Problem med skoning

Amelia

Trådstartare
Hästen min är oerhört stressad vid skoning. Tysk importhäst 5 år och sto, vars hovar knappt gick att lyfta alls när hon kom. Det går bättre och bättre med med hjälp av träning och nu kan hon fungera med avledning i form av hö osv. Idag lyckades hovis sko båda fram på betydligt kortare tid än förra gången. Dock är hästen oerhört stressad och kulmen kom när en bil kom inrullande på gårdsplanen. Hästen kunde inte slappna av och började slå när hovis skulle börja bak och varken jag eller hen trodde på att det kunde genomföras. (Hästen sparkade även mig när jag skulle lyfta bak vilket ALDRIG har hänt innan). Resultatet blev att hästen inte ens kunde verkas bak idag. Men jag vill ju kunna ha henne skodd runt om. :cry: Hästen är genomkollad på klinik och inga fysiska problem föreligger. Hon är bara så oerhört stressad av själva skoningssituationen. Är det fel att ge henne lugnande? Eller bör jag lägga upp en annan plan för skoningen?

Jag är av den åsikten att man skall välja det sätt som är minst obehaglig för hästen.

Är det så att man måste sedera hästen så gör man det. Men man fortsätter att träna väldigt försiktigt mellan skoningarna då målet är att skoningen skall ske på ett fullt normalt vis.

Hästen min är oerhört stressad vid skoning. Tysk importhäst 5 år och sto, vars hovar knappt gick att lyfta alls när hon kom. Det går bättre och bättre med med hjälp av träning och nu kan hon fungera med avledning i form av hö osv. Idag lyckades hovis sko båda fram på betydligt kortare tid än förra gången. Dock är hästen oerhört stressad och kulmen kom när en bil kom inrullande på gårdsplanen. Hästen kunde inte slappna av och började slå när hovis skulle börja bak och varken jag eller hen trodde på att det kunde genomföras. (Hästen sparkade även mig när jag skulle lyfta bak vilket ALDRIG har hänt innan). Resultatet blev att hästen inte ens kunde verkas bak idag. Men jag vill ju kunna ha henne skodd runt om. :cry: Hästen är genomkollad på klinik och inga fysiska problem föreligger. Hon är bara så oerhört stressad av själva skoningssituationen. Är det fel att ge henne lugnande? Eller bör jag lägga upp en annan plan för skoningen?

Ta kontakt med en riktigt duktig(!) problemlösare som kan visa er hur ni bäst ska träna hästen. Det finns knep och trix att kunna träna säkrare och som ger bättre resultat.

Men i nuläget får ni kanske testa lugnande för att lyckas kunna fixa nödvändigt bak.

Jag tycker inte sån här träning är hovslagarens jobb. Det är en farlig situation som dessutom kan utsätta kroppen för onödigt slitage(det sliter iaf att vara hovis) som är alldeles för lite betalt och inte heller är deras fält egentligen. De är hovslagare och inte tränare. :)

Motioneras hästen innan skoning? Det kan ibland hjälpa att hästen fått rasta av sig ordentligt någon timme innan skoning, gärna fått galoppera ordentligt. Är resten utav hästarna ute, är hästen själv i stallet? Många hästar har svårt att koppla av om flocken är ute. Dessa ganska små detaljer kan ibland vara väldigt viktiga för en häst.

Jag har provat båda varianter. (Att ha rastat respektive ha kompis i stallet). Men hästen verkar traumatiserad av just skoning som moment. Och det går ju framåt. Första gången stod hon och darrade. Jag får väl plegga henne och se om det ger sig med tiden.

Ta kontakt med en riktigt duktig(!) problemlösare som kan visa er hur ni bäst ska träna hästen. Det finns knep och trix att kunna träna säkrare och som ger bättre resultat.

Men i nuläget får ni kanske testa lugnande för att lyckas kunna fixa nödvändigt bak.

Jag tycker inte sån här träning är hovslagarens jobb. Det är en farlig situation som dessutom kan utsätta kroppen för onödigt slitage(det sliter iaf att vara hovis) som är alldeles för lite betalt och inte heller är deras fält egentligen. De är hovslagare och inte tränare. :)

Nej det är verkligen inte hovslagarens jobb att träna hästar att vilja bli skodda. Och jag är rädd om mina medmänniskor.

Många moment kan man ju träna varje dag. Så som hålla hoven och hamra mm. Öva när hon är lugn och massor av beröm när hon gör rätt. Skor hovslagaren fler hästar i stallet så kan den bara lyfta hovarna när den är där.

Var lugn och ta det sakta.

Hovis sa att det är verkar vara många tyska hästar som är knepiga att lyfta på (dock ej som min) något som någon har erfarenhet av?

Hovis sa att det är verkar vara många tyska hästar som är knepiga att lyfta på (dock ej som min) något som någon har erfarenhet av?

Hästar är ju flyktdjur och mottrycksdjur som av naturen är klaustrofobiska och inte tycker om att sas sitta fast.
Så det där beteendet är något man måste träna bort.

Min var väldigt rädd om sig då jag fick honom. Han kunde panika om man höll i framhovar med(eller huvudet för den delen). Även om bak var klart värre. Han är tyvärr däremot lite ovanlig i att han snabbt börjar slåss och gå i försvar. Så höll någon en gång om han började dra emot var hans första respons att kicka, inte försöka fly.
Jag har fått träna på det med honom.
Idag går det fint för mig att greja med hans bakben. Hovis funkar det också fint med.
Men han är en lite otrygg häst i grunden och med helt främmande i en miljö då han känner sig trängd kan han nog fortfarande få panik och slåss.

Att just tyska hästar skulle vara svåra med fötterna vet jag inte. Men generellt så är ju hästar lite mer hårt hållna i vissa stall i tex tyskland, Holland, spanien etc än här. Och det kan sätta sina spår. Antingen i att de är otrygga och omöjliga för alla. Eller att de är slagna till lydnad och direkt vet då de inte riskerar få stryk om de visar att de inte vill/är trygga med att lyfta fötterna och då vågar leva rövare mer.

Varför det uppkommit eller inte tränats bort går inte att veta om man inte vet hur hästen hanterats.

Däremot går det att träna det. Och det går att göra på sätt som dels gör att det blir en bra lärostund för hästen och säkert för människan.
Så mitt råd är fortsatt:
Ta kontakt med en duktig problemlösare som kan visa dig hur du ska träna för att din häst ska slippa känna så här och så att ni inte behöver skada er.

Man bör alltid lösa sånt här så fort det går. Du vet aldrig när din häst absolut behöver akut hovvård bak. Den kan ha trampat in en spik, skon kanske sitter riktigt farligt och måste dras och saker skäras till etc..
Då har man inte alltid tid att plegga.

Jag vet speciellt en häst som jag jobbat med som hade ett enormt trauma kring skoningen. Den behövde pleggas rejält och blev inte bättre av det med tiden heller.
Nån dag kom den in med en sko som halvt åkt av och satt farligt och riskerade skada hästen. Det var inte kul att försöka få av den när man inte hann plegga. Då var det ändå på Solvalla, med kliniken bredvid.
Men den tiden fanns inte med hysterisk häst och den dojan.

Så satsa du på att ta hjälp av någon som jobbar med sån här träning och problemlösning. Det blir betydligt billigare ändå i längden.

@Amelia Jag fick ge lugnande till mitt tyska sto vid skoning. Hon blev stressad och sparkade till slut för att försöka träffa hovslagaren..
Hon fick pasta under tungan ca 30 min innan skoning. Då gick det riktigt bra! Dock tungt för hovslagaren då hon var tvungen att vara väldigt loj, men hellre det än att riskera något.
I slutet så kunde hovslagaren faktiskt slå på ev tappsko fram utan lugnande. :)

Jag googlade och det låter ju fantastiskt (utom prislappen förstås). Skulle även fungera på uteritter då min häst än så länge är lite ängslig eftersom det har ett brett användningsområde som jag förstod det. Är det någon som har använt detta preparat och som har goda erfarenheter? Någon som inte tycker att det fungerar som utlovat?

Min blev från att ha varit väldigt lättskodd, helt plötsligt omöjlig att sko höger bak.
Mest troligt pga tappskor, blankis och att han kanske sträckt sig. Dessutom hade dom precis sprungit och busat i hagen när hovslagaren kom så han kom in jätteuppstressad och blöt i svett :(
Efter det hade vi problem att sko just höger bak. 2 ggr fick hovis bara fast den med någon söm, och dom fick han nästan slå på i farten ;)
Vi provade med lugnande medel under tungan. Självklart tränade vi däremellan att lyfta, banka osv.
Men 2 ggr använde vi lungande. 3:e gången provade vi utan men hade en till spruta i beredskap ifall det inte skulle gå. Men vi rustade oss med masssssor av morötter och han stog helt okej då.

Nu ett halvår senare står han helt avslappnat igen och det är inga problem. Hovis börjar alltid med det benet som krånglat.

Jag tyckte det var bra med lugnande eftersom det bröt mönstret. Och jag vill verkligen inte att hovis ska behöva riskera att skada sig. Och man får som sagt ändå träna däremellan för att få hästen trygg och lugn i situationen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Meglio
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024