Problem med sällskapsjuk häst

N

Nordisen

Jag har världens underbaraste nordsvensk, helt kanon att rida eller köra, går att köra för alla redskap osv, så länge hon har sällskap av någon annan häst.
Hon blir väldigt osäker och orolig så fort vi ska ut och rida/köra själva, hon tar sig till med saker hon inte brukar, bockar, sidkast, blir "rädd" för saker hon normalt inte brukar bry sig om, får känsla av att hon känner sig jagad oxå. hOn har även problem med att stå inne själv i stallet, stressar runt hela tiden och skriker.

Jag behöver hjälp med tips om hur jag kan träna bort detta. Har haft henne till ett "proffs" på hästar och körning, han fick samma reaktion som jag får och tror det hela handlar om att hon är otroligt flockbunden.
Har prövat en tid att vänja henne med att vara själv, korta stunder, tex promenerat iväg en bit och sedan vänt hem igen och sedan försökt utökat sträckan och tiden. Men det har inte givit något större resulatat.

Hjälp, tips på vad jag kan göra? Har aldrig haft detta problem tidigare.

Sv: Problem med sällskapsjuk häst

Jag har ett sto 18 år gammal som också är VÄLDIGT flockbunden. Hon kan fortfarande inte stå inne i boxen själv men är ganska lugn vid ridning och jag kan ta in henne och ställa upp henne i gången själv när jag ska göra i ordning henne. dock kan hon bli orolig om de andra hästarna gnäggar efter henne.

Jag tror du är på rätt väg men det kommer att ta tid. Hur länge har du haft henne? Hur gammal är hon? Hur många andra hästar är det i stallet?

hej! jag har ett liknande problem me min valack,han e huuur go som helst när JAG hämtar han ur hagen osv. men nu har han tydligen enligt stalltjejen börjat "attackera" henne å andra hästar!? han e ifs hög i rang men detta låter inte som "vanligt" beteende,eller?? han får tom stå i liten hage pga detta:mad: han lär sig väl inget av det??! nån som vet?:confused:

Se till att skapa en relation mellan er två så hon känner sig trygg med dig och även sig själv.
Visa hästen att du är trygg som ledare och att den kan lita på dig i olika situationer.

Umgås mycket från marken. Använd dig av olika tryck och ledarövningar. Lär hästen acceptera olika föremål som kan vara lite skrämmande,,tex. pressening, paraply, gå över broar osv.
Sådana övningar som ni gör tillsammans gör att hon kommer inse att vad som än finns omkring henne så är det OK för du är ju i närheten.

Lycka Till

Detta sto är 13 år gammal. Står i ett stall med 15 hästar.Jag har haft henne sedan 2002. Och detta problem hade hon med sig och blivit värre.
Har kört henne i de flesta miljöer, inne i Uppsala,Stockholm, brudpar mm med mkt stoj runt omkring, och allt gått jätte-bra.
Vi har problem när jag ska ut och köra eller rida hemma. Att lämna gårdsplan och de andra hästarna.
Har gjort en massa ledövningar och presseningar, paraplyer och sånt bryr hon sig inte om, hel cool. Vi har även tränat bruks ridning/körning går hur bra som helst.
Allt går bra bara det finns andra hästar runt henne.

Hur har hon det hemma? Är hon trygg i sin flock? Mina hästar är så trygga att de vandrar iväg själva. Var och en för sig. Men det har verkligen inte alltid varit så. Vi har haft hästar som gått på framben, bakben you name it. Men nu så vet alla att här bor dom och så är det och de kan också gå iväg med ägaren (mig) och skita i allt annat. Jag tror ärligt talat inte att den positiva utvecklingen, att alla hästarna går gladeligen med mig, beror på mig utan att de är en bra konstellation av hästar som funkar bra ihop. Jag hade lite tur där. Så för att ge ett kontroversiellt förslag: se över hur hästarna har det dagligdags kanske ligger problemet där. Om du nu provat allt annat.

Måste hålla med lakrits här. Din häst har inte ett 100% förtroende för dig, hon känner att det är hon som har ansvaret för er båda när ni jobbar ihop och därför kan hon välja att stanna med sin hästflock.
Det är positivt att hon är så orädd när det gäller yttre störningar men du måste jobba mer för att få henne trygg med dig som ledare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
350
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar