Problem med häst vid uteritt

Hoppryttare

Trådstartare
Hej alla glada forumläsare jag behöver ha litet hjälp med en häst jag rider, ett sto som jag ridit i 2½ års tid, hon är väldigt lättriden i ridhuset och vi passar ihop som hand i handske. Hon har under 3 års tid blivit riden av en ryttare som anser det som roligt att ut och reca med detta sto. Hon har därför som följd blivit kollrig i huvudet och stegrar (så hon är på väg att slå över). Finns det något jag kan göra för att förhindra att hon stegrar och lära henne av med ovanan?
Vill kunna rida ut och bygga hennes muskler utomhus och galoppera lungt och sansat? Hon kan bli väldigt stressad i huvudet och ganska hetsig om hon blir det.:cry:
//En bekymrad ryttare
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

I vilka situationer stegrar hon? När ni skrittar och hon vill iväg? När ni står stilla? På speciella ställen?
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Bästa sättet att förhindra en stegring är att ta ett tydligt och rejält ledande tygeltag!
Driv framåt!

Det kan ju som sagt vara bra att veta i vilka situationer hon börjar fåna sig.
Min hetsade upp sig när man kom till dom kända galoppstråken och då fick han helt enkelt bara skritta där, så många gånger som det behövdes för att han skulle sluta hetsa.
När han lugnat sig så började vi trava korta bitar och sen bygger man på. Så fort dom drar iväg så blir det skritt igen :p

Ofta kan det ju bli så att man undviker att rida ut just för att hästen fånar sig och då blir hästen ändå mera taggad när den väl får komma ut så att rida ut ofta kan faktiskt lugna ner dom lite.

Kan man undvika att ha speciella galopprakor så undviker man mycket av dessa problemen men det är ju inte alltid så lätt.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Hon börjar redan stegra när vi kommer till stallplanen och ska skritta ut, det spelar ingen roll var vi är hon börjar stegra, rygga, slänga sig och skygga. Vet att hon inte är tittig eller osäker men hon stissar bara upp sig av hela situationen t ex att ens gå förbi hagarna som ligger precis vid paddocken är rent ut sagt omöjligt.
Sammanfattning: Hon börjar stegra och fåna sig alltid spelar ingen roll vad man gör skrittar, travar eller galopperar. Hon har till och med börjat göra det i paddocken. Något som inte är okej då andra (mindre rutinerade ryttare) ska kunna rida ut henne och kunna trava/galoppera utan att hon kokar över. Det finns bara 2 ställen där man kan galoppera resten är backigt och även där galopperar hon, tar man tag i henne så blir hon sur och börjar dumma sig för det. Ett väldigt stort problem som måste försvinna, för hon börjar nästan bli farlig att rida ut på.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Men hur kan hon stegra i galopp?

Hur som, jag hade böjt henne rejält åt sidan, se till att inte hålla för mycket på ytter utan hon ska kunna gå framåt där. Du får absolut inte bli fast i handen! Hon ska alltid ha möjlighet att gå framåt - det är ju det du vill (för går hon framåt går hon ju inte uppåt). Ta ner farten genom att arbeta henne.

Är hon helt omöjlig att komma iväg från gården på ett säkert sätt med, så hade jag lett henne tills jag kom ut i skogen. Och då menar jag ut i skogen, inte på en väg eller stig. ;) Snirkla dig fram runt träd och över stockar, se till att hon får tänka hela tiden.

Till sist, försök rida lika mycket ute som du gör i paddock. Alltså inte lika ofta i mängd (även om det såklart är bra ju mer hon kommer ut) utan att din ridning ska vara lika effektiv och målinriktad ute.

Förklara gärna exakt vad hon gör när du skriver att hon "dummar sig". Studsar upp och ner? Försöker ta bettet och sticka? Bocka? Blir lättare att råda då. :)
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Det här med att hon stegrar i galoppen ska jag nog omformulera, hon stannar upp (fryser) och sedan börjar hon lätta i framdelen för att sedan stegra sig. Detta händer ofta efter att ha galopperat endast något språng.
Det hon gör när hon dummar sig är helt olika från gång till gång men ska beskriva så gott jag kan.

När jag börjar rida ut så skrittar jag självklart, då någonstans emellan stallet och vägen vi ska över (knappt trafikerad) börjar hon att snurra runt, detta avhjälper jag oftast med att svänga runt henne åt motsatt håll och driva framåt. Oftast så går hon framåt men ibland så börjar hon att lätta och hota med att stegra sig oftast så slutar hon genom att man driver på framåt och så kan vi fortsätta upp emot skogen. Att hon lättar i framdelen händer nästan kontunerligt när hon är ute på den lilla stig som sak ta oss upp till ridvägarna. Brukar oftast börja jobba henne efter 10 mintuers skritt men tidigare om hon är riktigt jobbig, då brukar hon sköta sig då hon måste koncentrera sig på min och inte på att dumma sig, men efter ett tag ca 2-5 minuter så börjar hon om igen och nu brukar hon oftast resa sig riktigt ordentligt och försöka kasta sig framåt när hon är på väg ner igen. Tar man då tag i henne så stegrar hon igen och eftersom att vägen är väldigt smal så har man inte så mycket utrymme att göra ledande tygeltag även fast jag provat någon enstaka gång. Hon brukar sluta efter några minuter och fortsätter framåt och kan sedan vara riktigt fin i 5-10 mnuter när man väl kommit upp på åsen och ska börja galoppera igång henne så blockerar hon en totalt och kör ner huvudet och börjar bocka, sparkar och kickar och tar bettet (rider på ett vanligt tränsbett), försöker man bromsa henne när hon sticker så börjar hon att studsa framåt eller galoppera i sidled. Har någon gång när hon galopperat i sidled tagit tag i henne ordentligt men då har hon antingen fryst fast eller börjat stegra igen.
Brukar försöka jobba henne lika mycket ute med samma tänkande som i paddocken/ridhus men eftersom att mest kraft går åt till att försöka förhindra att hon sticker och bråkar så blir det ofast mest bråk av det hela. Sedan eftersom att hon känner att jag inte åker av i första taget så blir hon änu jobbigare på senare tid har hon börjat hoppa upp i luften och snurra runt och sedan bocka.
Just nu känns det mest tråkigt att rida ut på henne och flera gånger har vi varit nära att hamna ute på E18 som går nära våra ridvägar vilket inte är okej.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Hur är hon om du går ut på promenader med henne? Likadan eller är det bara när hon har någon på ryggen som hon fjantar?

Min häst är oftast lugn, men vi har en del ställen där vi ibland drar på o busar lite, men blir hon stissig och vill dra iväg i noll kontroll så blir det skritta tills hon lugnat ner sig istället.

Försök rida ut mer, bara korta skritt streckor. Sen bygger du på när ni klarar korta streckor. Men självklart ska du inte pressa det så att ryttare eller häst skadar sig. Var lugn. Ifall hon är lättare när du leder henne, kanske bara gå promenader i början? Eller gå halvvägs och sen sitta upp och rida tillbaks? Om du arbetar med henne när du rider ut, jobbar hon med dig då eller är hon fortfarande likadan? Då borde hon ju få något att tänka på. :)
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Hur är hon om du skrittar ut efter ett ridpass? Vad är det för underlag som hon rids på ute? Är hon bättre/sämre med sällskap? Vad händer om du promenerar 500 m eller något med henne och sitter upp bortanför stallet?

På en häst som stegrar så är min "livlina" att snabbt dra tag i svaga sidans tygel och böja halsen rejält. Då brukar de aldrig komma upp så pass högt att de slår runt men det gäller att vara snabb fram med överlivet och gärna hålla sig lite på sidan om hästen - på samma sida som man böjer halsen åt - då löper man inte lika stor risk att hamna under om den skulle slå över.
-Att böja halsen sådär och kombinera det med att snurra några varv brukar få dem att sluta stegra. Om de inte slutar efter ett tag så kan man, om man har ridvägar som tillåter det, rida från stallet i trav för rör de på sig så kan de inte stegra. Sätt hästen i arbete i traven så fort som möjligt, skänkelvikningar eller skolor så att när man sen erbjuder hästen att skritta så brukar de snart skritta på lång tygel om de vet att de får välja mellan att jobba eller skritta. En arbetsuppgift kan också hjälpa dem med fokus om de stressar upp sig över att komma ut.

En annan metod som jag själv inte tycker om men som vissa använder sig av är att knacka till hästen bestämt i huvudet med handtaget på spöt när de reser sig. Vissa hästar reagerar med att komma ner på marken om de stöter i huvudet i något. Men jag tycker att det är svårt att göra så då det inte är helt lätt att knacka till bestämt men inte så att man slår hästen i exakt rätt ögonblick samtidigt som man försöker sitta kvar och luta sig framåt.

En häst som jag red som passar rätt väl in på din beskrivning visade sig ha hovbroskförbening. Hon stegrade och kastade sig helt okontrollerat direkt när vi red ut. De tendenserna hade hon rätt långt innan det upptäcktes. Hon visade så himla lite när det väl upptäcktes och hade ju ont på båda framhovarna och det var under lång tid som inget annat än hennes beteende ute som visade att något var fel. Eftersom det var en relativt ung häst som hade en hel del humör så kopplade vi inte ihop beteendet på en gång eftersom hon härjade runt och stegrade i vissa andra situationer. Men hon stegrade så gott som alltid om man red på asfalt och runt omkring stallet var det mkt asfalt innan man kom in på en bra stig. -Var väldigt lätt att dra en felaktig slutsats att hon testade först och sen "gav sig" när hon i själva verket protesterade över det hårda underlaget. Så det kan verkligen vara värt att kolla upp hur hästen mår - det kanske är den oansvariga ridningen som gjort att hon taggat till men det kan också vara smärta som spökar. Speciellt som hon har börjat stegra under fler och fler tillfällen.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Låter onekligen som att du har händerna fulla, hon verkar inte helt lätt att ha och göra med!

Ottilia skriver ett jättebra inlägg som jag håller med om :bow:

Jag hade nog börjat med långa skritturer där hon jobbas ordentligt, flytta för skänklarna, korta och läng steget, öppna, sluta etc. Det mesta kan du ju göra även där vägen är smal. Aktivera hela hela tiden! Om hon börjar lätta ändå hade jag släppt efter lite på tyglarna och drivit på som tusan framåt, gör inget om det blir trav. Eller, om hon verkligen går för att stegra så gör som Ottilia föreslår, ledande tygeltag åt den svaga sidan. Men sen en lugn avsaktning och jobba igen! När hon börjar kännas avslappnad i huvudet (;)) så prova länga på tygeln och låta henne skritta på framåt. När hon kan hantera det i ett par veckor hade jag lagt in travarbete, med samma "tänk".

Om hon bråkar mycket på det smala stället hade jag suttit av och lett henne förbi. Något jag i princip aldrig gör, men det är verkligen inte värt att riskera skador på dig själv om något händer och du inte har plats att avvärja det!

När hon stannar upp i början av galoppen så hade jag nog bara stått i lätt fältsits, hållt upp huvudet på henne och drivit framåt. För fram ska hon, och får du upp huvudet blir det svårare för henne att bocka.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Såg nu att du svarat medan jag skrev... Hur ser det ut på sidan om vägen? Så länge det inte är farligt så brukar jag ibland låta hästen "sätta sig själv i skiten" om den inte lyssnar, typ backa ner i ett dike om den nu väljer att backa eller låta den skutta ut i skogsriset om jag behöver snurra den eller sätta den ur balans så den inte ska komma upp.

Sen kan man faktiskt böja halsen rejält och knacka till med skänkeln och hålla den på en kurs framåt. Just när hästar reser sig så är jag ganska brysk och omild, det ska inte vara behagligt någonstans att stå på två ben, men innan man är lite elak så bör man försäkra sig om att hästen är frisk. Hästen som hade hb gjorde att jag fick väldigt ont i magen när jag fick veta. Hade inte gått på henne så hårt men hon hade ju verkligen försökt berätta för mig att det gjorde ont och där satt jag och tvingade henne ner på marken genom att böja halsen på henne. En annan häst som stegrade gick jag inte alls på, bara tog ett ledande tygeltag men lugnt och snällt eftersom han hade farit illa tidigare och var spänd och rädd.

Sen undrar jag hur hon reagerar om hon får sig en dask med spöt så fort hon börjar spänna emot och bromsa upp? Om man genom att inte acceptera att hon börjar bromsa och stanna upp kan förhindra att hon alls kommer upp på bakbenen så är mkt vunnet. Likaså om man kan känna precis innan de är på väg upp och då böja halsen och knacka till dem med samma sidas skänkel. Det brukar påminna dem om att det inte är en sån behaglig ideé att fortsätta eftersom man har ganska god kontroll över deras balans.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Jag rider alltid med spö på henne har även vid fåtal gånger ridit med sporrar, men eftersom att jag hellre avstår sporrar så blir det oftast spöet. Har gett henne en dask då och då när hon bromsat upp men det brukar resultera i en serie bockningar eller att hon reser sig. Så jag ahr så smått börjat ge upp det här med spöet.

Md ägaren går det inget vidare det är dels varför hon är som hon är, men även pga att denne har gett tips om att förra skötaren/medryttaren ska ut och busa. Ägaren som ridit i 4½ år klarar inte av henne utomhus längre vilket är förståeligt då jag själv som ridit i ca 10 år knappt kan rida ut på henne och jag rider de flesta hästar bra.

Kommer definitivt prova dessa saker men är inte säker på att hon blir något bättre. Har bett ägaren ringa upp veterinär och equiterapeut som ska komma ut i veckan och kolla igenom henne. Men tror det sitter i huvudet på henne för hon är kollad för ca ½ år sedan.
Har börjat undra om det kan ha att göra med att hon har varit felriden så pass länge (övertygel) i 1½ års tid av ägaren och nu precis börjat blivit riden ordentligt. Kan det vara muskelvärk som känns? Har ridit henne kontiuerligt nu i några månader och innan till och från i ca 2½ års tid, men har ridit väldigt varierande och sett till att hon inte ska få just träningsvärk men det kanske känns ändå? Men har svårt och tro det då hon har varit så väldigt länge (till och med innan jag började rida henne för 2½ år sedan).
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Rid bara på sträckor där du vet att du kan ta igenom problem om det behövs. Dvs du bör ha svängradie alt terrängen runt okring bör vara så att hästen kan hålla sig på benen om ni hamnar av stig/väg.
Om du sitter av efter hästen börjat konstra lär den sig att den kan få av dig genom sånt. Så planera ist och hoppa av innan, dvs då den är bra. Det kan bli belöning att slippa släpa på dig.

När jag hyrs in att rida ut såna hästar(och försöka få ordning på dem eller iaf utreda problemet för vidare jobb) så låter jag dem sätta sig i skiten ngt jag med. Börjar de backa mot diken eller träd får de vackert backa vidare. Många hästar sätter det i system för att få ryttaren att ge upp. Givetvis ska hästen vara genomkollad och man ska veta varför den gör som den gör.
Men hotar de mig kommer de inte undan bara för att de ger sig av vägen. Jag fortsätter min plan.
Reser sig hästar drar jag tygeln i sidled/böjer dem så man antingen böjer dem så de inte kommer upp eller får dem lite ur balans. De riktigt skillade och snabba hästarna får man nog oftast böja rejält. Då kommer de inte upp i ren resning. Det många gör fel är att de lutar sig fram. Då hjälper man hästen ställa sig upp iom att man balanserar ihop sig med hästen. Det man ska göra, om man är snabb nog, är att luta sig bak rejält innan hästen reser sig. Det går ju tyvärr emot våra instinkter. Så det är svårt att träna in det som ny refex. Men det funkar. De vill inte upp då om man lutar sig långt bak nog. För de är redan ur balans av hur jag sitter.

MEN jag är starkt av den åsikten att det här ska bara proffs göra. För det här är livsfarligt göra. Och man ska vara myndig och ha varit i såna här situationer maaassor med gånger för att jobba med såna här hästar.
Jag hoppas du är försiktig nog! Jag vet hur många som helst som inte varit det, tyvärr. Lycka till med hästen, hur ni nu väljer göra..
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Tack för ditt svar Tuaphua har ridit henne idag och jag är väl som de flesta ryttare försiktig av mig vet när det börjar bli för farligt. Att jag skulle åka av eller något sådant händer som tur är inte i första taget och har ridit sådana hästar kontinuerligt och är 21 år gammal och har varit hästägare sedan barnsben. Säger inte i och med detta att jag är ett proffs. Men gillar stoet och eftersom att hon är väldigt speciell och så gott som sönderriden så tog jag på mig detta jobb. Ägaren har tänkt sälja henne så fort jag fått ordning på henne coch står själv som köpare åt henne om hon nu går att få ordning på.
När jag red ut idag så red jag faktiskt bakvägen (fel hål) så jag hamnade på dne breda delen först av ridspåret (som har som en äng) så det fanns litet utrymme hade även med mig min 22 åriga läromästare som draghjälp. Hon skötte sig faktiskt bra och vart riktigt fin, avslappnad och fin. Men problemet dök upp då jag började flytta och ställa henne, då var det plötsligt upp på två ben som gällde och sedan en serie med bockningar. Ägaren red henne igår och eftersom att hon inte har koll på hästen (vare sig i ridhus eller paddock och deffinitivt inte ute) så rider hon med gramantygel. Något jag inte rekommenderar då hon blir riden helt fel. Har sagt detta till ägaren men det bryr hon sig inte om det något nämnvärt. Vet inte vad som är fel, förut har hon bråkat oavsett om man går på långa tyglar eller om man ridit ihop henne, kan skador uppstå om man rider fel på graman? Och vilken typ av skador isåfall?
Ska köpa stoet så fort som möjligt vill ha bort henne från denna människa.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Innan du ens tänker tanken på att köpa en häst som beter sig så bör du göra en grundlig undersökning på klinik. Det är ju så himla sällan hästar beter sig på detta sättet utan att ha ont nånstans. Sen vad det beror på är ju en annan femma, är det felridning är det lätt åtgärdat, är det skada kan det ju ta längre tid.
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Eftersom det inte är din häst tycker jag inte du behöver ta ansvar för hur den beter sej, skaderisken är alltför hög. Jag hade en häst som stegrade och levde rövare både i ridhus och ute. Jag försökte sätta henne i skiten många gånger men det upplevde hon som något positivt och bara backade vidare, vi välte ner i snåriga och djupa diken, hon stegrade och föll mot träd, backade upp på gärdsgårdar och ramlade. Följden blev div skador hos både mej och henne. Jag hade hjälp av duktiga tränare och hon var genomgången flera gånger på klinik. Ledarskapet var det heller inget fel på, jag var aldrig rädd för henne och hon löd mej blint, hon blev bara helt blockerad med människa på ryggen så i vissa fall kan det vara lynnesfel även om det är lättare att säja "den har säkert ont någonstans".
 
Sv: Problem med häst vid uteritt

Jag tycker du börjar i fel ände. Om du nu lyckas få hästen trevlig en gång på uteritt när du har draghjälp med. Bra- då gör du det ett par gånger och det går bra hela vägen- tjaffsa inte med henne nu.

När det gått bra säg 3-4 ggr med draghjälp. Låt henne ta över ledningen i bland och se om det går bra. Variera uteritterna men målet ska vara att hon inte hetsar upp sig och att ni börjar tjaffsa med varandra...

Hon har haft ett beteende som ni "tränat" in under en tid. Låt henne få några avslppnande harmoniska rundor förök känn efter när hon vil lbörja jobba för dig och gör det lätt för henne att göra rätt!

Kräv inte så mycket av henne. Det är en häst som måste få gas och broms att fngera först. Gasen fungerar inte för hon stannar och reser sig-bromsen fungerar inte då honförsöker att sticka...Börja där först och tänk bara på hur du rider och irritera dig inte på ägaren- hur hon rider kan inte du göra ngt åt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 131
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 032
Senast: Nahar
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp