Problem med galoppen

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isbel

Jag har ett 10 årigt varmblod som har varit ridhäst i hela sitt liv, jag har haft honom i snart 2 månader och har hunnit tränat lite dressyr och ridit mycket ute. Han kan galoppfattningar men galoppen blir inte bra om jag inte rider i ökad galopp, för då har han nästan samma galopp som en ridhäst. Men sen när man samlar upp honom blir det konstigt(stötig och obalanserad) igen. Ska jag rida honom i ökad galopp och sedan samla i hop honom eftersom? Eller hur ska jag göra? Är det någon som har / har haft samma problem?
Tacksam för alla svar :)

Sv: Problem med galoppen

Det är ju ett varmblod du rider och de har svårt att galoppera i tretaktsgalopp. Det du beskriver låter som fyrtaktsgalopp och är nog något du får leva med så länger du rider denna häst. De är ju avlade att trava och kan helt enkelt inte galoppera så bra.

Hej! Jag har också ett varmblod, 5 år. Jag jobbar med hennes galopp en hel del från marken. Då är det lättare för henne utan min vikt. Mycket fattningar som är stärkande, galopp några steg och sen ner till skritt ( gör jag ) eller till trav. Jag tror visst att varmblod kan få en mkt fin galopp om de får chansen att jobba upp sig så de orkar. Förmodligen orkar din inte bära sig i långsam galopp. Men prova en period att arbeta henne från marken med fattningar så stärker hon sig.
Min kan galoppera i en samlad bärig galopp och jag gör det väldigt korta stunder än så länge för jag tar det väldigt långsamt.
Lycka till :)

Jag håller med, jag tror också att det går att få till bra galopp med en travare.

TS: Min förra grabb hade helt underbar galopp. Nuvarande pållen jobbar vi med, men galoppen har förbättats mycket sen jag fick honom. Mitt tips (utöver Goldis om att göra många fattningar istället för att nöta galoppen i långa sträckor) är att även stärka hästen i skritt och trav. Rid skolor, som öppna och sluta, så han får upp styrkan i bakdelen. Lycka till!

börja med att arbeta bakmusklerna- när hästar inte orkar galoppera samlat är det bakmusklerna som tryter. Gör mycket fattningar, klättra mycket i uppförsbacke och gör gärna galoppfattningar då också.
Tömkör mycket om du kan också, gör övergångar ofta: skritt trav skritt trav galopp trav- halt osv. Cavaletti övningar och studs stärker baken mycket. Bakkärran måste trimmas! :p

Tack för alla svar :) vad härligt att höra från folk som tror på våra varmblods galopp! Jag ska testa era tips. Det låter bra. Sen ska jag skriva och berätta om det ger resultat! För det tror jag att det gör :D Men hur ofta vågar man träna dressyr med ett varmblod som stått ganska mycket och behöver få tillbaks muskler? Eller rättare sagt, hur mycket bör jag träna?;)

Kanske varannan dag så att det finns utrymme för återhämtning.:)Och varva då träningen enl. ideérna ovan. Själv rider jag inte så mkt på banan för hästen tycker inte det är så kul. Men skolorna och fattningar går det ju att träna på ute. Rida fritt i skogen så hästen får lyfta på benen.

Senast ändrad av en moderator:

Du är väl rolig??
fyrtaktsgaloppen kommer att att hästen inte orkar bära sig, dvs den är inte stark nog, eller av att man låser ryggen på den, vanligtvis genom för kort tygel. En välriden välmusklad travare går i ren tretaktsgalopp.

Varannan dag är ganska lagom för att bygga muskler och KORTA pass. Satsa på att få hästen mjuk och lydig till att börja med. Är den inte mjuk och lydig i skritt är det meningslöst att trava. Låt träningen ta tid. Styrkan kommer med lösgjordheten.

hästen måste sätta muskler för att orka galoppera samlat.. och de musklerna tar längre tid att bygga än två månader.. det är viktigt att hästen klarar/orkar sätta bakbenen under sig i skritt och trav innan samlad galopp ens är att tänka på..

Okej, jo, jag har börjat jobba honom i skritten nu .,.

Det beror nog på.....säg det till min ena travartjej som har en jättebra galopp......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka