problem med fodervärden

starcraft

Trådstartare
jag har en häst utlånad på foder och jag vet just nu inte vad jag ska göra. Hästen står i samma stall som min andra häst (som jag fortfarande har som min egna) tack och lov annars skulle man inte få reda på någonting. Nu är det så att hästen har börjat äta på inredningen i boxen, vilket hästen aldrig gjort tidigare i sitt liv (jag har haft honom i 4 år och innan dess gick han på lösdrift) och jag hävdar bestämt att det beror på att de utfodrar med för lite grovfoder samt att nuvarande foderstat lider brist på både fosfor och kalcium. Jag har påpekat detta för fodervärden och de har bett mig göra en foderstat. Vilket jag sedan även gör, men betydde ett foderbyte samt köp av tillskott av mineraler.

Detta har nu fodervärden vägrat. De hade då minsann pratat med kunniga människor i foderaffären om att det foder som de utfodrar hästen med nu är då mycket bättre än det jag tänkt att det skulle ge, och ja dessa är mycket kunniga, men har ju ingen aning om hur vårt hösilage ser ut och vad det är för värden samt vad det är för häst, så hur kan de veta vad som är bäst för min häst?

Det finns flera saker som jag inte tycker har sköts riktigt bra, men mindre viktiga och jag vill inte lägga mig i för mycket, men hur kul känns det när man lämnar ifrån sig en fin häst i full tävlingskondis som går lite högre klasser och får tillbaka en häst som lider brist på både det ena och det andra? Trots påpekanden så gör de inget åt det? Vad kan jag som ägare till hästen göra åt det?
 
Sv: problem med fodervärden

Usch vilken jobbig situation... på ett sätt är det nog bättre att skicka iväg hästen om man ändå ska lämna bort den på foder, man kan nog inte låta bli att ha synpunkter ändå om hästen står kvar i samma stall.

Vad tycker de andra i stallet, har de också märkt av en förändring i hästens beteende, hull etc? Inte för att det behöver vara så i ditt fall, men det kan ju vara så att du ser spöken just för att du inte har totala kontrollen över din häst längre. Men om dina iakttagelser stämmer så måste du ju få dem att ändra sig.

Vad står det i ert avtal, har du skrivit in någon sorts anvisningar ang. fodringar, utevistelse etc? I de avtal jag skrivit (som fodervärd och ägare) har det stått något om att hästen ska fodras och skötas så att den mår bra och håller sig väl i hull, ungefär ska återlämnas i samma skick som den mottogs, och att om den inte sköts rätt har ägaren rätt att omedelbart bryta avtalet. Fast det kanske inte är det du vill?
 
Sv: problem med fodervärden

jo visst kan jag se spöken, men stallägaren har klagat på att han biter mycket på inredningen och detta av en häst som inte bitit alls innan... Samt att han ser "uppblåst" ut, inte tjock. Men detta har gjort att de dragit ned på hösilaget och detta på en häst som är van att gå på nästan det dubbla i mängden fast i hö av väldigt hög kvalité...

Vi har ett sånt kontrakt som man kan köpa på hööks? eller vad det var med vissa modifikationer och jag tror något om att man får häva det direkt om man tycker att de missköter hästen, men samtidigt har det fungerat väldigt bra hittills och nu ploppar den ena efter den andra grejen upp! Och självklart har man synpunkter, det är ju min lilla bebis, men jag har verkligen försökt att hålla mig ifrån och låtit dem sköta sitt, men erbjudit mig att hålla lektioner, räkna foderstater och lägga upp träning och tävlingsscheman om de vill eftersom de inte är särskilt varken vana eller kunniga hästägare. Men eftersom det frågat om det mesta, vilket i sig är bra, så har man ju haft mycket i hästens skötsel att göra, men nu känns det nästan som de undviker en och har ingen kontakt eller diskussion alls längre.
 
Sv: problem med fodervärden

Du måste nog sätta dig ner och prata med fodervärdarna, säg som det är att du är oroad över din häst och berätta varför. Jämför hästens nuvarande och önskade foderstat med behoven, förklara så utförligt som behövs varför du vill ändra den. Hur viktigt det är att ge hästen tillräckligt med grovfoder osv (finns ju hur mycket forskning och artiklar som helst att trycka under näsan på dem). Förhoppningsvis beror deras ovilja på okunnighet och om du bara kan förklara detta för dem så kommer de att ändra sig. Be att få prata med foderförsäljaren tillsammans med dem kanske.

Det jag tänker på är hur de upplever det att du är så engagerad i hästen fast de har den på foder. Ser de fördelarna med att kunna ha dig att fråga och dra nytta av din kunskap, eller tycker de bara att du lägger dig i? Det kan ju vara lite märkligt för dem att känna att du inte har förtroende för dem fast de är fodervärdar, oavsett om det är befogat eller inte. Det kan ju vara därför de har slutat fråga dig om råd kanske.

Ett tredje alternativ är förstås att de inte vill byta foder av ren snålhet, och i så fall kan man verkligen fundera på om det är det bästa att de fortsätter att ta hand om din häst. I så fall har du säkert möjlighet att häva kontraktet. Det har jag lyckligtvis aldrig råkat ut för själv så jag har ingen aning om hur starka skälen måste vara, hur man löser en ev. tvist osv. Hoppas att det bara har varit missförstånd och/eller okunskap och att de är villiga att bättra sig!
 
Sv: problem med fodervärden

Läs i genom kontraktet ordentligt (du har väl en kopia?!) till att börja med, så du vet exakt vad du gått med på, då du nu verkar lite osäker över detaljerna. Sedan tar du och diskuterar med fodervärdarna, precis som anja säger.
 
Sv: problem med fodervärden

Betyder de ME utgifter för fodervärden detta foderbyte kan jag förstå henne..
Det är nog höet som är för lite så jag skulle KRÄVA att de ger mer hö, de äÄR din häst och de ska följa den foderstad som du skickade med när de fick hästen!
Annars skulel ajg säga upp kontraktet på stur
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 765
Senast: warg
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp