Problem med smalhinder. Tips?

A

annafrida

Hej!
Som rubriken säger så har jag stött på problem med smalhinderna på min annars modiga och hoppglada lilleman. Så nu är jag intresserad av att veta vad ni tror att det kan bero på? Kan det vara att det känns klaustrofobiskt mellan hinderflaggen tro? Rider mycket för A-tränare men även han har svårt att förstå varför min häst som annars hoppar allt beter sig på det här viset. Han hoppar med infångare, speciellt viktigt till höger, men man känner att han tar fart de sista sprången och "häver" sig över. Kan det bero på att han inte orkar vara såpass inramad över hinder eller att han är rädd? Hur pass krävande är det att hoppa smalt? Vid introduktionen till smalhinder råkade jag få med mig flaggen med foten de första två sprången, efter det började han kasta sig. Men han kändes osäker redan innan dess.
Kan också tillägga att det inte spelar någon roll om hindret är 90 eller 30 cm...

Tacksam för era funderingar! :)
/Frida

Sv: Problem med smalhinder. Tips?

Det är inte alltid så lätt, men det viktiga är ju att man försöker att inte rida så annorlunda bara för att hindret är smalt. Kan ju vara att hästen tycker det är läskigt med flaggorna och då är det ju viktigt att du inte också spänner dig eller "trycker" på extra.
Jag hade nog försökt travhoppa massor, börja med ganska breda tills den är avspänd och sen gör smalare och smalare. Alltid med infångare! Det ska ju inte vara jobbigare för hästen att hoppa smala hinder, tycker den det är jobbigt att hoppa från lite kortare språng så träna det på vanliga hinder mer innan du fortsätter med smala.

Jag brukar alltid börja träna smalhinder med banhoppningshinder, avbrutna bommar är perfekt :)

På banbyggarkurserna tjatades det alltid om att man alltid ska fånga in smalhinder. Motiveringen var att man ska lära hästarna att hoppa hinder, inte lära dom att springa bredvid dom. Sen när man bygger flerstjärnigt har förhoppningsvis ekipagen lärt sig, så då behövs sällan infångare.
Minbredd smalhinder 100-klass och P90 är 180cm enl. riktlinjerna.

Mitt tips är att träna massor på smalhinder, flera gånger i veckan. Behöver inte vara terränghinder - bygg upp två sockerbitar brevid varandra och skutta över. Lättast är det nog om du hoppar smalhinder utan stöd på sidan först.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka