problem efter bogskydd

vinkelina

Trådstartare
tydligen har mitt bogskydd suttit för hårt över manken. Hästen har nu en ordentlig svullnad där, och ömmar rätt ordentligt. Upptäkte den idag när jag hoppade upp barbacka på hästen, tänkte då en flygtur av.

Men vad skall jag göra nu då. Bogskyddet har hon ej haft på sig sedan i måndags, har bytt till ett annat täcke då hon hade sönder sitt innetäcke. hon har dock varit ledig i några dagar, så jag har inte märkt att de skulle ha varit svällt.

att rida är nog inte att tänka på för tillfället, men hur får jag ner svullnaden. inte öm då man masserar hela manken, men om man bara rör vid vissa punkter så hoppar hon ½ meter upp

Sv: problem efter bogskydd

kyla ska man göra, det har blivit en vätskesvullnad så försök och kyl så gott du kan.

har sagt det förr och säger det igen.

enda funktion ett bogskydd har är att dölja ett problem, inte lösa problemet.

dvs ett illa sittande täcke.

När det nu blivit så illa får du det meckigt. skulle inte ha annat än ett intet vägande, ofodrat regntäcke påhästen om du måste ha täcke alls. INGET får ligga emot, dra eller skava, än mindre hämma hästen när den rör sig.

Kyl kyl kyl.
och sen måste du undvika friktion nu ett bra tag framöver.

ok, kylnig var det.

Mackan, tyvärr måste min häst ha täcke på sig då hon är helklippt. Som tur är hittade jag några som inte trycker alls på manken.

en tilläggsfråga, vad skall jag kyla med. Magic ice, kylande linement? vatten känns lite problematiskt, halva hästen kommer att bli våt då och de är rätt kallt här nu.

Och gärna tips på hur jag skall motionera hästen nu. Pågår älgjakt här nu så vill inte ut och promenera i skogen

kyllera är ju bra, men magic ice funkar med, nåt våtärmande kan också funka men man får tänka på att täcken kommer ligga mot sedan..

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460
Kropp & Själ För 5½ vecka sen åkte jag av en häst rätt okomplicerat, men lyckades trampa ordentligt snett i landningen på vänstra foten. Foten...
Svar
10
· Visningar
4 764
Senast: Minelli
·
I
Hästvård Jag äger en d-ponny, arabiskt fullblod, haft honom i två och ett halvt år nu utan skador och problem! Men nu i fredags märkte jag att...
Svar
7
· Visningar
2 523
Senast: Import
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III