Pris för fjolårshö?

L

linnea 82

Ska blanda fjolårshö med årets hö när vintern kommer pga.att mina har så lätt att lägga på sig.Brukar det vara lägre pris för fjolårshö?Bra att ha i åtanke när jag ska iväg för att köpa:smirk: Så man inte blir lurad:smirk:
 
Sv: Pris för fjolårshö?

Hur tänker du då? Fjolårshö är inte sämre nu än det var förra året. Det är i princip vitaminer som försvinner under lagringen. Men eftersom förra året var ett bra höskördarår (i alla fall här i Halland) så finns det nog en del fjolårshö kvar o det kan gå att få billigare, men oftast beror det bara på att man vill ha torken tom när årets skörd ska in. O jag gissar att de flesta redan skördat. Jag tror mer du ska sikta in dig på att köpa analyserat hö så du vet näringsinnehållet.
 
Sv: Pris för fjolårshö?

Lurad blir du om du köper ett fjolårshö som har lyckats bli sämre näringsmässigt sedan förra året. Det är förmodligen inte helt fräscht isf...

Det enda som försvinner vid bra lagring är vitaminer, och de gör knappast hästar feta.:idea:

Som föregående säger, köp ett analyserat hö med värden som passar dina hästar. Får du inte tag på annat än "stuterihö" kan du kanske ge halm som tillskott?
 
Sv: Pris för fjolårshö?

Pratade med honom jag köper hö av han sa att det inte tappat mycket.Det är väldigt kraftigt.Jag lät de ha fri tillgång på halm i vintras men det var inte kul för jag fick ge dom minimalt med hö.Jag vill få tag på att hö med lägre värden men det verkar hopplöst:( Verkar inte gå att få tag påett hö med låga värden.Fick tipset om att köpa hö från ogödslade vallar, kan det vara nåt?Vill kunna öka på högivan men att de då ändå ska hålla hullet
 
Sv: Pris för fjolårshö?

Hur lite hö är "minimalt", då?

Om foderstaten gick ihop med fri tillgång till halm och lite hö är det väl inget problem? För hästens del är det ju bättre att göra så än att ge enbart små högivor som den aldrig får tugga sig mätt på.

Det man får hålla koll på är så att näringsämnena, vitaminerna och mineralerna räcker till. Men är höet såpass bra borde det ju inte vara något problem?:)

Ring runt till höbönderna och hör vad de har för värden, och välj det som passar dig bäst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp