Problem med att hålla handen still!

S

sunnyday

Mina händer gör lite som dom vill när jag rider. Hoppar och far, alldeles för brett i sär osv. Några bra tips som gör att man kan hålla händerna stilla och ihop i rätt position?

Försöker tänka på det varje gång jag rider, driv med sätet i stället för joxa med handen, men händerna är där iaf. :o

Behöver alla tips som finns!

Sv: Problem med att hålla handen still!

Jag har samma problem som dig och jag brukar ha en läderrem fastspännd i framvalvet på sadeln, i denna rem sätter jag i lillfingrarna. Man får lägre hand än önskat men det är väl bättre än att man joxar för mycket med händerna. Man blir helt enkelt tvungen att hålla händerna stilla.

Jag vet en tjej som var på träning i Danmark, och hon hade ett problem med att händerna åkte ihop och hamnade för långt fram o.s.v.

Hon fick hålla i den där remmen som blir över på stiglädrena (den änden där hålen sitter) och hålla fram, tillsammans med tyglarna. Sålänge man håller ett fast grepp och händerna inte glider i lädret, t.ex kan man ju använda BRA skinnhandskar så KAN handen knappt glida iväg en cm! Efter bara en lektion syntes en stor förändring.

Väldigt komplicerat att förklara, hoppas du fattar ;)

Jag har samma problem som dig och jag brukar ha en läderrem fastspännd i framvalvet på sadeln, i denna rem sätter jag i lillfingrarna. Man får lägre hand än önskat men det är väl bättre än att man joxar för mycket med händerna. Man blir helt enkelt tvungen att hålla händerna stilla.

Det där har jag också testat och det funkar ganska bra!

Får man för låg hand har man ju för kort rem. Remmen måste ju vara såpass lång att du kan ha handen i rätt position ;)

jag fick tipset att rida med ett spö under tummarna... inte bekvämt, och det var lite knivigt, men *poff* så var handen mer stilla...

Bra tips!!
och ha en tränare som tjatar på en hela tiden måste ju vara bra det med.
Fick ha tygelflärpen som blir över mellan tummarna sist jag red, men jag tyckte bara att det gled. =/

Man kan också ha ett stigläder runt halsen som man kopplar in lillfingrarna i. Bra för mig som gärna har handen för långt bak.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar