problem i vä galopp

C

citronen

skulle vara väldigt tacksam för tips på olik övningar som kan hjälpa vid följande problem.:bow:

har en bebis som är riden ett halvår (är 5 år, inriden som 3åring men riktig träning inte påbörjad innan i höstas) han har alltid haft lätt för sig och inte haft några större problem, ett tag var det dock problem med fattningarna i vä varv men det var lätt att "träna bort" nu är vi i det läget att han är lydig och fin för hjälperna i både skritt och trav även höger galopp MEN han fattar glatt vänster precis som höger, sedan kommer problemet. Han undviker att ta stöd på ytter och istället lägger han sig i inner, skjuter in bogen och "slaffsar" runt i galopp. I traven är det inga problem att få han eftergiven runt inner skänkeln och är jättelätt att böja och ställa, men i vä galoppen låser det sig totalt! Var inte alls så här från början utan han försöker nu att komma undan, har väl upptäckt att allt inte är jätte lätt :crazy:

Någon underbar människa som har någon bra övning där man får hästen att ta stöd på ytter och ge efter på inner? Att rida på volter och flytta för inner ger ingen verkan alls. Biter nästan tag i bettet Om man ska jämföra med hö galoppen så börjar han bära sig fint och man kan variera mellan stora volter och lite mindre (13-15m) och raka spår men i vä känns det som att rida en strids vagn....

*hjälp*

Sv: problem i vä galopp

kan tillägga att om ni har någon bra övning i tömkörning så vore det toppen!

Är hästen kollad av en veterinär? Bla. knäproblem kan komma fram i galopparbetet. :(
Om hästen är kollad ua behöver ni kanske en tränare som kan se problemet för att kunna åtgärda det, har man inte sett hästen är det svårt.
Om du får över hästen på yttertygeln i traven så borde det gå även i galoppen om den inte har en muskelspänning / snedhet / hälta eller liknande.

det är inga "fel" på honom på så sätt, känns mer som en låsning psyktisk. haft problem med andra saker som löst sig bara han har förstått vad som förväntas... problemet är nu att jag inte kan komma dit jag kan visa honom att det här är rätt :cool:

har hjälp av tränare men verkar inte ta detta som något problem, tycker jag ska rida med ledande inner, men det är ganska svårt när han nästan biter emot i bettet bara man har kontakt (OBS inget fel i munnen heller nyss kollad)

får väl kämpa vidare och kolla om jag kan få till det bättre med tömmarna... :crazy:

Har haft samma problem med min, fast i höger. jag började då istället att rida honom rak på volterna, dvs. nästan släppa inner tygel och ta i den yttre så att han var tvungen att ta stöd på den yttre. Det tog ganska lång tid, många många pass, så det handlar om tålamod. Efter några pass började jag arbeta mycket med innerskänkeln och smått leda lite med innertygeln men fortf. ha ett bra stadigt grepp om yttertygeln.

Du ska "leda ut" bogen när hästen tränger inåt i galopp. Släpp inte stödet på inner förrän du får stöd på ytter. Det vanliga man gör är att lätta mer på inner och får inget stöd alls istället.

Ta små förhållningar på ytter, och som sagt led ut bogen så att den inte kan tränga inåt. Se till att sitta rakt över, tänk på det hela tiden, hästen flyttar dej troligen över till höger sittben.

När du travar och ska fatta galopp så se till att stödet är där hela tiden och blir kvar där i fattningen. Inte lätt alltid, men försök.

Det viktigaste är inte att kämpa med yttertygeln utan att hålla koll på bogarna, stödet kommer när hästen är rak. Slappna av och försök inte meka med tydlgarna för mycket.

När du leder utåt med yttertygeln ska du samtidigt försöka ställa inåt med vä tygel. Men se till att hålla kvar ytterbogen på plats.

Understöd väldigt mycket med vikthjälperna, tänk på var du har höfter, sittben.

Sen måste du förstås jobba ännu mer i trav, för att få hästen mer rakriktad. Även om det känns som om det är bättre i trav är det troligen inte så att den jobbar helt rak där heller. Det blir bara mer märkbart i galopp. Du måste jobba på samma sätt i trav, håll koll på var du har bogarna.

Vänd över ofta, (byt varv), rid noga hela vägen runt, byt yttertygel tydligt, höj gärna ytterhanden lite i vändningen, var noga med att hästen spårar och är rak i vändningarna.

Ja det var några tips.

Vad är det för häst?

Senast ändrad av en moderator:

oopsie skrev:
Du ska "leda ut" bogen när hästen tränger inåt i galopp. Släpp inte stödet på inner förrän du får stöd på ytter. Det vanliga man gör är att lätta mer på inner och får inget stöd alls istället.

Ta små förhållningar på ytter, och som sagt led ut bogen så att den inte kan tränga inåt. Se till att sitta rakt över, tänk på det hela tiden, hästen flyttar dej troligen över till höger sittben.

När du travar och ska fatta galopp så se till att stödet är där hela tiden och blir kvar där i fattningen. Inte lätt alltid, men försök.

Det viktigaste är inte att kämpa med yttertygeln utan att hålla koll på bogarna, stödet kommer när hästen är rak. Slappna av och försök inte meka med tydlgarna för mycket.

När du leder utåt med yttertygeln ska du samtidigt försöka ställa inåt med vä tygel. Men se till att hålla kvar ytterbogen på plats.

Understöd väldigt mycket med vikthjälperna, tänk på var du har höfter, sittben.

Sen måste du förstås jobba ännu mer i trav, för att få hästen mer rakriktad. Även om det känns som om det är bättre i trav är det troligen inte så att den jobbar helt rak där heller. Det blir bara mer märkbart i galopp. Du måste jobba på samma sätt i trav, håll koll på var du har bogarna.

Vänd över ofta, (byt varv), rid noga hela vägen runt, byt yttertygel tydligt, höj gärna ytterhanden lite i vändningen, var noga med att hästen spårar och är rak i vändningarna.

Ja det var några tips.

Vad är det för häst?

..........och innerskänkeln långt fram! och se´n kan man jobba med detta problem även i det andra varvet, fast i trav då... Då kan du istället rida på en volt och leda in bogen och ställa hästen utåt.

Att galoppen är såå mkt sämre tycker jag tyder på att den inte är fräsch.
Var det vä. gal?

Har det alltid varit så?

Skulle ta ut en kiropraktor om hästen är OK i benen.

Min häst var helt ren i skritt o trav men galopperade mkt. sämre i vä.

Kort efter detta så kom en hornklyfta på h.f.

Han har inte alltid varit så i vä galopp utan har dykt upp de sista veckorna. Men verkar inte heller ha ont då det går att arbeta honom med tömmarna betydligt bättre (jag är duktigare med tömmarna än när jag rider) men har fundering på att ta ut kiropraktor för att kolla så att allt är OK...

rider just nu med lätt kontakt, håller mjukt i tyglarna och följer spåret utan att bry mig något om vad han hittar på med munnen eller bogarna, bara mjuka händer och driver framåt. går lite bättre men ska testa att kolla mig själv mer och bogarna som i vanliga fall brukar vara lätt att korrigera om de faller ut... tack för bra tips!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama