Priser på islandshästar?

B

**BORTTAGEN**

Vad går ni efter när ni sätter era priser på islandshästar?
På halvblodssidan så kan man bla gå efter utbildningsståndpunkt. Man ser priser på skogsmullehästar med eksem för 70000 kronor och tvååringar för 50000 kronor.
Vansinnigt tycker jag! Därför skulle det vara roligt att veta hur ni tänker när ni sätter era priser.

Re: Vad är min häst värd?

Ja precis.....och alla bruks och travarnordisar som plötsligt kostar 25000:-och uppåt. Pga av att de alla numera marknadsförs som barockhästar....

oavsett om dom kan ngt eller ej....

Jag kan nog tänka mig att betala för en nordis, men då ska den vara riden och körd, ha full stam, vara snäll att hantera, trafiksäker, frisk etc....

/Kung Tulle

Var hittar du annonser om skogsmullehästar med eksem för 70.000. De jag sett utannonseade kostar klart under 40.000 ofta runt 20-25.000. När det gäller tvååringar har jag sett priser i nivån 50.000 men de flesta verkar vara betydligt billigare. Man ska också komma ihåg att priset hästen annonseras ut för inte alltid är det samma som det den säljs för.

Unghästen född 01 var utannonserad här i Bukefalos under veckan och skogsmullehästen med eksem för 70000 i maj månad av en känd person inom islandshästvärlden.
Jag födde upp ett halvblod -90 och sålde henne vid treårsålder för 25000:- Jag såg hennes kapacitet och visste att hon inte skulle komma till sin rätt hos mig. Senare vann hon breeders trophy i hoppning. När jag har sålt någon av mina hästar så sätter jag det nya hemmet som viktigast. Men naturligtvis får det inte vara för dåligt betalt.

Ska du jämföra priser så är det vettigare att se på prisbilden i stort än att slå ner på annonser som verka lite tokiga, optimister finns inom alla områden.

Angående unghästen så kan det mycket väl vara möjligt att folk är beredda att betala ett högt pris för just den hästen och försöka duger.

Unghästen född 01 var utannonserad här i Bukefalos under veckan och skogsmullehästen med eksem för 70000 i maj månad av en känd person inom islandshästvärlden.

Att begära ett visst pris innebär inte att man får det, sannolikheten att få 70000 för en häst med kapacitet skogsmulle och eksem är lika med noll.

När det gäller unghästar och föl är det däremot en annan femma, jag vet avkommor efter Tyr som sålts vid 8-9 månader för 50000 och uppåt. Även avkommor efter Askur betingar ett stort värde, sen hänger det naturligtvis lite på stoet också.

Jag kan i nuläget i svara på hur jag skulle tänka vid en försäljning, det enda säljbara just nu är mitt avelsbedömda sto och hennes inte färdiga föl. Men de är inte till salu för allt smör i småland. ;)

När det gäller isisar verkar de flesta normala ridhästar ligga mellan 45000 och 65000. Sedan är prissteget ganska stort upp till de riktigt bra hästarna. Ett avelssto med över 8.00 får man nog betala ett antal hundra tusen för.
Sällan man ser exemhästar för över 45000.
Min isis är pigg, frisk, har fyra gångarter som fungerar men ej är fantastiska på något sätt. Han är sju år, charmig och lydig men inte lämplig som "familjehäst". Jag antar att hans värde ligger runt 50000. Eller? Hade varit intressant med en synpunkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar