problem med apportering

fryckan

Trådstartare
Finns det redan en sån tråd ber jag om ursäkt, har inte hittat en i alla fall.

Max är en golden retriever på 8 månader och vi har försökt börja med apportering. Problemet är att han gärna springer fram till föremålet och tar fast den i munnen, men när jag ropar "kom" så släpper han den. Jag har prövat att han bara får ta en dummy i munnen och så står jag alldeles framför honom så att han bara behöver ta ett steg när jag säger kom för att han inte ska hinna släppa den. Vilka andra sätt kan man pröva? Jag försöker träna detta moment utan godis, har jag godis vill han inte ens springa till föremålet utan skuttar bara runt mig för att få en godis.

Sv: problem med apportering

vad gör han om du inte ropar tillbaka honom när han har det han ska hämta? vår sheltie började spontant att hämta saker åt oss, och goldens ska ju inte vara så dumma dom heller. kasta ex en boll, låt hunden springa och ta upp den och beröm redan där. när det är inne så är nästa steg att vänta med beröm tills hunden sökt kontakt med dig genom att se efter dig. beröm där. testa att genom kroppsspråk visa att han ska komma och se om han gör det med bollen.

du kan även testa med en rolig leksak som han ogärna lämnar, då kan han ta med den till dig för att den inte ska försvinna. hörde om någon som hade gjort det och det fungerade ganska bra då hunden kopplade komma tillbaka med sak och godis.

däremot så rekommenderar jag ändå godisanvändande. se bara till att han inte får godis när han inte gjort något, då lär han sig att man bara behöver vara lite extra söt för att man ska få godis av dig, vilket iofs fungerar, men är inte riktigt det du vill :)

Klicka in det. Och dela upp momenten, greppa, bära och lämna är det minsta du ska dela upp det i. Kan förklara närmre senare.

Har du testat att själv springa åt andra hållet när han tagit upp dummyn?ka

Jag brukar träna valpar inomhus. Vissa kan man faktiskt göra "riktig" apportering i hallen, d.v.s. jag håller i valpen, kastar boll, dummy eller vad det nu är och valpen springer efter + kommer tillbaka. När det sitter flyttar man ut och byter miljöer.

När det inte gått så enkelt har jag vid tillfälle lagt ut en massa "roliga saker" i rummet. Så fort valpen gjort det jag velat har den fått beröm. Det kan vara att bara nosa på dummyn/bollen, ta upp den eller att vända sig mot mig med den. I ditt fall skulle jag berömma så fort valpen tar dummyn och tittar på dig. När han fattat är nästa steg att vänta med beröm till han tar ett steg mot dig etc. Såhär tränar jag korta pass flera gånger om dagen. Grejorna plockas bort efter varje pass så att de är fortsatt roliga.

[...] Jag har prövat att han bara får ta en dummy i munnen och så står jag alldeles framför honom så att han bara behöver ta ett steg när jag säger kom för att han inte ska hinna släppa den. [...]

Nu har jag inte sett din hund, men det här sättet kan få motsatt effekt. Att vara så nära kan för vissa hundar, speciellt mjuka sådana vilket goldens ofta är, kännas hotfullt varpå hunden blir tryckt och inte vågar apportera. Att hunden skall komma ända in med apporten är något som tar viss tid att bygga upp förtroendemässigt. Det kan alltså bli svårare om du står nära honom när han skall apportera.

Inledningsvis får man ofta acceptera att hunden inte kommer ända in med apporten. Det viktigaste är först att den apporterar och att den springer i rätt riktning.

Nu har jag inte sett din hund, men det här sättet kan få motsatt effekt. Att vara så nära kan för vissa hundar, speciellt mjuka sådana vilket goldens ofta är, kännas hotfullt varpå hunden blir tryckt och inte vågar apportera. Att hunden skall komma ända in med apporten är något som tar viss tid att bygga upp förtroendemässigt. Det kan alltså bli svårare om du står nära honom när han skall apportera.

Inledningsvis får man ofta acceptera att hunden inte kommer ända in med apporten. Det viktigaste är först att den apporterar och att den springer i rätt riktning.

Har jag inte tänkt på :eek: Tack för den upplysningen :idea:

Tack för tipsen, de ska provas :bow:

Jo, jag kör med klicker. Först får du då klicka in hunden, sen har satt mig med en dummie och väntat tills hunden närmat sig dummien. Beroende på hur intresserad hunden är klickar jag olika, men nosdutt kan vara en start, en blick en bra start för en annan. Sedan bygger man på detta tills hunden greppar. När hunden greppa väntar man med klicket och till slut är målet att hunden ska sitta med föremålet i munnen och vänta på ett klick. Så då har man fått både greppa och hålla i ett.

När det gäller bära är det enkelt att bara leka upp, hunden är duktig om den bär och rör sig samtidigt.

Avlämning är en sak för sig, men jag klickar in det också.

Ett annat knep med en hund som tvekar på att gå in är att byta. Att ha 2 likadana föremål, så när hunden är på väg in med det ena kastar man det andra, så blir det större förväntan och fart. Men det är ju en typ av jaktlek och jag anser att man ändå måste dela upp och träna varje moment för sig för att få en bra apport.

Ett tips som jag har fått av en instruktör för att få ett bättre gripande kanske skulle fungera för detta också.

Man sätter ner hunden, lägger apporten några meter framför(rakt, så att det bara är att plocka den) och går själv ut ännu längre bort, åtminstone 30 meter. Hunden, apporten och föraren kommer alltså vara på en rak linje och hunden får springa rakt fram mot en efter att ha plockat apporten i stället för att vända och springa tillbaka. Det får åtminstone min hund inte bara att greppa bättre utan också att komma till mig med väldig entusiasm!

Klicka in det. Och dela upp momenten, greppa, bära och lämna är det minsta du ska dela upp det i. Kan förklara närmre senare.

Precis. Och kedja bakifran. Klicka in att hunden haller apporten forst, sedan att den plockar upp approten, sedan kommer ett par steg med den ... etc.;)

En sak som kan vara bra att tänka på framöver när han kommer mot dig med apporten är att ta emot hunden och inte börja med att sno dummyn eller vad ni nu apporterar med. Det är hunden som är viktig och han som har gjort jobbet så att sno apporten det första man gör kan få hunden att inte alls vilja komma in/sega sig in eftersom man ändå bara vill åt apporten. Det är iaf något som mina instruktörer har påpekat väldigt mycket och ofta och det har hjälpt mig en hel del till att få en hund som vill tillbaka till mig och visa vad han har hämtat (för då är han ju bäst i världen) :)

lär hunden att gripa från backen först. Klicker metoden är jättebra att träna in apportering med. Hur du tränar in det finns bra beskrivning på klickerklok.se

var inte för snabba med att avancera. Först lär man hunden att gripa från handen den från backen när man sitter brevid. När hunden tar upp saken från backen/golvet kan man lägga den lite längre fram eller själv gå något steg bort. för att öka avståndet. Börja inte att kasta föremålet innan den har inleveranser. då får du problem.

var inte så strikt med vad den griper. Kan vara en leksak, en strumpa en pinne behöver inte vara en dummy eller en apport.

var inte så strikt med vad den griper. Kan vara en leksak, en strumpa en pinne behöver inte vara en dummy eller en apport.

Njae, det håller jag inte med om. Jag som har jakthundar vill ju definitivt att hundarna tar MITT föremål, inte att de går ut och hämtar en pinne om de inte hittar vad jag lagt ut. Sen om de leker med pinnar på eget initiavtiv bryr jag mig inte, men jag ser ingen nytta med att de hämtar en pinne när vi tränar apportering.

Tror du missförstod mej. Det jag menar är att man inte behöver träna in med en dummie. Man kan gott lära in med en pinne ( otydligt av mej menar tex en vittringspinne ingen vanlig skogspinne) eller en leksak. Nu pratar jag om inlärning av gripande o avlämning.

När man sen har apporteringen befäst är det klart den ska komma in med det jag vill. Inte hitta egna saker att komma in med när vi tränar.

Jag har nog missat/inte förstått, men är det jaktapportering eller är det lydnadsapportering som du har problem med, eller både och?

Är du intresserad av jaktapportering och klickerträning kombinerat, så kommer det senare i höst komma ut en bok om just detta, jag tror att det är den första i sitt slag på svenska :)!

Apportering till vardag och fest heter den, och den baserar sig helt på klickerträningsprinciper när man tränar inför jaktprov.

Jag hade varit väldigt intresserad av att läsa den, om jag haft en apportör :).

Edit: Tog bort länken till bokens hemsida eftersom den kan räknas som blogg och därför bryta mot forumsreglerna. Men googla på boknamnet om ni vill veta mer!

Senast ändrad:

Jag gör inte så stor skillnad på jaktapportering och apportering inför lydnadsprov. (Lydnadsapportering är ett annat ord för tvångsapportering för folk som kör med hårda metoder inom jakten) Den största skillnaden för min hund är ju dels att det inte är ett träföremål och ingången/avlämningen. Min hund lämnar av framför mig, men annars skulle vi fixa en apportering för lydnadsprov utan bekymmer.

OT, men jag tycker ofta att lydnadsfolk har en förmåga att göra apportering/dirigering onödigt svårt. Dirigering tar ju inte så lång tid att lära in, sen får man slipa på det, men inom lydnad har man ju iaf en punkt att skicka till och det ser alltid likadant ut. Inom jakten kan man få skicka hunden rakt ut i ingenting i olika miljöer, så där börjar man tidigt med enkel dirigering som lärs in ganska snabbt och enkelt - senare ska man ju kunna dirigera ut i nåt jäkla kärr nånstans där det ligger en skadeskjuten anka och trycker UNDER vattenytan.

(Lydnadsapportering är ett annat ord för tvångsapportering för folk som kör med hårda metoder inom jakten)

Hahahaha, det där var SO NOT vad jag menade :D! Jag menade ju tävlingslydnadsapportering ;)!

Tack för lite mer förklaring på "icke-skillnaden" mellan jakt - och tävlingslydnadsapportering, jag är ju helt novis på jaktens olika delar och även jaktapporteringen, har bara läst lite om vad vänner och bekanta med fågelhundar tränar på :).

jag håller med de som pratar om klicker, att dela upp momentet och se exakt var skon klämmer, var exakt är det hunden felar sas.

Såg M Hagström jobba med apportering häromdagen, först så klickades apporten in så hunden drogs mot apporten om man satte den vid hunden och drog den bakåt så skulle hunden följa efter, apporten gjordes liksom magnetiskt.

Sen la hon apporten en bit ifrån hunden och låssades springa ikapp till apporten före hunden. Det såg rätt kul ut, men hon fick en hund som gav järnet fram till apporten och ett snyggt gripande.

Hahahaha, det där var SO NOT vad jag menade :D! Jag menade ju tävlingslydnadsapportering ;)!

Förstod det, men hängde upp mig lite (sorry:o ) eftersom hundplågarna numera förklärs tvångsapportering med ordet lydnadsapportering. Själv tror jag ju på att lära in det, inte skrämma in:D

Tack för lite mer förklaring på "icke-skillnaden" mellan jakt - och tävlingslydnadsapportering, jag är ju helt novis på jaktens olika delar och även jaktapporteringen, har bara läst lite om vad vänner och bekanta med fågelhundar tränar på :).

Får du chansen att testa och kolla mer på deras träningar så rekommenderar jag verkligen det. Just apportering tycker jag är skitkul och nu har jag en hund som verkligen älskar att jobba på det sättet.
När jag hade kurser för hundungdomar lärde jag kidsen att skicka sina hundar till och mellan koner, det stack så himla mycket i ögonen på de vuxna lydnadsmänniskorna. Just att det gick snabbt och att man inte alls behövde vara upp i de högre lydnadsklasserna för att kunna dirigera och skicka:p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka