Problem i beteshagen

N

nässla

Några tips och råd om hur jag bär mig åt..? I min hästs beteshage finns en valack på 2 år som är väldigt social och helst skulle sitta i knä på en.

Skulle "natta" min häst igår, hon stod då under ett träd tillsammans med valacken och ett annat sto. Går förbi valacken och klappar honom på huvudet, rättar till grimman lite och så. Går sedan bort till min häst för att klappa och då har jag valacken strax bakom mig, han följer alltså med.

Eftersom jag skulle titta på min hästs bakben ville jag inte ha valacken stående alldeles bakom och nosa min häst i rumpan, utan skulle sjasa bort honom. Men det är han inte intresserad av utan kommer närmare när jag sjasar, trots att jag tjoar och viftar med armarna så att min egen häst knallar därifrån tränger han sig bara på, står med hals och huvud över mig i princip och försöker nafsa mig i handen.
Jag flyttar mig så att jag står bredvid honom istället för framför och ger honom en ordentlig knuff i bogen, då vänder han om lite och reser sig mot mig.

Tyvärr backar jag (ville inte ha en hov i huvudet) men tar ny sats och försöker jaga bort honom igen, men då reser han sig mot mig igen. Hade tyvärr ingenting att kasta på honom så jag går därifrån med hästen skuttande efter. Han ville väl säkert leka mera - men jag vill inte leka hans lekar.

Så hur bär jag mig åt ifall jag hamnar i en liknande situation igen, och var gick det fel?

Tycker ändå att jag har en del unghästvana då jag har min häst hos en uppfödare och har hjälpt till en hel del med hennes hästar. Skillnaden är att unghästarna i "mitt" stall går i flock med äldre hästar som effektivt dresserar de yngre, så man kan lugnt gå in bland unghingstarna och klappa och klia utan att riskera en häst i knäet.

(Ägaren själv har ingenting emot att hästen vill sitta i knä, så för henne är det inget problem)

Kan erkänna att jag faktiskt var väldigt lättad idag när valacken stod en bra bit från min häst så jag kunde gå och ta henne utan att passera valacken...

Sv: Problem i beteshagen

Ta med dig ett grimskaft och snurra det i luften. Kommer han för nära får han sig en dask. Det brukar vara effektivt och han väljer ju själv om han går in i det snurrande grimskaftet eller inte.

Ärligt talat är jag skeptisk, jag har nämligen dängt ett par benskydd (senskydd i hårdplast, inga bandagetter alltså!) i huvudet på honom när han tänkte smaka på min axel, men utan större reaktion.
Fast ett grimskaft kanske håller honom på avstånd i alla fall, man har ju så dålig räckvidd med benskydd :idea:

nässla skrev:
Fast ett grimskaft kanske håller honom på avstånd i alla fall, man har ju så dålig räckvidd med benskydd :idea:

Ja för du är väl knappast intresserad av att uppfostra utan bara hålla honom på avstånd. Uppfostringen kan du ju med varm hand överlåta till matte som tydligen gillar att ha honom i knät.

nässla skrev:
Ärligt talat är jag skeptisk, jag har nämligen dängt ett par benskydd (senskydd i hårdplast, inga bandagetter alltså!) i huvudet på honom när han tänkte smaka på min axel, men utan större reaktion.
Är det ett halvblod? :angel:

Om du inte vill använda lina/rep kan du ta en lång pinne och stöta bort han med...

Näe, en såndär med ett kryss efter namnet.
En biljardkö kanske skulle fungera, så kan jag knuffa ner honom i ett lämpligt hål, då hinner jag plocka ut min häst innan han klättrat upp :idea:

Ideaal: Vore det min häst skulle jag knyta ihop honom och överlämna honom åt "mästeruppfostrar-valacken" i mitt vanliga stall, alla små gossar blir som änglar när han har fått ta hand om dem. Men som sagt så är det ju inte min häst, vill bara slippa ha honom i knät.

nässla skrev:
Ideaal: Vore det min häst skulle jag knyta ihop honom och överlämna honom åt "mästeruppfostrar-valacken" i mitt vanliga stall, alla små gossar blir som änglar när han har fått ta hand om dem. Men som sagt så är det ju inte min häst, vill bara slippa ha honom i knät.

Ja tänk om fler hästägare kunde inse vilken oerhörd hjälp en äldre häst kan vara när det gäller uppfostran av unga busar. Har själv ett 26 årigt sto som gör ett "hästjobb" när unghästar ska uppfostras. Hon är oersättlig för mig.

Ja, det förstår jag, såna hästar är guld värda!
"Problempojken" här har bara gått med ston som verkar falla för hans charm och vackra strumpor ;) Min häst brukar annars också vara duktig på att dressera småttingar, men hon är alldeles för kär i den här...

En häst som beter sig på det sättet är ju farlig... Jag skulle ha med mig ett spö ut i hagen. Jag tycker inte om spön i vanliga fall men en unghäst som beter sig så respektlöst kommer att bli värre med åldern om man inte stoppar den nu. Har du pratat med ägaren? Det ligger ju faktiskt i hennes/honoms intresse att inte ha en farlig häst. Annars kan det ju sluta med att ingen annan vill ha sina hästar ihop med den hästen och det vore ju synd. För felet ligger ju igentligen inte hos hästen utan hos ägaren som inte har gjort sin ledar roll klar. Hoppas att det löser sig :)

Har samma problem i min hästs hage...

Ett sto på 4år som GÄRNA vänder arslet till när man kommer gående... (har både sparkat OCH stegrat sej mot mej)... Jag har ändå alltid haft grimskaft med mej (iom att jag ju ska fånga min häst) men denna är så VARJE gång man går in i hagen... Iom att det bara är min häst som är en utomstående häst å alla andra är stallägarens så har jag visserligen tagit upp saken med stallägaren men hon har ju inte samma problem :crazy: som jag med hennes hästar... Som tur e så är stoet "normal" mot andra hästar å problemet uppstår ju bara när jag kommer in i hagen...
Ska tilläggas att jag är där max 2 ggr i månaden.

Nu kommer jag slippa problemet då jag flyttar hem min häst :)

Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det FINNS såna hästar å de e skitäckliga (har åxå hållt på med hästar i över 20 år) man är ju ganska utsatt i en hage med såna hästar...

Russin8 skrev:
En häst som beter sig på det sättet är ju farlig... Jag skulle ha med mig ett spö ut i hagen. Jag tycker inte om spön i vanliga fall men en unghäst som beter sig så respektlöst kommer att bli värre med åldern om man inte stoppar den nu. Har du pratat med ägaren? Det ligger ju faktiskt i hennes/honoms intresse att inte ha en farlig häst. Annars kan det ju sluta med att ingen annan vill ha sina hästar ihop med den hästen och det vore ju synd. För felet ligger ju igentligen inte hos hästen utan hos ägaren som inte har gjort sin ledar roll klar. Hoppas att det löser sig :)

Håller med :bow:

Jag tycker att det är en sak om man går in i en hage där det finns unghästar och de får för sig att börja leka med varandra. Då kan de i sin lek komma för nära och på så sätt bli farliga för människor. Jag kan förstå att de inte har riktigt samma pejl på läget som vuxna hästar, men det brukar ju räcka att man ropar till så blir man ju uppmärksammad och då flyttar de sin lek på behörigt avstånd. Men de får ju inte börja betrakta människor som lekkamrater, då har det gått för långt och någon har missat att sätta en nödvändig gräns.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning