Problem med bakknä

Mitra

Trådstartare
Jag upptäckte för ca en vecka sedan att min ena häst hade "knarr" i ena bakknäet. Blistrede med jodblister. Men det har inte blivit bättre hon har inte varit halt. Ska beställa tid till henne så att hon blir sprutad i leden.

Jag undrar om jag ska fortsätta köra henne som vanligt eftersom hon inte haltar? Eller det är bäst att hon vilar.

Jag har aldrig haft problem med bakknäna innan så jag vet inte riktigt vad som är bäst.

Sv: Problem med bakknä

Jag upptäcte det fösta gången när vi skodde om henne. då började hon darra i bakknäet och sen bråkade hon. Och om man tog ner det ben man höll på med så att hon inte behövde belasta det andra bakknäet lika mycket så bråkade hon inte.

Med knarr menar jag att när man tar om bakknäet och rör lite lätt på det så känns det som knarr i leden. Hon har inte stått och skakat i bakknäet efter ett jobb. Men hon var öm/känslig dagen efter och skulle kicka mig när jag skulle känna.

Detta låter som chiwering(kanske felstavat) en skaking som har en bakgrund i hästens hjärna,och är inte hältrelaterat.

Visar sig mestadels vid skoning,tycker du skall fråga Peter Lundin,jag har själv haft en ridhäst med samma störning,inget vi gjorde n.g.t. åt,annars tala med veterinär.

Eftersom hon inte har haft det innan så tror jag inte så mycket på att det skulle vara chiwering.

Ja jag HAR beställt en tid till henne. MEN min fråga var om det går bra att köra henne som vanligt undertiden eftersom hon inte haltar. Jag frågar eftersom jag inte har haft en häst som har problem med bakknäna innan. Givetvis så när jag har varit hos veterinären så kommer jag att följa vad han säger.

du kan inte fråga vet redan nu om h*n tror du kan köra nu? För att vara på den säkra sidan...

Har fått svar att jag ska köra som vanligt och absolut INTE ställa av henne.

så bra! Då är det bara att köra på! Hoppas allt går bra!

Du kan ju alltid skritta henne. Det stärker ju baknäna...

Eftersom jag märker att hon har känningar av det och inte sträcker ut bakbenen som hon ska = går inte så snabbt som hon kan.

Men alternativet för henne var antingen spruta leden eller underhudsblistra och jag valde det senare.

Och jag tycker inte att hon ska gå och ha småont även om hon inte haltar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka