Problem med höleverantören...

Riley

Trådstartare
Jag har lite problem med personen vi köpte hö av. Vi köpte ca 2 ton hö för ett par månader sedan, och det visade sig efter någon vecka att 8 av 10 balar dammade utav bara helvete. Nu häromdagen var säljaren här och tittade på det och påstår att det inte är någon fara med dammet, för att "det blir så när man skördar, det är bara att vattna höet så är det ingen fara". Goddag yxskaft. Jag har alltid varit av den starka övertygelsen att dammigt hö, oavsett om det orsakas av skördesättet eller mögel eller något annat, inte är tjänligt hästfoder och ska kastas.

Hur som helst, människan vägrar acceptera att jag inte har några planer på att ge mina hästar kronisk bronkit ("det duger minsann åt korna!"), så därför undrar jag om det finns någon rapport eller dylikt där det klargörs att partiklarna trots vattning fortfarande blir kvar, som går att få fram någonstans? Om det ens finns något sådant? För jag misstänker att det inte blir lätt att övertyga gubben på egen hand och jag är väldigt angelägen om att få ersättning för alla balar som hamnat på dyngstacken.

Sv: Problem med höleverantören...

Borde man inte kunna skicka en tuss på analys och där få svar på ev. mögelpartiklar:idea:

kanske kostar en slant men det blir ju definitivt någon konkret att komma med.

Ett sådant år som i år tror jag att det kan vara svårt att få rätt med att balarna är dåliga vid leveransen. För det går fort att de blir dåliga om de lagras i "ute" luft. D v s att de inte lagras helt torrt i inneklimat eller på tork.

Så det du behöver göra är att bevisa att det var dåligt vid leveransen och inte har blivit det hos dig. Här hos mig har det gått på ca tre dagar att hö blivit "dammigt" för jag har inte möjlighet att lagra det i rätt luft.

:D Smart, det tänkte jag inte på. Ska göra det.
Men hur är det om dammet orsakades av skördesättet, tas ev. förekomst av "vanligt" damm med på analys?

Jag förstår dig, själv skulle jag aldrig fodra med hö som damma och rycker, då är det ngt fel:crazy:

Min höleverantör är jätte noga med höt som han skördar, ett kanonhö som körs in 2 veckor innan midsommar, skulle någon/några balar vara dåliga skulle jag få nya, har hänt några enstaka gånger bara:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att luftfuktigheten har varit hög länge nu, så själv hämta jag inte mer än 1 ton hö per gång...hade jag hämtat mer skulle säkerligen en och annan bal börja mögla hos mig oxå nu:( har aldrig varit med om att det varit så här fuktigt länge, droppa kondens från taket rätt ner i höt ibland:crazy: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar