Pris för lösdrift! Vad är rimligt?

MandaB

Trådstartare
  • Hej!​
Fick frågan igår om vi vill ta in en shettis/litet russ på vår lilla lösdrift.
Men vad är ett rimligt pris?
Vad som ingår är:
-Hö, betfoder, kross, morötter, salt- och mineralsten.
-Uppbindning både inne och ute.
-Gräsridbana, hinder, bommar osv.
-Nybyggd lösdrift med halm.
-Plats för sadel, träns etc i stall samt ryttarutrustning i skåp.
-Service som täckesbyten, mockning av hage och lösdrift, påfyllning av vatten varje dag är tanken att man får dela på och hjälpas åt med. Men största ansvaret kommer ändån ligga på oss.
Min tanke är:
500kr för sommar Maj-September (utan hö, betfoder, kross)
750kr för Oktober-April
Är jag helt ute och cyklar eller är det rimligt? :confused: Tacksam för hjälp och svar!!
 
Hur tänker du gå runt på det här? Var finns du, jag kommer som ett skott. Du måste även räkna in en summa i beloppet som avser reparation och underhåll, även om det är nybyggt kräver anläggningen underhåll och i sämsta fall kommer någon reparation för att något går sönder. Står man själv, har man bara krav på sig själv när något kräver reparation. Tar du inackordering höjs kraven på åtgärd till att det ska ske nu, eller helst igår innan det gick sönder.
500 och 750 kr, du får tänka om här.
 
Låter väldigt billigt!
Jag har betalat 450kr kallhyra på lösdrift (vilket också är billigt) och sedan hösilage på det.
Och då skötte jag ALLT själv, reparera staket, mockade och den dagliga skötseln.
 
Hur tänker du gå runt på det här? Var finns du, jag kommer som ett skott. Du måste även räkna in en summa i beloppet som avser reparation och underhåll, även om det är nybyggt kräver anläggningen underhåll och i sämsta fall kommer någon reparation för att något går sönder. Står man själv, har man bara krav på sig själv när något kräver reparation. Tar du inackordering höjs kraven på åtgärd till att det ska ske nu, eller helst igår innan det gick sönder.
500 och 750 kr, du får tänka om här.
Okej, lite billigt alltså :o. Men tack för snabbt svar! Behöver verkligen sätta mig in i detta känner jag...
 
Låter väldigt billigt!
Jag har betalat 450kr kallhyra på lösdrift (vilket också är billigt) och sedan hösilage på det.
Och då skötte jag ALLT själv, reparera staket, mockade och den dagliga skötseln.
Ja, det är det nog! Jag ska tänka om! Tack sålänge för hjälpen :)
 
  • Hej!​
Fick frågan igår om vi vill ta in en shettis/litet russ på vår lilla lösdrift.
Men vad är ett rimligt pris?
Vad som ingår är:
-Hö, betfoder, kross, morötter, salt- och mineralsten.
-Uppbindning både inne och ute.
-Gräsridbana, hinder, bommar osv.
-Nybyggd lösdrift med halm.
-Plats för sadel, träns etc i stall samt ryttarutrustning i skåp.
-Service som täckesbyten, mockning av hage och lösdrift, påfyllning av vatten varje dag är tanken att man får dela på och hjälpas åt med. Men största ansvaret kommer ändån ligga på oss.
Min tanke är:
500kr för sommar Maj-September (utan hö, betfoder, kross)
750kr för Oktober-April
Är jag helt ute och cyklar eller är det rimligt? :confused: Tacksam för hjälp och svar!!


Dubbla priserna, minst. :)
 
Jag står i västmanland och betalar 1550:-/mån på höst-vinter-vår och då ingår ungefär samma som hos dig förutom servicen och kraftfoder. Det "enda" dom gör är att sätta in höbal, fylla på halm en gång i veckan och vattnar varannan dag.

För sommarbete tar dom 500:-.

Det är inte så högt tryck på hästar här, inga bussförbindelser och dåliga ridvägar. Lösdrift med ridhus men kollektivt 10 min bort kostar 1850:-/mån.
 
Min kompis som har lösdrift med inackordering tar 1500 för storhäst, 750 på betestiden. Då ingår bara fri tillgång på hösilage. Ja fritt vatten också (de har vattenkopp i lösdriften) och halm.

Men sen har man tillgång till uppbindning, finns 2 bokar vid behov, utrymme i sadelkammare, gräsridbana. Mockning gör stallägaren, samt byte av halm (görs med traktor). Täcken krånglas inte med så vet inte hur hon ställt sig till det. Skötsel av hage osv står hon för.

Men pris för ponny vet jag inte riktigt. Tror 1000 under vintern.

Bra ridvägar, 2 km till ridhus. Transport brukar kunna lånas.
 
Tillägger att jag bor i Skåne, vilket sänker priserna i jämförelse med tex Sthlm. Och att jag/vi är bekanta med de som vill hyra in sig. Mamman i familjen har hjälp till med mockning osv tidigare, litar på dem och vet att de är seriösa!
Ni tycker nog det är billigt men känns inte 750kr sommar och 1000kr vinter ok? Eller mer ok än innan i alla fall ;)
 
Varför är det billigare på sommaren?
Är det för att det då finns bete istället för foder? I så fall låter det dyrt man 750 kr för en shettis när ägaren dessutom ska hjälpa till med skötseln av alla hästar.
 
Varför är det billigare på sommaren?
Är det för att det då finns bete istället för foder? I så fall låter det dyrt man 750 kr för en shettis när ägaren dessutom ska hjälpa till med skötseln av alla hästar.
Ja, bete istället för hö osv på sommaren. Från början tänkte jag 500kr sommar och 750kr vinter. Och håller med om att 750 är väldigt dyrt för sommarbete för shettis.. Resonerar bara lite kring vad andra tar och vad som är rimligt :)
 
800:- tar vi året om, på vintern tillkommer foder. Hyr lösdriften och har haft den i ca 6 år och det har vi gått runt på.
Då ingår även träckprov och avmaskning ibland om ekonomin är "god".
 
Jag betalar 1500:- året om för att ha hästen på lösdrift. Grovfoder, halm och salt/mineraler ingår.
Vi har stor belyst ridbana med hinder, uppvärmd sadelkammare, isolerat förråd för t.ex. täcken och två uppbindningsplatser inomhus. Bra ridvägar, sämre med bete (hästarna får alltså grovfoder året om).

Vi hjälps åt med att mocka och fodra hästarna, 2-3 pass/vecka.
 
Ja, bete istället för hö osv på sommaren. Från början tänkte jag 500kr sommar och 750kr vinter. Och håller med om att 750 är väldigt dyrt för sommarbete för shettis.. Resonerar bara lite kring vad andra tar och vad som är rimligt :)
Är det förvaring vi pratar om, så är 500/750 kr försvarbart.
 
  • Hej!​
Fick frågan igår om vi vill ta in en shettis/litet russ på vår lilla lösdrift.
Men vad är ett rimligt pris?
Vad som ingår är:
-Hö, betfoder, kross, morötter, salt- och mineralsten.
-Uppbindning både inne och ute.
-Gräsridbana, hinder, bommar osv.
-Nybyggd lösdrift med halm.
-Plats för sadel, träns etc i stall samt ryttarutrustning i skåp.
-Service som täckesbyten, mockning av hage och lösdrift, påfyllning av vatten varje dag är tanken att man får dela på och hjälpas åt med. Men största ansvaret kommer ändån ligga på oss.
Min tanke är:
500kr för sommar Maj-September (utan hö, betfoder, kross)
750kr för Oktober-April
Är jag helt ute och cyklar eller är det rimligt? :confused: Tacksam för hjälp och svar!!
Har du räknat ut vad dina kostnader är?
Börja med det. .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 909
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 191
Senast: bambi82
·
J
Hästmänniskan Skulle behöva lite hjälp och riktlinjer i mina funderingar. Jag och sambon funderar på att hyra en gård, med stall, och då skulle det...
2
Svar
33
· Visningar
3 322
Senast: Ramona91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp