det helt plötsligt alldeles utmärkt att svänga.

I övrigt håller jag med Totola. :D

Det har jag också varit med om! :p men även hästar som så envetet flyttar mig utåt att man knappt kan undgå att vika sig i höften.. :crazy:
Man kan ju tänka att man lägger vikten tyngre på inre stigbygeln, funkade jättebra för mig när jag skulle lära mig att rida med sittbenen! :) (såpass bra att man kunde rida öppnor enbart för lite vikt på innerfoten och titta på hästens inneröra).

Min hade också väldiga problem med det. Drogs sej alltid åt höger och man kunde dra hur mycket som helst med vänster och allt hon gjorde var att böja på huvudet utan att ens svänga ditåt.

Jag fick tipset att använda ytterskänkel & tygel. Men det fungerade inte när hon redan hade börjat dra sej utåt/inåt. Det som hjälpte då var att snurra henne helt runt med hjälp av tygeln åt det håll h*n svängde åt och sedan börja om från början med rakriktningen och mycket stöd samt skänkel.

Dessutom hjälpte det mycket att jag bytade sadel. Nått att kolla över kanske?

Det låter precis som min häst!! Jag har börjat fundera på om det kan vara så att det är sadeln som gör det, jag har en bomlös sadel, och har märkt att den lätt hamnar åt vänster, och då blir det ju jag som skjuter ut honom åt höger pga att jag sitter åt vänster.

man kan testa ställa honom utåt också för att få med ytterbogen.

Skulle också kunna tänka mig det. Ställa utåt så att man får med ytterbogen, sen rakställa och minsta lilla gång hästen lägger huvudet på sniskan så ställ utåt igen. Kan vara att en svag väsntersida?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Magnum
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka