Hovis sa att det är verkar vara många tyska hästar som är knepiga att lyfta på (dock ej som min) något som någon har erfarenhet av?
Hästar är ju flyktdjur och mottrycksdjur som av naturen är klaustrofobiska och inte tycker om att sas sitta fast.
Så det där beteendet är något man måste träna bort.
Min var väldigt rädd om sig då jag fick honom. Han kunde panika om man höll i framhovar med(eller huvudet för den delen). Även om bak var klart värre. Han är tyvärr däremot lite ovanlig i att han snabbt börjar slåss och gå i försvar. Så höll någon en gång om han började dra emot var hans första respons att kicka, inte försöka fly.
Jag har fått träna på det med honom.
Idag går det fint för mig att greja med hans bakben. Hovis funkar det också fint med.
Men han är en lite otrygg häst i grunden och med helt främmande i en miljö då han känner sig trängd kan han nog fortfarande få panik och slåss.
Att just tyska hästar skulle vara svåra med fötterna vet jag inte. Men generellt så är ju hästar lite mer hårt hållna i vissa stall i tex tyskland, Holland, spanien etc än här. Och det kan sätta sina spår. Antingen i att de är otrygga och omöjliga för alla. Eller att de är slagna till lydnad och direkt vet då de inte riskerar få stryk om de visar att de inte vill/är trygga med att lyfta fötterna och då vågar leva rövare mer.
Varför det uppkommit eller inte tränats bort går inte att veta om man inte vet hur hästen hanterats.
Däremot går det att träna det. Och det går att göra på sätt som dels gör att det blir en bra lärostund för hästen och säkert för människan.
Så mitt råd är fortsatt:
Ta kontakt med en duktig problemlösare som kan visa dig hur du ska träna för att din häst ska slippa känna så här och så att ni inte behöver skada er.
Man bör alltid lösa sånt här så fort det går. Du vet aldrig när din häst absolut behöver akut hovvård bak. Den kan ha trampat in en spik, skon kanske sitter riktigt farligt och måste dras och saker skäras till etc..
Då har man inte alltid tid att plegga.
Jag vet speciellt en häst som jag jobbat med som hade ett enormt trauma kring skoningen. Den behövde pleggas rejält och blev inte bättre av det med tiden heller.
Nån dag kom den in med en sko som halvt åkt av och satt farligt och riskerade skada hästen. Det var inte kul att försöka få av den när man inte hann plegga. Då var det ändå på Solvalla, med kliniken bredvid.
Men den tiden fanns inte med hysterisk häst och den dojan.
Så satsa du på att ta hjälp av någon som jobbar med sån här träning och problemlösning. Det blir betydligt billigare ändå i längden.