Problem häst vid lastning!

S

Sacramento_Song

Hej!
Har en föredetta tyska travare som är van vid att åka stora hästbussar så när vi skulle lasta honom i somras när vi hämta honom och syrrans häst på bete så vägrade han gå på transporten.Tog drygt 2 timmar att få in båda hästarna.Har någon nått tips på sätt att lasta "problem hästar." (Har redan provat med longerlinor på båda sidor av transporten).
Mvh Natalie

Sv: Problem häst vid lastning!

Leta på sök så hittar du massor med tips. Vi har diskuterat detta ämne i åratal så det tar en stund att läsa. Ännu längre att genomföra det!!

Det bästa är om du kan ta en nån hel dag och bara öva lastning.
Börja med att hästen bara skall stå stilla vid transporten och låt han undersöka rampen för att sedan kanse gå tvärs över rampen och sedan ta några steg upp för att sedan backa ut i gen och för varge gång tar du några steg till och några till och när du har fått in hästen i transporten så backar du hästen för att sedan gå in i gen, gå in och ut ett par gånger tills häste inte tvekar.
Nästa dag går ni in i transporten ett par gånger oxå och håller på så ett tag tills hästen går på utan beskymmer första gången.

Åker inte hästen transport så ofta kan det vara en ide att bara lasta honom i mellan åt för allt som är en vana är inte läskigt.

Lycka till och ha tålamåd och gåt om tid.

Vi hade en tjurig travare en gång i tiden som vägrade gå upp hur mycket vi försökte och tränade. Han var ett hopplöst fall. En dag tog jag av mig min lilla väst och satte den på hans huvud försiktigt och sen ledde jag honom raka vägen in i transporten utan problem. Tog sen försiktigt av västen och han bara stod där. Det var bara rent trams från hans sida att inte vilja gå in. När han väl stod där var det liksom ok.

Det viktigaste är att man tränar försiktigt för vissa hästar är väligt känsliga om dom trampar fel på rampen och blir väldigt lätt skrämda. Sätt aldrig fast hästen från bommen och rampen är uppe och detsamma när du ska lasta av. Lossa alltid hästen innan rampen och bommen är nere.

Lycka till i allfall :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar