Problem med lastning.

O

OFFENCE

Hej!
Jag har ett femårigt halvblodssto, som absolut inte går in i transporten. Jag har lånat ut henne till en tjej på foder, men när de provat lasta henne idag gick det inte alls. Hon hade sprungit ut på vägen och tydligen rivit upp hela sidan. Dessutom skadades fodervärden och hennes pappa. Men till saken. Sist vi lastade henne tog det drygt två timmar. Så fort hon är uppe från lämmen står hon helt stilla och hon är hur snäll som helst att lasta ur. Det är bara det att få henne att gå in. Vi har provat alla knep men det fungerar fortfarande inte. Jag skulle behöva lite tips, för mina är verkligen slut. Tack på förhand!

Sv: Problem med lastning.

Hade samma problem med den förra hästen. Vi hade testat allt; linor, lura med mat (hon var helt mattokig..), rida innan för att få trött häst, inte rida innan för att ha pigg häst, ställa upp släpet mot stallingången, låta det ta den tid hon behövde (jättejättelänge för det var en mycket envis dam), gå bakom med en höjd kvast :crazy:... Det enda som hjälpte var att ÖVA lastning regelbundet under ordnade former :smirk:... Så det är tyvärr mitt enda tips - lycka till!!

Sv: Problem med lastning.

Lastträna!
Men du har ett fint jobb nu om hon har blivit skrämd av lastningsförsöket.
Öva korta stunder och lägg upp många små mål tex gå runt transporten utan att vara spänd el stå med framhovarna på lämmen, och sluta genast då det går bra!
har du möjlighet så gör det före frukost/lunch/middag så får hon äta efteråt eller i transporten då ni har kommit så långt.
gör det roligt och bekvämt i transporten och tråkigt och obekvämt utanför tex stå helt stilla, rygga eller vad det nu kan vara, och beröm och gosa i transporten.
Om hon är rädd för transporten kan ett bra sätt vara att köra in den i hagen och öppna den där så får hon i lugn och ro undersöka den. Lägg gärna in något gott i den.
Lycka till!
ps. det finns 1000 trådar om detta. Använd sökfunktionen:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 249
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 137
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama