Problem med vänster galopp

Izzy

Trådstartare
Hej. Har pratat med veterinär som inte tycker det är akut och kommer på onsdag. Men undrar om någon av någon ide om vad det kan vara. Har ett sto som är 16 år. När jag fick henne var hon inte igångsatt. Så sommaren/höst har ägnats åt det. Har börja mer galopp arbete nu. Hon fattar ivrigt höger galopp däremot är hon motsträvig i vänster galopp. Vissa dagar tar hon galoppfattningen direkt, andra så tar det en stund. De dagarna så fattar hon höger galopp när jag tar tillbaka henne så hoppar hon nästan direkt in i höger galopp och gör så ett par gånger innan vi till slut får till det. när hon longeras så har hon inga problem att fatta galoppen. Så trodde att det kanske var jag som inte gav rätt signaler men tror inte det (svårt att få tränare och titta, ingen ridbana i närheten och svårlastad häst). Trodde sen att det var för att hon var för omusklad så jobbat mkt på det. Men fortfarande ingen förbättring in fattningarna. frågat förra ägaren som inte hade haft några problem men hon sa att hon var en höger stark person och det var roligare och rida i det varvet. om jag bråkar med henne om fattningarna så stressar hon upp sig och försöker fatta det jag frågar men trodde att det skulle ha blivit bättre om det var själva fattnings hjälpen som hon inte förstod, istället är det som när jag börja. Därför har jag ringt vet eftersom jag vet inte vad det kan vara. Hon uppvisar inga symptom som är uppenbara på hälta som jag kan se.
Några idéer?

Sv: Problem med vänster galopp

Min häst gjorde likadant, och det visade sig vara knäledsinflammation.

Hon kanske är svag i höger bak? Det är det benet som börjar när man fattar vänster galopp. Om hon gör detta utan problem utan ryttare och ibland tar rätt med så är det kanske din ridning? Det kan vara en sån liten sak som att du viker dig lite i sidan, eller håller lite i innertygeln osv. i kombination med att höger sida är något svagare.
Där hästen är "lättast" att rida är många gånger den svagare sidan egentligen

Min häst som fick svårt för ena galoppen hade ett mindre fånganfall.

Det kan nog vara nästan vad sjutton som helst, bra att du tar ut veterinär :)

Hej. Mkt nervöst inför imorgon....tänkt att det kanske är min ridning så planerat in att ta lektion på ridskolan för att koll min sits och hållning. Hon är ett halvblod utbildad MSV i hoppning vet inte dressyr utbildningen. Hon kan skolorna. Ingen tidigare hälta eller sjukdom.

Min gjorde likadant. Men det visade sig att jag inte hade skänkeln på rätt ställe tyckte hon!

Hoppas det inte är något fel på din! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 668
Senast: klystron
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 232
Senast: Elzaa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?