Pris för stallbygge

MaRomer

Trådstartare
Innan ni skriker ås kan jag meddela att jag sökt och läst den senaste timmen men inte fått svar på de frågor jag söker.

Bor i södra småland och sitter och räknar på vad mitt ev stall kan komma att kosta.

Stallet är 11*20m alt 11*18 m.

Vad kommer plattan att ev kosta? Hyran av maskiner, fyll och betong behövs i denna uppgift. Resten planerar vi att göra själva.

Elen? Denna kommer vi hyra ut helt eller delvis .

Resning av stomme och tak? (Vi kommer sätta väggar, fönster, dörrar, isolera osv själva. Men stomme och tak lejer vi bort)

Jag har sökt och sökt, men hittar bara gamla trådar ich inaktuella pris uppgifter.
 
Sv: Pris för stallbygge

det finns nog inga enkla svar på din fråga, det beror på vilken typ av stall du har tänkt dig.

En bekant till mig byggde ett isolerat bruksbalkenstall med ett tiotal boxar (minns inte exakt) för ett antal år sedan och om jag inte minns galet så landade kalaset på 7-800.000 kr totalt.
 
Sv: Pris för stallbygge

Att du inte hittar svar beror på att ingen kan ge svar utan att veta mer. Som exempel plattan där måste man veta hur mycket förarbete/markarbete som måste göras innan men kan börja gjuta, hur tjock du vill ha plattan och hur mycket armering. Detta är ju saker som kan variera väldigt mycket beroende på hur marken ser ut och vilken typ av hästar man ska ha. Sedan påverkas priset på betongen av hur det är att få dit den. Om man finns långt ifrån tillverkaren och hur vägen är att köra på, om det går att köra ända fram eller om det behövs en ficka m m. Även att hyra maskiner beror ju på var det finns någon som hyr ut och vilka veckodagar man behöver dom. Brukar vara billigare över helger än i arbetsveckor.

När det gäller elen så är reglerna att det ska vara en elektriker som har specialkompetens för stall som ska göra det. Vilket ju troligen kostar lite mer och kanske kan vara svårt att få tag på.

Vad kostar att resa takstolarna blir samma sak där. Var finns närmaste kran som kan lyfta upp dom? Vad tar byggfirman betalat för att göra jobbet med taket blir samma där. Det får du höra med den firma som ska göra det för det skilja väldigt mycket och ibland måste man ta den som har tid och inte den som har bäst pris.
 
Sv: Pris för stallbygge

Vi byggde stall 2008. 9 x 22 m. 7 boxar resten sadelkammare x 2, spolspilta och foderförvaring. Lite isolering i alla väggar/tak.

Det slutade färdigt på knappt 400 000 kr. Då hade vi halva priset på plattan, min man jobbar på sågverk, så billigt konsruktionsvirke. Grannen är rörmokare och pappa elare. Gjort resten själva. Boxarna är begagnade Myrbystall (oisolerat) där vi isolerat ytterväggarna, de köptes av en bekant till bra pris och ingår de 400 000 ovan.

Det var MYCKET med jobb än vi trott och tog MYCKET mer tid än vi räknat med. Göt plattan i aug, första hästarna flyttade in i mars men då fanns bara stalldelen, inte resten.
Då var alltså Myrbystallet vi köpt rest och isolerat. Vi har lagt ljusgenomsläpp i delar av taket, det kan verkligen rekomenderas!
 
Sv: Pris för stallbygge

Det bästa du kan göra är att ta i offerter. Bli klar med vad du vill ha, ring sedan till olika firmor och ta in offerter. Håller själv på med ett stallbygge men vi gör allt själva utom elen. Klart är det inte heller så kan inte säga vad det landar på,men vi sågar även allt virke själva då vi har egen såg.
 
Sv: Pris för stallbygge

Vi byggde stall i somras. Kallstall från utebo*en. Tre boxar, foderutrymme och isolerad sadelkammare.

Vi räknade ihop kalaset ikväll eftersom vi tror alla fakturor trillat in. Vi landade på 360 000. Då har vi med allt.

(avrundade siffror)

Stallbyggnad 143 000 (satte upp det själva, fullt möjligt med stort stöd från pappa)
Färg 5 500
Grävning/platta/fyllnadsmaterial 153 000 (dom gjorde allt)
Rörmokare 9 000 (enbart kallvatten, inga vattenkoppar el dylikt)
El inkl armaturer 31 500
Övrigt 16 000 (sambon har nitiskt sparat kvitton på varenda spånskiva och isoleringstuss)

Inte var det billigt. Men hyran (iofs inkl foder o strö) där jag hade hästen var ju 900kr. Det innebär att stallet betalat sig på...400 månader. Det är bara 33 år.


Vi har byggt ett "billigt" stall. Men vi har inte snålat på nåt i materialväg eller letat billiga grejer. Inte ens begärt in offerter från olika hantverkare, utan bara kört på. Det "enda" vi gjort själva är att sätta upp stallet.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 381
Senast: M-Meduza
·
Hästmänniskan Med anledning av citaten från en annan tråd (som ni kan läsa här nedan) startar jag en tråd med följande frågor: Vad har ert...
Svar
2
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp