prestationsångest av dressyrsadel

Seabaz

Trådstartare
Alltså det här är ju inte klokt.
Jag har en jättefin edinburgh sadel dressyr till min pålle som ligger bra och är störtskön att rida i.
Men alltså, jag rider mycket bättre i den gamla ridskole-allroundsadeln jag fick för 200kr av en nedlagd ridskola.

Jag slappnar av bättre och naturligtvis går hästen bättre då. Så fort jag tar på dressyrsadeln så känns det som att jag måste göra så bra ifrån mig!

Nu på lördag är det dressyrtävling bara lokal LC/LB men jag funderar starkt på att ta ful-sadeln (vilket jag naturligtvis inte kommer att göra sen när jag väl packar, men tanken har ändå slagit mig).

17 också. Någon mer som varit med om liknande?

Sv: prestationsångest av dressyrsadel

Du får ta den sadeln som du o hästen trivs bäst med!

jag hade en utprovad Amerigo sadel till förra hästen. jag trivdes inte så jättebra i den o(insåg jg efter jag fått hem den o ridit med den ett tag..) och i väntan på att vi skulle få Amerigosadeln o för att jag inte ville rida barbacka ett par månader så hittade jag en allrounddressyr billigt i en hästbutik som faktiskt satt bättre än den utprovade Amerigosadeln (när den väl kom hem...) och jag red sällan i Amerigon sedan. Man ska inte bry sig om sadeln är ful, det viktigaste är att det funkar bra.

jag tävlade både i amerigon och allrounddressyren o fick alltid bättre poäng med allrounddressyren för vi bägge trivdes bättre.

Senast ändrad:

Ja, hästarna tenderar att arbeta bättre när det är hoppning på gång än på dressyrträningen när jag rider :cool: :p Tror att jag slappnar av mer och inte tänker att de ska "gå fint". Ett exempel är en häst som krånglade mycket i galoppen, på dressyrträning var det nästan stört omöjligt att få henne att fatta galopp utan att hon antingen tvärnitade, började gå på snedden eller stack iväg. På hoppträningen var det piece of cake. Samma sadel, samma ryttare. Märkligt :p

Den billiga ful-sadeln kanske ger dig en bättre sits?? Sedan om det är avslappning eller för att skänklarna hamnar där hästen är van eller vad det än är?

Kan inte säga att det för mig direkt följer sadel-valet. Men jag är rätt nöjd med de av mina sadlar som jag använder regelbundet.
Däremot rider jag mycket bättre när jag rider för instruktör än vid andra tillfällen:p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 163
P
  • Låst
Dressyr här är jag, renodlad hoppryttare som inte startat en dressyrtävling sen jag var 10 .. och nu är ja 17. Fast nu är det dags! Om ca 1...
Svar
1
· Visningar
730
M
Utrustning För mig har det alltid varit så att om jag haft både en dressyrsadel och en allroundsadel, då har jag använt dressyrsadeln endast när...
Svar
9
· Visningar
888
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka