Problem med häst som ska "smaka" på allt...

Myzacs matte

Trådstartare
Har 2 st islandshästar hemma födda 2007 varav denna ena ska smaka/bita på allting. Kläder, grimma, grimskaft, stolpar e.t.c. Detta är för mig ett fölbeteende och något som normalt brukar gå över. Hur länge ska jag tillåta henne att hålla på så? Har redan satt stopp och visat att det inte är OK när hon nafsar på min jacka eller andra klädesplagg. Hästen har för övrigt ett dominant beteende, uppfattas ofta som aningens "bufflig" när man ska gå in i hagen och fodra. Man får lägga mycker tryck på henne innan hon flyttar på sig!

Frågan är egentligen om jag ska ta itu med bitandet nu eller låta henne vara ett tag och hoppas på att hon mognar...:confused:
Vill inte bråka i onödan om det är något som kommer att växa bort så småningom. Vill ju bygga upp ett bra förtroende inför inridningen bl.a.

Sv: Problem med häst som ska "smaka" på allt...

Med risk för att bli halshuggen, ofta är det så att bitandet tilltar i takt med att hästen utsätts för sådant den inte förstår. Dvs, när vi börjar plocka mycket med dem, kanske startar lite longering eller andra vad vi betraktar som små arbeten så kan bitandet öka.

Ja unga hästar biter, och speciellt om de blir osäkra som en förlängning i föltuggandet parareellt med att undersöka också förstås.

Att utöva mycket tryck på en häst är aldrig bra, försök att övergå till att utöva signaler istället. Hästen ska helt enkelt bli så observant att den aldrig kommer i närheten utan redan på håll ser vad människan menar. Hur löjligt det än låter så är det bara att ta till vad man har i signalsystemet nu och starta någon slags ruta 1, och det är att som människa inte bli överfallen när man går ut och fodrar. Även om du kommer med påsen, måste hästarna lära sig att inte gå på utan hålla sig en bit i från.

Hoppa vifta för att få utrymme, sedan får man vara oerhört vaksam om sitt eget space och när någon häst kommer innanför zonen så ska den väck omedelbart.

De lär sig väldigt snart, och jag gick ut i en hage med i stort sett nästan 20 hästar och fodrade utan problem för de visste vad de måste göra och vad de inte fick göra. Nyckeln är bara att vara konsekvent och väldigt tydlig.

Har en -06:a med lite samma tendenser. Det har blivit bättre dock, 03:an var likadan tills han var 4-5 år tror jag, är borta nu.

Jag har inte gjort någon stor sak av det, har sett till att hålla bitbara saker utom räckhåll. Man kan bli lite extra flaxig och yvig i sina rörelser ett tag, då inser de att om man sticker näsan alltför nära kan matte råka ge en en snyting ;)
Är noga med att JAG ska gå fram sista biten när vi möts, han får inte klampa på mig.
Sedan har jag låtit honom tugga på sånt som inte spelar roll, han har ju ett behov av att utforska, och det vil jag inte ta ur honom. Så om han tuggar på grimskaftet när jag leder eller han står uppbunden, så struntar jag i det.

Sedan har jag låtit honom tugga på sånt som inte spelar roll, han har ju ett behov av att utforska, och det vil jag inte ta ur honom. Så om han tuggar på grimskaftet när jag leder eller han står uppbunden, så struntar jag i det.

Min häst skulle fylla sex år när jag köpte honom och han tyckte också att det var jättetrevligt att gå och tugga på grimskaftet när jag ledde honom. Ingen fara tyckte jag och lät honom hållas med sin lilla ovana. Ett par år senare gjorde han fortfarande detta, och kom då på att om han bet tag i grimskaftet och helt sonika stannade så hjälpte det inte att jag försökte lägga lite tryck i grimskaftet och smacka, han kunde obekymrat stå still ändå. Självklart fick jag igång honom ändå, men det var lite irriterande att ha blivit av med ett av mina hjälpmedel. Det här höll i ett tag, och han hade alltid det som plan B när han av någon anledning inte ville följa med mig. Som sagt, ingen jätteproblem direkt :p Men kan ändå vara värt att tänka på. Lycka till med småttingarna!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka