Riley
Trådstartare
Jag har lite problem med personen vi köpte hö av. Vi köpte ca 2 ton hö för ett par månader sedan, och det visade sig efter någon vecka att 8 av 10 balar dammade utav bara helvete. Nu häromdagen var säljaren här och tittade på det och påstår att det inte är någon fara med dammet, för att "det blir så när man skördar, det är bara att vattna höet så är det ingen fara". Goddag yxskaft. Jag har alltid varit av den starka övertygelsen att dammigt hö, oavsett om det orsakas av skördesättet eller mögel eller något annat, inte är tjänligt hästfoder och ska kastas.
Hur som helst, människan vägrar acceptera att jag inte har några planer på att ge mina hästar kronisk bronkit ("det duger minsann åt korna!"), så därför undrar jag om det finns någon rapport eller dylikt där det klargörs att partiklarna trots vattning fortfarande blir kvar, som går att få fram någonstans? Om det ens finns något sådant? För jag misstänker att det inte blir lätt att övertyga gubben på egen hand och jag är väldigt angelägen om att få ersättning för alla balar som hamnat på dyngstacken.
Hur som helst, människan vägrar acceptera att jag inte har några planer på att ge mina hästar kronisk bronkit ("det duger minsann åt korna!"), så därför undrar jag om det finns någon rapport eller dylikt där det klargörs att partiklarna trots vattning fortfarande blir kvar, som går att få fram någonstans? Om det ens finns något sådant? För jag misstänker att det inte blir lätt att övertyga gubben på egen hand och jag är väldigt angelägen om att få ersättning för alla balar som hamnat på dyngstacken.